FINANCIAL TRANSPARENCY
OF MEDIA

FINAL REPORT

7




Authors:
Mariam Pataridze

Editor:
Tamar Kintsurashvili

Design:
Mariam Tsutskiridze

Media development foundation (MDF)

www.mdfgeorgia.ge
www.mediameter.ge



Introduction

The intent behind the present study is to explore the financial revenues of media organizations
as well as to probe the practice of allocating public funds for advertisement and dissemination of
information in media outlets.

The study mainly rests on the analysis of documents which included documentation accessible
in the electronic database of state procurement agency and the National Communications
Commission, also additional data requested from public entities and information available in the
public domain. Moreover, a qualitative analysis of media content was carried out by applying the
principle of random selection and based on the contracts entered into by and between
administrative bodies and media outlets.

The first part of the report discusses problems concerning the financial transparency of broadcast
media, also the data on the revenues of broadcasters, which are publicly available at the time of
writing this report; the second reviews the distribution of budgetary funds among TV channels to
ensure the dissemination of advertisements and information; the third part explores whether the
budgetary contracts imply the interference into editorial independence of media outlets and
whether the media outlets observe professional standards that require the separation of financed
materials from editorial content; the fourth part provides examples evidencing whether media
outlets observed the professional standard of separating financed materials from editorial content
during the 2017 local election campaign.



Table of contents

=32 T e [T Vo P 4
I. Financial transparency of broadcast media................ooiiiiii i, 5
[I. Practice of distributing budget monies among media outlets for disseminating

advertisements and information ... 8
2.1, BroadCasterS. .ot 8
2.2.0NlNE MEAIA. ... .o 11
2.4, Print media. . ... 12
2.5. Budget contracts with media outlets using hate speech, fanning anti-Western
sentiments and promoting Russian propaganda.............c.cccooiiiiiiiiiii i, 13
[ll. Formalizing interference in editorial independence in contracts of budget organizations
and forms of dissemination of materials. ... 15
3.1. Financed programs/reports in broadcasters of nationwide and mixed coverage......16
3.2. Financed programs/reports in regional broadcasters..............cccoovviiiiiiiiinnnnn . 17
3.3. Financed programs/reports in online media.............c.oooiiiiiiiii i 18
3.4. Financed budget advertising/informational materials in newspapers. Forms of
0] F= o7 0 T o P 23

IV. Forms of placement of pre-election political advertisements in various media.............. 25



Key findings

The study has revealed the following trends:

Revenues of largest TV market players - Imedi TV, Rustavi 2, Studio Maestro and GDS - for
the first three quarters of 2017 are still unknown to public as the Georgian National
Communications Commission (GNCC) has not published the relevant data for almost a year;

The GNCC published the revenues of other broadcasters, save the abovementioned four TV
companies, in early November only after the Media Development Foundation (MDF) filed a
relevant complaint with the court;

Revenues of broadcasters, with the exception of four TV companies,’ made up GEL 50 591
081 for the first three quarters; the largest share (GEL 32 825 661) of the amount accounted
for the Georgian Public Broadcaster (GPB);

In 2017, much like in previous years, Obieqtivi TV company received most of its revenues in
the form of contributions which comprised 81% (GEL 768 035) of total revenues. GEL 130
900 of these contributions came from the owner of the broadcaster while the remaining GEL
637 135 came from other persons;

In 2017,%2 budgetary organizations awarded GEL 6 800 535 worth contracts on the delivery of
advertising and information services to media outlets. This amount was distributed as follows:
56% (GEL 3 800 606) was allocated to TV channels with nationwide and mixed coverage,
13% (GEL 864 964) was paid to regional TV channels, 21% (GEL 1 441 128) went to online
media, 6% (GEL 403 980) was allocated to print media, 1% (GEL 60 209) was disbursed to
radio, and 3% (GEL 229 648) was spent on mixed contracts;

The largest budget contracts were awarded to Imedi TV from nationwide broadcasters (GEL
2 449 383), Kvemo Kartli TV (GEL 185 522) from regional broadcasters, Fortuna Holding
(GEL 11 240) from radio channels, the online news agencies falling within Palitra Media
Holding (GEL 341 829) from online media, and the Rezonansi newspaper (GEL 76 626) from
print media;

Several budget organizations continued to finance media outlets that are notorious for their
anti-Western editorial policy and hate speech;

Contracts between public institutions and TV companies contained obligations that, in
essence, imply the interference into the editorial independence of broadcasters as the content
of a report as well as the time and frequency of its airing is determined by an administrative
body or a budget institution;

Contractual obligations implying the interference into editorial independence of online media
outlets included conducting journalistic investigation to be commissioned by an administrative

Y Imedi TV, Rustavi 2, Studio Maestro and GDS.
2 As of 15 November.



body, covering the activity of administrative body, taking interviews from representatives of
administrative body, prioritizing materials about an administrative body as a main topic;

® Standards of separating promotional and financed materials from the editorial content were
not clearly and consistently observed by either online or print media, with the exception of few
outlets;

® Several media outlets neglected the standard of clear separation of promotional articles from
the editorial content even in placing paid political advertisements during the local election
campaign.

I. Financial transparency of broadcast media

As of 15 December 2017, a problem concerning the transparency of financial revenues of largest
market players (Imedi TV, Rustavi 2, Studio Maestro and GDS) remained unsolved. Over the period
of first 10 months in 2017, the GNCC did not publish the data on financial revenues of any one of
broadcasters on its webpage. The GNCC published the information about revenues of broadcasters
with the exception of the above mentioned largest four TV companies only after the MDF filed a
complaint with the court; however, the published data does not provide a comprehensive picture of
the financial environment of media because the 2017 data on the largest market players remains
unknown.

On 17 October, the MDF published a report, Pre-Election Financial Media Environment 2017,2 noting
that the GNCC failed to fulfill its legal obligation of publishing quarterly financial reports of
broadcasters. The GNCC cited mistakes made by broadcasters in reporting as a reason of its failure
to publish the data. However, it was not until 3 October that Rustavi 2 TV company was notified
about mistakes in its reporting although, according to the GNCC, the inquiry into these mistakes was
launched on 29 March 2017.

