
i n  G e o r g i a n ,  R u s s i a n ,  A z e r b a i j a n i  a n d  T u r k i s h  t r a d i t i o n a l  a n d  n e w  m e d i a 1

COVERAGE OF MUSLIM-RELATED TOPICS
in Georgian, Russian, Azerbaijani and Turkish 

traditional and new media

MEDIA DEVELOPMENT FOUNDATION





COVERAGE OF MUSLIM-RELATED TOPICS
in Georgian, Russian, Azerbaijani and Turkish 

traditional and new media

MEDIA DEVELOPMENT FOUNDATION



Authors:

	 TAMAR KINTSURASHVILI, SOPHO GELAVA, SOPHO CHKAIDZE

Monitors: 

	 TAMAR GAGNIASHVILI, KHATIA LOMIDZE, SOPHO GOGADZE, 

	 MARI GELASHVILI, ROMA BAINDURASHVILI, SABA TAVELISHVILI 

Data Analyst: 

	 MARIAM TSUTSIKIRIDZE

Peer Review: 

	 BEKA MINDIASHVILI

Design:

	 BESIK DANELIA

This project was funded through a Hedayah and EU grant. The opinions, findings and conclusions or 

recommendations expressed herein are those of the implementers/authors and do not necessarily 

reflect those of Hedayah or the European Union.



5

The report reflects the media monitoring findings conducted by the Media Development Foundation 

(MDF). The goal of the media monitoring was to study the factors conducive to radicalization of Muslim 

youth and explore the role of media in this process.

The target of media monitoring was the Georgian, Russian, Azerbaijani and Turkish media named by the 

young Muslims as the information sources during the survey commissioned by MDF.

The report highlights the methodology, key findings of the study and provides overall data on coverage 

of Muslims and related topics in different language media outlets. The separate part reviews the char-

acteristics of terrorism coverage in Georgian and Russian TV channels. After overview of general data, 

separate chapters are dedicated to four language media outlets and social media: I – Georgian media, 

II – Russian media, III – Azerbaijani media , IV – Turkish media, V – the social media.

INTRODUCTION



C O V E R A G E  O F  M U S L I M - R E L A T E D  T O P I C S6

Key Findings																						                                  	      			        7

Monitoring Methodology																				                      			    9

Overall data 																											                          13

Coverage of terrorism in Russian and Georgian TV channels 												            16

	 I.	 Georgian Media																								                        22

	 II.	 Russian Media																									                         33

	 III.	 Azerbaijani Media 																								                        56

	 IV.	 Turkish Media 																									                         58

	 V.	 Social Media																									                         60

	

APPENDIX. 	 Media Profiles.																							                       65

TABLE OF CONTENTS



7

	 The media monitoring revealed the following trends: 

	 Comparison of the coverage of Muslims and related topics on Georgian and Russian TV channels 

shows that Russian media dedicated much more time to the coverage of such issues as Middle East 

conflicts (32.8%), terrorism (28.5%) and politics (15.5%).

	 The human rights topic (16.5%) was covered by Georgian TV channels most extensively after terror-

ism while Russian TV channels covered it scarcely (3.1%). Georgian TV channels also give priority to 

the issues with local  focus. 

	 If Georgian media covers human rights (22.2%) most extensively, Azerbaijanian gives preference to 

religion (23.9%) and Turkish – to international relations (21.7%).

	 If the intensity of covering the issue of terrorism by Georgian TV channels was increasing along with 

the number of terrorist acts worldwide, the issue of terrorism was always in the lead on Russian TV 

channels and frequently the agenda of terrorism was created artificially. 

	 While Georgian media covered anti-terrorist activities carried out by the United States, European 

Union and Turkey, with some minor exceptions, Russian media outlets actually neglected these ac-

tivities. On the other hand, Georgian TV channels provided less coverage of anti-terrorist operations 

carried out by Russia, Syria and their partners.

	 The Georgian media, more or less neutrally covered the issues of Muslims and related topics. The 

exception was TV  “Obiektivi” and the online edition “Georgiana and the World” the editorial policy 

of which is closer to the Russian than to the mainstream Georgian media.		   	  	  		

	 Alongside promoting anti-mygrants sentiments, Georgian fringe media (Obiektivi TV, Georgia & the 

World) made attempts to shift the emphasis from Georgia’s current security threats (Russian occu-

pation) onto historic threats (Ottoman occupation), thereby reopening historic trauma and instilling 

an opinion that Russia is not the only occupier but Turkey is an occupier too. 

	 Russian media outlets [NTV, Channel One, RTR Planeta] mainly covered the topic of Muslims and 

related issues in context of anti-Western propaganda.

	 In news programs, Russian TV presenters often failed to observe journalistic neutrality, identify-

ing themselves with the Russian government and pitting it against the USA and the West (we vs 

them).