On October 31, 2017, the Media Development Foundation (MDF) filed a lawsuit in Tbilisi City Court
against the Georgian National Communications Commission (GNCC). The lawsuit claims that the
Commission does not release the information about the revenues of broadcasters in the first and
second quarters of 2017 (January-June), thus neglecting the financial transparency standard
envisaged by legislation.

According to Article 70/4 of the Law of Georgia on Broadcasting, a broadcaster shall submit the
reporting forms to the Commission within 15 days after the end of each quarter, while the
Commission shall publish the reporting forms within seven days after receiving them (Article 70/4" of
the Law on Broadcasting). Accordingly, the Commission should have posted the data for the first
quarter of 2017 on its analytical website no later than April 22 and the second quarter data — no later
than July 22.

After the MDF had filed a complaint with the court, the GNCC, on 6 November, published the data
of part of broadcasters (low-income TV companies) alone whereas revenues of Imedi TV, Rustavi 2,
Studio Maestro and GDS remained unknown to public. In its response to the MDF’s complaint, which
the GNCC presented to the court, the GNCC cited “trending deviation” from the previous year data
as a reason for not making the 2017 revenues of the named broadcasters public.* In particular, in its
response the GNCC noted that since 2017, the Imedi TV and Rustavi 2 Broadcasting Company

3 http://www.mdfgeorgia.ge/eng/view research/139
4 The response of GNCC to the MDF’s case N3/7305-17; 16.11.2017;



http://www.mdfgeorgia.ge/eng/view_research/139

allocated their advertising time exclusively via Intermedia LLC. The response also cited Imedi TV as
saying that the contract with Intermedia caused the change in the revenue structure of the company.
The GNCC further explained that since 80% of the broadcasting market is accounted for the above
mentioned two TV companies (with corresponding channels: Imedi, GDS, Maestro, Rustavi 2,
Comedy, Marao), the GNCC suspended the publication of data.

Based on the MDF report the problem of financial transparency of media in the pre-election period
was also discussed in the Statement of the NDI International Observation Mission to Georgia's
October 21, 2017 Local Government Elections.®

Declared revenues of broadcast media

According to the incomplete data published by the GNCC,® which does not provide a full picture
about the operation of the market, the revenues of broadcasters with the exception of four TV
companies’ made up GEL 50 591 081 for the first three quarters of 2017. The largest share (GEL 32
825 661) of this amount is accounted for by the Georgian Public Broadcaster which is followed by
Ajara TV of the Public Broadcaster (GEL 4 792 698), Iberia TV (GEL 2 702 593), Silknet (GEL 2 293
985), TV Pirveli (GEL 1 423 880), Obieqtivi (GEL 949 771) and Artarea TV2.0 (GEL 605 617). The
revenues of other lower-income TV channels with the annual revenues not exceeding GEL 500 000
made up GEL 3 115 952 in total.

Figure 1.1. Revenues of nationwide and mixed coverage broadcasters in the first three quarters of
2017, by media outlets

6r°/g

1%
2%
3%
5%
N
6%\‘.
10%-——-'

. Georgian Public Broadcaster . Ajara TV of the Public Broadcaster

. Iberia TV . Silknet . TV Pirveli . Obieqtivi
. Artarea TV2.0 . Other TV channels

Shttps://www.ndi.org/sites/default/files/NDI%20Election%20Day%20Preliminary%20Statement%202017 Final Eng.pdf
6 Last accessed 13 December 2017.
7 Imedi TV, Rustavi 2, Studio Maestro and GDS.



https://www.ndi.org/sites/default/files/NDI%20Election%20Day%20Preliminary%20Statement%202017_Final_Eng.pdf

In 2017, much like in previous years, Obieqtivi TV company received most of its revenues in the form
of contributions which comprised 81% (GEL 768 035) of total revenues. GEL 130 900 of these
contributions came from the owner of the broadcaster while the remaining GEL 637 135 came from

other persons.

Figure 1.2. Sources of revenues of Media Union Obieqtivi in the first three quarters of 2017, in 2016
and 2015

2017 2016 2015

> 4
19% 0.1%,___, X 07% —
38.3%
51.2%_
61.6%
81%

@ Donation @ Advertisement @ Selling of Broadcast Time @ Other

47.9%

In the first three quarters of 2017, the regional broadcasters received GEL 1 880 925 in revenues.?
The leader by revenues among them is TV 25 (GEL 347 327), followed by Odishi TV company (GEL
222 289), Kvemo Kartli (GEL 221 515), Rioni (GEL 183 110), Marneuli TV (GEL 109 719), Trialeti
TV company (GEL 91 375) and Gurjaani (GEL 71 588). The revenues of other lower-income regional
broadcasters with the annual revenues not exceeding GEL 70 000 made up GEL 634 001 in total.

Figure 1.3. Revenues of regional broadcasters in the first three quarters of 2017, by media outlets

8 The information center Kolkheti 89 LLC did not submit its financial data for the third quarter of 2017.



18%
33%.
412%

i ~—12%
5%—

6% —"Mo%

. TV 25 . Odishi TV ‘ Kvemo Kartli TV
. Rioni . Marneuli TV . Trialeti TV company

Gurjaani ‘ Other TV channels

Il. Practice of allocating public funds among media outlets for the dissemination of
information and advertisement

Unified data: In 2017(as of November 15), budgetary organizations for the purpose of advertising
and information services signed with the media 6 800 535 GEL worth of service contracts. Of the
forementioned amount 56% (3 800 606) went to national and mixed coverage television, 13% (864
964) — to the regional channels, 21% (1 441 128) — on Online media, 6% - in print media (403 980),
1% (60 209) - on the radio; 3% (229 648) — was distributed on mixed contracts, which includes
various types of media outlets. As it is impossible for some contracts to identify exactly which type
of media the money was given to, we have allocated this data in a separate category "mixed
contracts.

Figure 2.1. Distribution of budget contracts by types of media, 2017



. TV channels with Nationwide and Mixed Coverage . Regional TV Channels

. Online Media . Print Media . Radio . Mixed Contracts

2.1. Broadcasters

TV broadcasters. In 2017, (as of November 15) budgetary organizations concluded contracts with
television broadcasters with total value of 4 665 570. The majority of them - 3 800 606 GEL, went to
national and mixed television coverage, other - 864 964 GEL for regional broadcasters.

The largest share of television advertisment contracts for 2 449 383 GEL were signed with ‘Imedi’,
followed by ‘Rustavi 2’ with 510 544 GEL and ‘Pulsi’ (203 330); A contract with the lowest value was
awarded to Starvisia (GEL 845).

Some budget contracts did not allow to identify how the money was distributed among media outlets
and therefore, this amount falls under the category of “shared contracts” (the total value of the
contracts comprises GEL 494 537). Some 69% of this amount, that is GEL 341 376 (a contract
between the Ministry of Justice of Georgia and Bravo Media LLC), was distributed among Imedi TV,
Rustavi 2 and Maestro TV; 19% (GEL 91 736) was allocated to Imedi TV and Rustavi 2; as regards
the remaining 12% (GEL 61 425), the contract did not specify broadcasters receiving it.

Figure 2.1. Budget allocations for advertising to national and mixed coverage broadcasters, 2017



[
[==]
™
L=)
<
s
o™~

% | 19000
L |7361
%5 {000
% |3996
% |3200
3100
L 3073
4680
-494537

b o X

Vv & *
RN & @& @ & &
< 3° & © «* o @
<3 ) S &
Q} ) A o
o® & >
0‘\.

Regional TV. 75% of contracts (total value -1 325 943 GEL) with regional television news and
advertising are assigned by local municipalities and organizations under their supervision.

From Regional broadcasters the most money, in line with the 2016 practice, is still received by
Qvemo Kartli TV (185 522 GEL). Following Kvemo Kartli TV, is TV station Rioni (Imereti) (163 129)
and "Gurjaani" - - 62 450; Other regional television stations the following situation comes to the fore:
Marneuli local television (61 443), "Imervizia" - 60 501, "Farvana" - 50 000, ,,Zari’- 42 584, "Bolneli"
- — 34 500; "Metskhre Talgha"-33 596, Other television stations (,,Odishi”, ,, Trialeti”, "Argo" , Egrisi";
»TV 25”7 ATV 127, "Kolkheti 89"; "Mega TV", ,,Dia”, "Borjomi"), ,,Metskhre Arkhi’, ,,Guria TV”,
"Jikha", ,,Tanamgzavri’, ,,Kakheti” received a total of 110 692 worth of advertising contracts. Joint
contracts (several companies) by the amount of 60 546 GEL were designated to provide the
services.

As many as 58% of these are contracts awarded by budget organizations to Other Channel of
Regional Broadcasters LLC.

Figure 2.2. Budget allocations for advertising to regional broadcasters, 2017



Radio Stations. Among radio stations, the largest budget contract was awarded to Fortuna Holding
(Fortuna, Fortuna +, Ar Daidardo, Avto Radio) (GEL 11 240); the second by the size of amount was
Radio Imedi (GEL 5 420). The smallest contract was awarded to Radio Trialeti (GEL 240); Services
worth GEL 20 000 were purchased from several radio stations through a joint contract.

Figure 2.3. Distribution of budget amounts among radio channels

Fortuna Holding
Radio Imedi

Radio Palitra
Radio Komersanti
Radio Utsnobi
Radio Tanamgzavri
Energy

Pirveli Radio
Mtsvane Talgha
Saqgartvelos Khma
Radio Maestro
Radio Hereti
Other Radios

Joint Contract

2.2. Online media

11



According to the available data, the total of GEL 1 441 128 was distributed among online media
outlets for the release of information and advertising. The largest share of this amount (GEL 341
829) was allocated to the online media outlets falling within Palitra Media Holding (IPN, PalitraTV.ge,
Kvirispalitra.ge, Bpn.ge. Ambebi.ge, Alinews.ge); this is followed by Ipress.ge and news agencies
that are affiliated with it (ibusiness.ge; iregions.ge; imtavroba.ge) — GEL 91 907; Info 9 — GEL 70
334; PIA and its affiliated news agency (Daijesti.ge) — GEL 68 859; Guardian.ge - GEL 58 604;
Newspress.ge and NSP.ge - GEL 49 253; Expressnews and media outlets affiliated with it
(Argumenti.ge; Economic.ge; 1news.ge) - GEL 42 705; Newposts.ge - GEL 32 586; Primtime.ge -
GEL 31 795. Other media outlets with budget contracts worth less than GEL 30 000 each, were
awarded the contract with the total value of GEL 281 188. The contracts with the total value of GEL
34 319 did not allow for identifying concrete news agencies which received this amount.

Several budget organizations cooperate with news agencies via intermediary companies; this makes
it difficult to identify contracted media outlets as well as amounts transferred to them. We placed
such contracts under the category of shared contracts. In 2017, such contracts were signed with PR
Consulting LLC, Clip-Art LLC, IPM Research LLC. The administration of the government of Georgia
entered into a GEL 115 185 worth contract on the delivery of media monitoring and information
services with PR Consulting LLC; however, the contract does not specify the manner of distributing
the amount between the media monitoring service and the service of disseminating information; nor
does it specify the media outlets that provided the service of disseminating information. In a similar
way, the Tbilisi Mayor’s Office awarded GEL 43 340 contract on the provision of media monitoring
and dissemination of information to IPM Research company. A contract between the Zugdidi
municipality and PR Consulting group, with the value of GEL 13 563, does not specify either which
media outlets were contracted to publish information about the activities of the municipality.

The total value of such contracts awarded in 2017 comprised GEL 290 433, including five contracts
with the total value of GEL 251 932 (four contracts with IPM Research and one contract with PR
Consulting), which also envisaged the delivery of monitoring service.