KEY FINDINGS



C O V E R A G E  O F  M U S L I M - R E L A T E D  T O P I C S8

	 At the first glance, the Georgian-language edition of Sputnik seems to use a neutral style of re-

porting, but by manipulating facts and photos and speculating on the topic of migrants, discreetly 

promotes the narratives identical to those of comment-oriented Russian TV news programs.

	 Russian media is linking terrorism to Islam, migrants and migrants of Eastern nationalities; and pro-

motes the idea that the European policy towards migrants creates a fertile ground for terrorism, 

while the US encourages terrorism.

	 Russian media outlets try to promote the opinion that Russia is the only secure space where people 

are protected, ISIL is banned and the government is able to prevent terrorism

	 Russian journalists often tried to justify dictatorial regimes and were insisting that accusations of 

the use of chemical weapons by Bashar al-Assad are unfounded.

	 Azerbaijani media outlets, dominated by religious topics, showed conservatibe attitudes in certain 

cases (for instance, negative coverage of the use of modern technologies in religious rituals by Big.

az).

	 Turkish media covered most topics neutrally. The negative tone was mainly related to the terrorism 

and relationship of Turkey with the West. 

	 Both Georgian and foreign-language religious and community Facebook pages were dominated by 

religious rituals including with participation of children and conflicts, mainly in connection with the 

Myanmar developments. 

	 The most popular posts of four ultranationalist Facebook pages were mainly directed against mi-

grants of Asian and African identity, as well as LGBT people.  



i n  G e o r g i a n ,  R u s s i a n ,  A z e r b a i j a n i  a n d  T u r k i s h  t r a d i t i o n a l  a n d  n e w  m e d i a 9

The aim of media monitoring is to identify factors conducive to radicalization of Muslim youth and ex-

plore the role of media in this process.

The object of monitoring is the coverage of Muslims and related topics by those media outlets that were 

selected through a survey conducted among a specific target audience.

Monitoring subjects. Subjects of monitoring were selected on the basis of survey commissioned 

by the Media Development Foundation (MDF) and conducted by the GIDS in April-May 2017. The 

survey was conducted among youth aged between 16 and 29 living in Akhmeta district (Pankisi), 

mountainous Ajara and Kvemo Kartli and it covered 1,206 respondents. Results of the survey showed 

that the Muslim community of Georgia receives information from Georgian, Russian, Turkish and 

Azerbaijani media outlets. Therefore, media outlets in four different languages were selected as the 

subjects of monitoring. 

The table below shows primetime news programs of monitored TV and online media outlets by lan-

guage groups:

TABLE 1. MONITORED TV NEWS PROGRAMS AND ONLINE MEDIA OUTLETS 

MONITORING
METHODOLOGY

GEORGIAN

Rustavi 2,

Kurieri 21:00 

(Monday-

Sunday)

Imedi,

Qronika 20:00

(Monday-

Sunday)

1st Channel of 

Georgian Public 

Broadcaster, 

Moambe 20:00 

(Monday-

Sunday)

Ajara Public 

Broadcaster,

Mtavari,  21:00

(Monday-

Sunday)

Georgia and 

World
 IPN PIA Netgazeti

TV

ONLINE



C O V E R A G E  O F  M U S L I M - R E L A T E D  T O P I C S10

The methodology of media monitoring is mixed and involves the analysis of quantitative and qualitative 

data. For the qualitative analysis, the list of Georgian language media outlets and products were ex-

tended to include the talk shows of the following TV channels:

1.	 Archevani aired at 22:00 (Tuesday; Thursday) on Rustavi 2;

2.	 Mtavari aired at 22:00 (Monday; Wednesday) on the Georgian Public Broadcaster (GPB);

3.	 Qronika aired at 20:00 (Saturday) on Imedi;

4.	 Ghamis Studia aired at 22:30 (Monday-Sunday) and Okros Kveta aired at 20:30 (every second Sun-

day) on Obieqtivi TV. 

Quantitative analysis. The quantitative analysis involves the following data:

	 Time allocated in the primetime TV news programs for reports on Muslims or related topics of na-

tional and international significance; amount of words in article/publication in online media;

	 Tone of coverage of reports/online materials: positive, neutral, negative tones (positive: a covered 

subject is featured in a positive light; neutral: the coverage rests on facts alone and is free from pos-

itive or negative connotation; negative: a covered subject is featured in a negative light, allegations 

and criticism are one-sided and the entire report has a negative connotation);

	 Muslim-related topics to be monitored were determined in advance.

RUSSIAN

NTV, Segodnya, 
19:00 

(Friday; 
Saturday); 

Itogi Dnya 23.35 
(Monday; 

Thursday), Itogi 
Nedeli 19:00 

(Sunday)

Channel 1,  

Vremya 21:00 

(Monday-

Sunday)

Planeta RTR, 

Vesti 20.00

(Monday-

Sunday)

Sputnik-

Georgia 

(in Georgian)

TV

ONLINE

TURKISH 

AND 

AZERBAIJANI

Cumhuriyet.

com.tr

 Milliyet.com.tr

Oxu.az

TURKISH 

ONLINE

AZERBAIJANI 

ONLINE
Big.az



i n  G e o r g i a n ,  R u s s i a n ,  A z e r b a i j a n i  a n d  T u r k i s h  t r a d i t i o n a l  a n d  n e w  m e d i a 11

	 List of topics:

	 Politics;

	 Army/defense;

	 Economics/business/agriculture;

	 Social affairs;

	 Justice;

	 Crime;

	 Education;

	 Culture;

	 Religion;

	 Ethnic minorities;

	 Human rights;

	 Discrimination;

	 Gender;

	 Migration/emigration;

	 Diaspora;

	 Integration;

	 Terrorism;

	 International relations (with the West);

	 International relations (with Eastern countries);

	 International relations (with Russia);

	 International relations (with other countries);

	 Regional cooperation (with Turkey);

	 Regional cooperation (with Azerbaijan);

	 Regional cooperation (with Iran);

	 Middle East conflicts;

	 Caucasus conflicts.

The quantitative analysis also looked into the choice of information sources made by the media outlets 

in covering international events when they did not have their own correspondents on the scenes.

The report also identifies negative terms applied towards Muslims.

Qualitative analysis. The qualitative analysis of news items and Georgian language talk shows in-

volves the following data:

	 Instances of discriminatory coverage of Muslims and ethnic/national groups representing the Mus-

lim community, including migrants, as well as the typology of messages;

	 Sources of discrimination;

	 Discriminatory terminology;

	 Anti-Western messages blaming the West for inciting conflicts and creating local problems;

	 Sources of anti-Western messages.

1 	 MDF (2016), Hate Speech. http://mdfgeorgia.ge/geo/view-library/55



C O V E R A G E  O F  M U S L I M - R E L A T E D  T O P I C S12

The aim of additional monitoring of Georgian language talk shows and their sources in the qualitative 

analysis is to identify the extent to which the Georgian language xenophobic discourse contributes to 

the process of radicalization. Apart from three nationwide TV channels – Rustavi 2, Imedi and the GPB, 

the monitoring includes Obieqtivi TV, the outlet with links to the far right political party Alliance of Pa-

triots and a main source of Turkophobic and Islamophobic messages, according to MDF studies of 20161  

and 2014-20152. 

2	 MDF (2014-2015), ), Hate Speech and Xenophobia. Media Monitoring Report 2014-2015. 
	 http://mdfgeorgia.ge/geo/view-library/19



i n  G e o r g i a n ,  R u s s i a n ,  A z e r b a i j a n i  a n d  T u r k i s h  t r a d i t i o n a l  a n d  n e w  m e d i a 13

Georgian and Russian TV channels. Comparison of the coverage of Muslims and related topics 

on Georgian3 and Russian4 TV channels shows that during the monitoring period (June 15 – Septem-

ber 15) Russian media dedicated much more time to the coverage of global issues, such as Middle 

East conflicts (32.8%), terrorism (28.5%) and politics (15.5%). Chart 1 shows that the same topics are 

covered by Georgian TV channels three or two-fold less (Middle East conflicts – 10%; terrorism – 

16.8%; politics – 6.4%). The issue of human rights (16.5%) that was covered by Georgian TV channels 

most extensively after terrorism was scarcely covered by Russian TV channels (3.1%). Georgian TV 

channels also give priority to the issues with local  focus such as discrimination (10.7%) (Russian TV 

– 2.4%); crime (8.7%) (Russian TV – 4.1%); religion (4.6%) (Russian TV – 1.6%); education/culture (3%) 

(Russian TV – 1%). 

High figures of covering human rights issues on Georgian TV channels and in online media (see chart 2) 

were linked to legal aspects of detention of the representatives of two neighboring countries (Azerbai-

jani journalist Afgan Mukhtarli and Manager of Private Demirel College in Tbilisi, Mustafa Emre Çabuk). 

Georgian media outlets mainly portrayed these detentions as an influence of a neighboring country on 

Georgian institutions. 