Figure 2.4. Distribution of budget advertisement and information service in online media, 2017

IPN and Associated Media 341829
Ipress

INFO9

pia
GUARDIAN
KVIRA
NEWSPRESS
EPN

NEWPOST

PRIMETIME

Information Services and
Media Monitoring

Other Media Outlets

Could not be identified

0

12



2.4. Print media

The largest contract among print media outlets was awarded to Rezonansi (GEL 76 626), followed
by Kuviris Palitra (GEL 71 442), Sakartvelos Respublika (GEL 39 387), Vrastan (GEL 22 100),
WHERE (GEL 17 811), Gurjistan (GEL 14 100), Railway Magazine (GEL 8 400), Georgia Today
(GEL 7 760), Versia (GEL 6 750), Deck Magazine (GEL 6 400), World in 2017 ( GEL 5 400),
Economist (GEL 4 748). The category “Other” includes those newspapers that got contracts worth
up to GEL 6 000 each (World in 2017, Economist, OK, Interior, GEORGIA TO SEE, Professional +,
Alia, The Georgian 2017, Royal Journal, Georgian Word, Akhali Taoba, Kronika +, Steps, Sarke,
Hello, Science and Energy), making up GEL 36 252 in total.

Figure 2.5. Distribution of budget advertisements among newspapers, 2017

Rezonansi

Kviris Palitra
Sakartvelos Respublika
Vrastan

WHERE

Gurjistan

Railway Magazine
Georgia Today

Versia

Deck Magazine

Other Newspapers

The largest amount among regional print outlets was received by Chemi Chiatura (GEL 16 917),
followed by Ambrolauris Moambe (GEL 13 150), Goris Matsne (GEL 9 224), Martvili (GEL 8 000),
Guria News (GEL 6 521), Akhali Sakartvelo (GEL 4 750), Samkhretis Karibche (GEL 3 500), P.S.
(GEL 3 425), Alioni (GEL 3 340), Batumelebi (GEL 3 284), Egrisis Matsne (GEL 3 275). Other
newspapers were awarded the total of GEL 19 766 worth contracts. The value of the joint contract
awarded by the National Wine Agency (by two companies) comprised GEL 1 800.

13



Figure 2.6. Distribution of budget advertisements among regional newspapers, 2017

Chemi Chiatura
Ambrolauris Moambe
Goris Matsne

Martvili

Guria News

Akhali Sakartvelo
Samkhretis Karibche
PS.

Alioni

Batumelebi

Egrisis Matsne
19766

Other Newspapers

Joint Contract

2.5. Budget contracts with media outlets using hate speech, fanning anti-Western sentiments and
promoting Russian propaganda

Summarizing paragraph: In line with the 2014-2016 practice, the budget organizations continued to
sign contracts with the aim of disseminating advertisement and information with those media outlets
that incite hate speech and promote anti-Western sentiments. In 2017, budgetary contracts were
signed with openly pro-Russian editions, as well. Moreover, the list of winners in the Government’s
consolidated tender includes TV Obiektivi, associated with the Alliance of Patriots. Central Election
Commission has also signed a contract with Quality Channel which has a pro-Russian editorial
policy. The Ministry of Corrections, just like in 2016, signed the contract on information dissemination
with an openly pro-Russian edition Tbilisi 24 affiliated with the Centrists Party, which expressed an
initiative to legalize Russian military bases in Georgia. Tbilisi 24 frequently publishes fake stories
containing disinformation about the West,® also, it reveres Stalin.™

The table below includes those media outlets that especially stood out with hate speech and anti-
Western editorial policy and received budgetary service contracts in 2017: Detailed information on
editorial policies of media outlets is available in previous studies by MDF.

% “Profitable business of trading in children and their organs,” http://bit.ly/2BCeC3z; “The EU has weakened, this is the beginning of
the end,” http://bit.ly/22ZXgKu; “Ketevan Zarnadze: The truth about vaccination,” http://bit.ly/2AB5JDj; The Austrian Prime Minister
puts forward an initiative to build refugee camps in Georgia”, http://bit.ly/2oxuwS|; Georgian mercenaries return from Ukraine to
Georgia because of non-payment of wages,” http://bit.ly/2kyDZbD; Tramp hands over 300 billion worth receipt for NATO services to
Merkel,” http://bit.ly/2kel 1XL.

10 “Russia, Putin, Stalin, Soviet Union...,” http://bit.ly/2CytbSy; “Lavrenti, you won’t be forgiven, you will be killed!”

14


http://bit.ly/2BCeC3z
http://bit.ly/2zZXgKu
http://bit.ly/2AB5JDj
http://bit.ly/2oxuwSI
http://bit.ly/2kyDZbD
http://bit.ly/2keI1XL
http://bit.ly/2CytbSy

Table 1. Budgetary contracts signed in 2017 with the media outlets that incite hate speech, anti-Western
sentiments and disseminate Russian propaganda

Media Outlet

Newspress.ge,
nsp

Republic of
Georgia
(Newspaper)

Alia.ge

Tbilisi 24

LTD Quality
Channel
Marshallpress
Agency

Alia Newspaper

Obiektivi

Service Contract Amount

52 375

38 827

20 000 (Total cost of the
contract together with other
media outlets)

3 387

3200

3 000

2400

1855 (Contract signed in the
framework of the consolidated
tender NCON170000044)

Budgetary Organization

Ministry of Corrections of Georgia;
Apparatus of the Minister of
Autonomous Republic of Abkhazia in
Confidence Building and
Reconciliation; LEPL Financial-
Analytical Service; National Agency of
Non-Custodial Sentences and
Corrections; Laboratory of the Ministry
of Agriculture of Georgia; Service
Agency of the Ministry of Economy of
Georgia; LEPL National Center for
Education Quality Enhancement; LTD
Sagaeronavigacia; Administration of
Didube, Tbilisi and other subagency or
local government representatives.

Municipal Development Fund of Georgia;
Ministry of Finances and Economy of the
Autonomous Republic of Adjara; Roads
Department of Georgia at the Ministry of
Regional Development and Infrastructure;
National Bank of Georgia; Science
Academy of Agriculture of Georgia; Sub-
agency Institution of the Government of
Abkhazia — Administrative-Economic
Directorate and other sub-agency or local
government representatives.

Ministry of Corrections

Ministry of Corrections
Central Election Commission of Georgia

Keda Municipality; Chkhorotsku
Municipality; Akhmeta Municipality;

Central Election Commission of Georgia

Central Election Commission of Georgia

15



In 2017, in addition to direct contracts with various budget organizations, the newspaper Sakartvelos
Respublika, which is notorious for its anti-Western editorial policy and hate speech, received a
budget allocation from LEPL National Environmental Agency via the Kviris Palitra newspaper which
won the tender announced by the Agency.

Bomgds>-BdsMmgdobl sgdo
NeGT-123002/46

J- odoeroblo 27.11.17 §.

PobsBegdsmy sd®o Bpwagbocros 8sLPBgE, Gmd LodoGmzgermb A>MHBMLS ©s BMBgdMogo GHgLyIGLEBOL
©3330L  LSFoBOLEGHMHML LLO3 ,5Mx8mML gEMZBMEo Lasagb®m“-bs (,878Lyowageo™) @>s 3L 330600
3oerod®s” -b 3ddMIEgdgerl  (LBoBFmEYBYEe™) BmGolL 2016 Farol 30 ©0399%96L  OWMGHIPDICO
»bbgerdfogm Jgbgogol BgLsbgd™ Ne GT-123002 byerdg3@mrengdolis @s LOAHIBEHHM MIMBgb*agool
(SPA1 60030649) 3BgLadsBobs Bodfmmgdgards BgdLyoazawl asmFos T90oao LsboL BmBLSbLMEYdS:
B93@O® 36gbsBo (33Bgm0 LsdsGRZI@ML GobIrdos”) BBEbIEIBIBOL 333mdaYEIBS. 30HIM:

2017 Harob 25 Bmgdd@ob gsbgmdo gstmoo 6 000 L3? X 0,1256 = 753,6 (8g0@sL MGINEESEITJHO GO ©>
L33MEo CgNGHO) EEa-U a>GH93).

n8LobGIBOL  LogHo™m @oGgdmergds Bgsadbl @Westmoon 6 000 L2 X 0,1256 = 753.6 (BgogsL
@GHIMFEIGITIGHO @GO s LIEMEO PYPGO) EE-L >H5T].

Boodams:

383 33060l 35¢ro®o“-L
@OMHIIGHMGO: LS Bo3zmemD godgamsns

doomm:

LLo3 ,33593mb 9Hm3breo Looagb®Hm -

@0EgEBOMYBOL ©IFGHSITIBHOL MBGMLO e ——
e 330 Bo@IBZowo

lll. Formalizing interference in editorial independence in contracts of budget
organizations and forms of dissemination of materials

The research revealed several contracts with budget organizations, which contained the conditions
that formalized interference of administrative bodies or other budget organizations in editorial
independence. Under such conditions, a party to the contract, represented by a budget organization,
defines topics to be covered by a media outlet, forms of coverage and priority of placement of
materials. In case of TV channels, the law prohibits administrative bodies to finance TV products; as
regards print media, instances were detected of several media outlets failing to make it clear that
published content did to belong to editorial board but was financed, or to signpost it as advertisement,
thus making it difficult to perceive the material as advertisement. The failure to separate commercial
materials from editorial materials, which was also detected in online media, is a breach of journalistic
standards as it misleads consumers.

16



3.1. Financed programs/reports in nationwide and mixed coverage broadcasters

The research has revealed such contracts, which do not directly envisage sponsorship, but indirectly
represent the means of financing programs or stories that also represents violation of the Law on
Broadcasting.

Paragraph 1 of Article 661 of the Law on Broadcasting (Inadmissibility to finance broadcasters)
prohibits the financing of broadcasters and procurement of services from broadcasters and direct or
indirect financing and co-financing of broadcasters’ programs by administrative bodies, political
parties, officials and public servants, save certain exceptions.

According to paragraph 3 of the same article, electoral administration may procure a broadcaster’s
service only for the preparation and/or broadcasting of information provided for by electoral
legislation. Paragraph 2 of the same article applies to the following cases: “Administrative bodies
may procure a broadcaster’s service only for placing a social advertisement and disseminating
important information to the public and only provided that this is included in a separate clause in their
budgets.”

An exception clause was added to the law in 2013 and it contains certain controversy with respect
to the inadmissibility of sponsored programs and financed stories. The clause, according to which
“dissemination of important information to the public’ may be an exception, can be interpreted as a
justification for financed stories that will enable administrative bodies to cite the goals of performing
their authorities as the reason behind their expenses. The contracts signed with regional media,
providing transmission and transparency of local self-government’s sessions rather than financing
the preparation of various stories and invitation of guests to the program can be considered such a
legitimate goal.

As seen in a table below, contracts entered into by and between public institutions and broadcasters
contain such obligations that, in essence, represent the interference into editorial independence as
the content, airing time and frequency of stories are determined by an administrative body or a
budget organization:

Table 2. Programs and stories financed by administrative bodies on national televisions

Institution Broadcaster ' Service

The Thilisi Palitra TV Two voice-over stories per month, four reports per year,
Kindergarten each item broadcast three times during a day.
Management Agency
LELP National Center Pulse TV Coverage of working meetings in the educational-TV
for Disease Control project about public health — twice a week (length: 26
and Public Health minutes); involvement of NCDC experts in the
(NCDC) preparation of section; the program starts with video clip
featuring NCDC activities — “Putting out knowledge into
service of public health."

17



Table 3. Programs and stories financed by public institutions'! on national televisions

Institution Broadcaster

Center For Mental Health Pulse TV
And Prevention Of
Addiction LLC

' Service

Production and broadcast of a report on a
selected topic.

StartUp Georgia LLC TV Pirveli

Production of 24 reports having the length of at
least four minutes each;

Placement of reports in a program on economic
topics.

3.2. Financed programs/reports in regional broadcasters

The situation is identical in case of regional broadcasters which, in addition to producing reports and
programs financed by administrative bodies, provide live broadcast of sittings of municipal councils
which implies performing a function of neutral information conduit and promoting transparency of

public institutions.

Table 4. Programs and stories financed by administrative bodies on regional televisions

Institution ’ Broadcaster Service

Kutaisi
Mayor’s
Office

Rioni

Filming and reporting cultural events organized with the
support of Mayor’s Office (nine events, 25 hours).

Production of at least 90-minute program within the
framework of Reporting to Population project and the
broadcast of the program four times a month, invitation
of citizens to participate in the program, production of a
report concerning citizens’ problems on each program.

Production and broadcast of a series of documentary
films, a cycle of TV programs on Famous Georgians
Working in Kutaisi, famous sportsmen, Renowned
Painters of Kutaisi.

Production of the “TV Announcement” program — 52
informational programs (a concept to be agreed with the
purchaser) about all cultural events to be held in Kutaisi
(length 2-7 minutes), during six months in 2017.

Samtredia
municipality

Zari

Broadcast of information necessary for the events
planned by the municipality in 2017.

11 An administrative body, as well as a legal person under private law with funding received from the state or local budget (Paragraph
“a” of Article 27 of General Administrative Code of Georgia).

18



Chkhorotsk Kolkheti 89 Dissemination of information about the progress of
projects, construction and other works of national or local

municipality importance, which are underway in the territory of
municipality, and statements and information provided by
the city council and executive body of the municipality.

Sachkhere Imervizia Selected topics — ensuring transparency of municipality:

municipality 120 minutes of broadcast time.

Zestaponi Argo Communication of important information about the

municipality activities of city council and executive body of the
municipality to local population.

Chiatura Imervizia Communication of important information about sittings

municipality and activities of the city council of municipality, as well as
activities of executive body of the municipality to the
population.

Poti Metskhre Talgha Communication of important information about activities

municipality of municipality.

LEPL Zurab 25the Channel, Metskhre Production of 5-minute long reports (filming, editing)

Zhvania Talgha, Odishi, Jikha, about events of the School and their broadcast in the TV

School  of Egrisi, Zari, Rioni, Argo, newsreel “Mravalkutkhedi”.

Public Imervizia, Dia, Borjomi, 9%

Administrati Channel, ATV 12, Parvana,

on Gurjaani TV, Tanamgzavri,

Kvemo Kartli, Marneuli,
Bolneli, Guria;

LEPL Gurjaani TV, Tanamgzavri Production and broadcast of reports agreed with the

National TV purchaser. Length of each report at least three minutes;

Wine the total of two reports in each broadcaster;

Agency

LEPL Radio Hereti Production of one program agreed with the purchaser in

National the program Radiofarmer.

Wine

Agency

3.3. Financed programs/reports in online media

Online media outlets have contracts with budget organizations on the delivery of various services.
In addition to releasing announcements, taking photos and providing various standard services, there
are requirements that represent the interference in the editorial independence. These include the
obligations to cover activities in accordance with the requirements of the purchase, take interviews
as well as prioritize covered materials as main topics and to observe specified length of materials,
something which is the autonomous discretion of a media outlet.



Examples:

+* Contracts on the production of media materials and the conduct of journalistic investigation
on pressing issues for the purchaser were awarded to Ipress.ge and affiliated outlets
(ibusiness.ge; iregions.ge; imtavroba.ge) by the following administrative bodies: the Office of
the State Minister on European and Euro-Atlantic Integration; the Ministry of Education,
Culture and Sport of Autonomous Republic of Ajara; LEPL Emergency Management Agency
of the Ministry of Internal Affairs and local self-government bodies (executive body of Tbilisi's
Nadzaladevi district, municipalities of Gori, Khobi, Kharagauli, Dmanisi, Poti, Senaki,
Lagodekhi, Tskaltubo, Abasha and Lanchkhuti).

Annex: Annex to the contract between the Office of the State Minister on European and Euro-Atlantic Integration and
Tavisupali Gazeti + LLC (ipress.ge).

dmdLsb®ndol sefigGomemds

JmBocoaqf

madbyfipress.ge, ibusiness.ge, iregions.ge, imtavroba.ge

3.3.b ,maz0bnmmsmo gsBgmo +"-obEetgddmeo 7

. ¥ /
< 3

4
-

Labgemdfiogay Batiob@mol s3strdo

35363 Bgbatiesos

+* Production and dissemination of materials on topics the purchaser (the Ministry of Corrections
and Probation; the Constitutional Court) is interested in, as well as interviews and comments
(IPN).

20



+“* A contract between the Chief Prosecutor’s Office of Georgia and Pirveli LLC envisages the
publication of news, comments and interviews by the following news agencies: pia.ge;
reportiori.ge; info9.ge; primetimenews.ge; frontnews.ge; daijesti.ge; ipn.ge; kvira.ge; for.ge.

%* Production of three materials per month upon the order of the National Center for Teacher
Professional Development and the placement of each material on the main slider of main
page of kvirispalitra.ge throughout a day; placement of information and photo materials of the
Academy of Finance Ministry on the main page and section page of the webpage of gbc.ge.

%* Preparation and dissemination of information about the activities of the purchaser, in
accordance with the purchaser’s’? requirement, by the following news agencies: IPN; pia.ge;
daijesti.ge; pulse.ge; kvira.ge; Info 9; GHN, guardian.ge; expressnews.ge, epn.ge, ipress.ge;
ibusiness.ge; iregions.ge; imtavroba.ge, primetime.ge; for.ge; edu.aris.ge;
businesscontract.ge, regionistribuna.ge, funtime.ge.

Preparation and dissemination of interviews with the purchaser' (etanews.ge; etatv.ge;
ipress.ge; ibusiness.ge; iregions.ge; imtavroba.ge); multiple placement of interviews with high
officials of municipality' on webpages (guardian.ge); preparation and placement of
interviews/articles on the activity of the institution' (pia.ge; daijesti.ge; pulse.ge; kvira.ge;
primetime.ge; funtime.ge); dissemination of comments of persons desirable for the purchaser
in the form of standard news (newspress.ge).

L)

J
0’0

Much like the studies of previous years, the 2017 study also revealed contracts containing a condition
envisaging the purchase of public opinion polls from online agencies by an administrative body. The
obligation of the conduct of such polls was made between the following institutions and news
agencies:

12 Ministry of Corrections and Probation, Ministry of Culture and Monument Protection, Office of the State Minister on European and
Euro-Atlantic Integration, Ministries of Finance and Economy, Agriculture, Regional Development and Infrastructure of the
Autonomous Republic of Ajara, Road Department of Georgia, Supreme and Constitutional Courts of Georgia, self-government bodies
(Lagodekhi, Tskaltubo, Abasha, Ozurgeti, Gori, Khobi, Kharagauli, Dmanisi, Poti municipalities and executive body of Nadzaladevi
district.
13 Ministry of Sport and Youth Affairs, Office of the State Minister on European and Euro-Atlantic Integration, Ministries of Finance
and Economy, Agriculture, Regional Development and Infrastructure of the Autonomous Republic of Ajara, self-government bodies
(Tianeti, Dedoplistskaro, Kareli, Ambroaluri, Senaki, Lanchkhuti municipalities and executive body of Nadzaladevi district.
14 Tkibuli, Dusheti, Ninotsminda, Adigheni municipalities.
15 Thilisi Mayor’s Office, Public broadcaster, International Center for Education.

21



News agency Purchasing public institution
conducting public

opinion poll

Ipn 1. Constitutional Court
2. Foreign Affairs Ministry

Newspress.ge 1. Laboratory of the Ministry of
Agriculture of Georgia
2. Ninotsminda municipality

Info 9 1. LELP L. Sakvarelidze National Center
for Disease Control and Public Health

Ipn 1. Thbilisi Mayor’s Office

City.kvira

Info9

Pia

Forms of placement of financed information in online media

During the study, by applying the principle of random selection, we monitored: 1) what were the
volumes and topics of financed materials in online media; 2) whether consumers could separate
financed materials from editorial content; 3) how budget contracts affected the content of coverage.

As the study revealed, the online media fails to observe in a clear and consistent way the standard
requiring the separation of promotional and financed materials from the editorial content. Only three
news agencies, namely, IPN, PIA and EPN applied the symbol NS (News from subscriber) to
signpost the materials provided by subscribers. The most consistent in this regard was EPN while
IPN and PIA did not apply this symbol to every relevant material. As the table below shows, other
news agencies such as Thilisi 24, NSP, Newspress, Ipress and the online edition of Prime-Time did
not signpost financed content in any form.

22



Financed material

Giorgi Kvirikashvili
discusses
implemented
projects and future
plans with the
EBRD Vice
President

NS

NS

Giorgi Kvirikashvili
— government of
Georgia
continuously
implements reforms
to facilitate the
creation of more
economic
opportunities

Dimitri Kumsishvili
— compared to
corresponding
period of the
previous year,
export increased by
29.4% in January-
October

NS

Kaladze participates
in the conference
“Ethics and
Transparency on the
Local Level: Strategy
and Mechanisms”
(Pia) Tbilisi Mayor:
Georgia’s progress
towards responsible
governance is
observed

NS

NS

NS

On the instruction
of Tbilisi Mayor
Tsurtsumia street
was surfaced with
asphalt

NS

NS

NS

Convicts to be
distributed among
cells by crime
categories

NS

NS

23




Ministry of Refugees | NS
to purchase houses
for additional 80
families

3.4. Financed budget advertising/information materials in newspapers. Forms of

placement

Clear separation of materials financed by administrative bodies from the editorial content is not
practiced in print media save few exceptions.

The symbol R denoting advertisement is applied only by the newspaper Kviris Palitra; the newspaper
Versia is inconsistent in the application of this symbol and on certain occasions, places the materials
specified in the delivery-acceptance acts with administrative bodies under editorial sections; titles of
promotional sections of the Rezonansi newspaper do not allow for easy identification of materials as
advertisement; the newspaper Prime-Time does not apply the symbol denoting advertisement at all.

Rezonansi newspaper. The highest number of financed articles was published in
Rezonansi which is in the lead among the newspapers by budget revenues (GEL 76 626).
Rezonansi provides notes about advertising materials on the last page, in a box with small-
size font, above the section of jokes, while the titles of the sections are misleading as they
do not allow for separating advertising materials from the editorial materials. For example,
it is difficult for readers to perceive the sections such as Business-press, Projects, News
conference, Event, Express-interview as financed materials.

ik oLy T OB g by, ARG ARihor 12 i M | TuE St N i LTIV R A sy A

N R Ny

As the table below shows, in 2017, Rezonansi published articles with positive content, which were
financed by administrative bodies, under the section Business-press. The title of this section makes
it difficult to perceive a material as a promotion and misleads readers who may take offered materials

for editorial content.

Administrative body

The Thilisi Kindergarten
Management Agency

Titles of Rezonansi newspaper

Tbilisi kindergartens three years ago and today, 2 November

New educational year in Tbilisi kindergartens — what was the
legacy received by Davit Narmania in Tbilisi kindergartens in 2014
and what he inherits to a future Mayor today?! 15 September

24




The Ministry of Internally
Displaced Persons from the
Occupied Territories,
Accommodation and Refugees of
Georgia

After 24 years, heroes of our time were buried with respect and
dignity,

Sozer Subari: “All of them showed examples of heroism and loyalty to

homeland;” The tragedy turned into painful happiness,18 October

A new life began for 429 internally displaced families, up to 500
families will receive flats in the near future, while over the period
from three to five years all refugees will be satisfied with flats, 19
September

Ministry of Agriculture

Almost half of tangerine harvest will be exported — the state is fully
prepared, no problems will emerge in accepting non-standard
tangerines, 22 November

Non-subsidized grape harvest is underway without impediments in
Kakheti — Levan Davitashvili: “Such volume of wine has not been
exported from country in the past 30 years,” 20 September.

National Wine Agency

“One can hardly find a farmer who may be unhappy!” Grape
harvest 2017 proved the most successful and best organized, 27
October.

Prime-Time newspaper carried no indication that would help readers separate financed

materials from the editorial content.

4L ddR013IE2MAN B3MAMIIEN 3dREMNBNEN NJ608d 33MEMANTHIC
LIS £ 336aMSNBNGNHIBIE=N MAodb(adaNbask 0193NLTBHLN*

ST S G
e R
Ddir " G g 4 ey G
iy a aursdr, % fﬁ'mv—gti W
i Begena-Beiggabol.
0 » Laachs

Sad
s
o P o
B

g wry i) g B9 B
E ke ity

ooty

b
Sy
e e o

ety I

i A, Sopaos s B ncgobp o b s Siro

[}

b9 bogermamggemeiengots o

SR |

o
. Bebr
s

S T 3 - S g R
% ¥

b
A o Lokt dexnsaba U
il @ ,,%vm. OIS e OB

© HI0ES IWEIBS

25



Versia newspaper did not signpost several advertising materials specified in the delivery-
acceptance acts as paid advertisement.
-mnaasaan 2012

65 bLosbpggdl

la .,
— \- s el S Zﬁ'
LoszsdmdlL . o ﬂm“"’nr,ama"b*m% o e :

Lssthgz6m

* _s0d0b6obgbsgos
3MQ0EO 30 3560906Ls

©s SAmIGRy3yeL —
0bgg6307 gabzm-bL
Ms39x0mAsHoly
dmsea00gbosh

EO00>_ o wm:}am axgE( 5300 0B a3gda frslo goenn fngodeb- | o
B9IB-43-50-34 prosiobal D e i ndo0 bhgeoms Breol ﬂms

e g

i buu-\mv’& a«asw-»eo

IV. Forms of placement of pre-election political advertisements in various media

During the local election campaign in 2017, frequent instances were detected in the print media of
placing promotional articles of the ruling party Georgian Dream in various forms. For example, on 6
September 2017

The Rezonansi newspaper placed a pre-election promotional article about Georgian Dream
candidates, “Seven directions for the city full of life,” under the section “Even;” according to the note
on the last page of the newspaper, the article was financed but it was misleading because the article
itself was not signposted as a paid material. The material with identical title, content and identical
photos were published by the Versia newspaper (N85) and the newspaper Kviris Palitra (N41) and
both clearly signposted it as promotional material with the former clearly indicating that it was “Paid
political advertisement” and the letter signposting it with R, the symbol of advertisement.

Rezonansi

£0%ME56L0  LOIAOIFICX N SABIBN 2017 F20L 6 LIISGFIEN, (MMBIBSNN0 3

%nmaaa LABMBLEN0 LI3LI HEDINLN3NL

3565 35£2349: MB0LROLIL2IZ0 MIZSR J00RI3I6 3ORIVYZISOI3dL LS3VMOG0 J360L

8-)580075608("‘ BILOLIZ

G060 LIYSSHOE04D

1.'2’3 ey A

Bobmen dor—
e:ﬂa«b --.!E‘.,":}m - o gff.: Segmogpe Aot .v._:,
ZE254  LNY JBLCNO) Shioe
sbSgexn l E"’ - s
W,EE : I
4’»«:;;.2:«'%- L MILIIN et
M..t»:.‘;_"‘?f;& oAt
uae-' ‘:fe =Bob o l— e‘.\-‘::‘ 7 2
oo
u,a lm:u‘ .A ;S.o“ :‘? g'
hq‘:‘-hln Iahﬂo‘nbaaq sg-.l < z

i

hathon o’
ot e ocanck B

26



Versia

O

MMMW'WQ > L

BmpBgmds

e AT b m‘;-a..\.mw sbedayon]
R S A

, bag-

b
Egborin,
8 o, o@m%mmnm«mmx

by | Booginls gumbedo o gebgeansnBeba g Jeln Jeholymeri

Rdowm, a6b

> 3
. s Aol geamdt Boffens.

gban doeaga agnbodagys W.P‘o 5593‘-

o ey bt Sorogts 09032 3

mdnaganbal aAgdal
oy »‘w s bacs Frgbigesd
aﬂhiae» 33630maRgBab Immagngs — ke gersadol -w»eq«'-vzr-v Frm—aw e o
g ¥, ol seeod,

b | 3nbEgbab grbgnmacighries @e shacn badndem smpoczodebl

Kviris Palitra

330ANL 33CNBRY 9 - 15 Eﬂkﬂy

11

39bJ 3323dNL 3AMBAIBICN bIR3) —

;, bIlBI'IBbL‘lI(II LJ3LJ JICIINL ILITB6ILIR

73MeNBN3Y

i

H
i

Bl
o

Kviris Palitra (N42) also used symbol R to signpost a political advertisement of Kaladze — Yet another
aadvertising material of Kakha Kaladze “Promoting healthy life, education and cultural potential of the
city.” Rezonansi newspaper, as seen from the table below, published promotional articles of the

ruling party under the section “Event.”

27



Political subject Title

Single-seat
candidate for Isani
district from the
Georgian Dream

Nino Latsabidze: “| will continuously control projects planned in Isani
district” — candidate from Georgian Dream-Democratic Georgia is
ready for any challenge, 20 October

Candidate for Tbilisi
Mayor from the
Georgian Dream

“All Thbilisi citizens must sense the capital city in their own districts!”-
the largest sports and recreation center will be built in Mukhiani, 11
October

Candidate for Tbilisi
Mayor from the
Georgian Dream

City economy will operate uninterruptedly, around-the-clock — Kakha
Kaladze: We have ambition to make Tbilisi the most distinguished city
in the region, 5 October

Candidate for Thilisi
Mayor from the
Georgian Dream

Ecology must achieve highest standards in Tbilisi — Kakha Kaladze:
Up to 1400 squares and all the 12 large parks will be rehabilitated, 26
September

Advertisement of
candidate for Thilisi
Mayor from the
Georgian Dream

Seven directions for the city full of life, Kakha Kaladze: Tbilisi
citizens will themselves take decisions on the development of their
districts, 6 September

Candidate for Thilisi
Mayor from the
Georgian Dream

Dedication and love of Tbilisi - 25 candidates were united by one trait
“These are people distinguished for their reputation, professionalism
and honesty,” 4 September

28