OVERALL DATA

3	 Rustavi 2, Imedi, Channel One of Georgian Public Broadcaster, Adjarian Public Broadcaster
4	 НТВ, 1 Канал, РТР-Планета



C O V E R A G E  O F  M U S L I M - R E L A T E D  T O P I C S14

CHART 1. COVERAGE OF MUSLIMS AND RELATED TOPICS – 

GEORGIAN AND RUSSIAN TV CHANNELS 

TERRORISM

HUMAN RIGHTS

REGIONAL 
COOPERATION

DISCRIMINATION

MIDDLE EAST 
CONFLICTS

CRIME

POLITICS

RELIGION

EDUCATION/CULTURE

ARMY/DEFENSE

MIGRATION/EMIGRATION

INTERNATIONAL
RELATIONS

OTHER

Georgian, Russian, Azerbaijani and Turkish online media. Although the online editions covered 

by monitoring are presented unequally by countries5, comparison of the topics covered by them reveals 

certain tendencies.  

If Georgian media covers human rights (22.2%) most extensively, Azerbaijanian gives preference to 

religion (23.9%) and Turkish – to international relations (21.7%). Russian media, which was also covered 

by monitoring only through Sputnik-Georgia, covered Georgia’s regional cooperation with Azerbaijan, 

Turkey and Iran (28.7%) most extensively.

The topic of terrorism was covered most extensively in Turkish (14.9%) and Azerbaijani (14.2%) online 

editions. While the monitoring covered four Georgian and one Russian online media outlets, the issue of 

terrorism was almost equally covered by Russian (11.5%) and Georgian (11.4%) online editions. 

It should also be noted that Russian Sputnik-Georgia dedicated more space to the coverage of such lo-

cal topics as education/culture (6.3%), crime (5.6%), economy/business/agriculture (5%) than Georgian, 

Azerbaijani and Turkish online editions. 

5	 Georgian (4): IPN, PIA, Netgazeti, Georgia and the World; Azerbaijani (2): Oxu.az, Big.az; Turkish (2): Cumhuriyet, Milliyet; 
Russian (1): Sputnik-Georgia 

0.1

5.0 10.0 15.0 20.0 25.0 30.0 35.0

16.8
28.5

16.5
3.1

11.4
28.5

10.7
2.4

10
32.8

8.7
4.1

6.4
15.5

4.6
1.6

3
1

2.2
1.7

1.6
1.4

1.9
6.9

6.2
0.9

0.0

GEORGIAN RUSSIAN



i n  G e o r g i a n ,  R u s s i a n ,  A z e r b a i j a n i  a n d  T u r k i s h  t r a d i t i o n a l  a n d  n e w  m e d i a 15

CHART 2. MUSLIMS AND RELATED TOPICS – 

GEORGIAN, AZERBAIJANI, TURKISH AND RUSSIAN ONLINE EDITIONS 

HUMAN RIGHTS

POLITICS

MIDDLE EAST 
CONFLICTS

TERRORISM

DISCRIMINATION

INTERNATIONAL
RELATIONS

REGIONAL
COOPERATION

CRIME

RELIGION

EDUCATION / CULTURE

ARMY / DEFENSE

ECONOMY / BUSINESS / 
AGRICULTURE

OTHER

22.2
6.6

1.4
3.2

12.3
4.5

12.8
15

12.2
10.2

9
19.3

11.4
11.5

14.2
14.9

8.5
6.4

4.4
12.4

4.4
5.8

4.3
21.7

6.8
28.7

0.9
0.1

2.8
5.6

2.8
0.4

2.7
1.6

23.9
7.2

2.3
6.3

0.6
2

1.4
1.2

3.1
0.7

1.3
5

0.7

11.7
6.6

21.9
3.1

GEORGIAN RUSSIAN AZERBAIJANI TURKISH



C O V E R A G E  O F  M U S L I M - R E L A T E D  T O P I C S16

Besides the fact that Russian TV channels6 covered the issue of terrorism almost twice as much as 

Georgian TV channels7 (28.5%/16.8%), the comparison of coverage dynamics shows that frequently Rus-

sian TV channels either artificially created the agenda of the terrorism, or did not cover anti-terrorist 

operations carried out by the United States and its allies. 

	 As Chart 3 shows, the comparison has revealed the following trends: 

	 The intensity of covering the issue of terrorism by Georgian TV channels was increasing along with 

the number of terrorist acts worldwide (Paris (2), London (2), Jerusalem, Hurghada, Hakkâri Province, 

Hamburg, Afghanistan, Lahore, Ouagadougou, Barcelona, Turku, Surgut, Kabul, Kiev, Bagram Airfield). 

The issue was covered most extensively on August 17-19, following the Barcelona terrorist attack. 

	 Unlike Georgian TV channels, the issue of terrorism was always in the lead on Russian TV channels and 

frequently the agenda of terrorism was created artificially. As chart 3 shows, on June 25 Georgian TV 

channels did not cover the issue of terrorism at all, while Russian TV channels aired seven stories, most 

of which were not part of the current affairs: three TV channels simultaneously aired identical stories 

dedicated to the rise of terrorism in Europe “as a result of European policy” and vulnerability of Euro-

pean space towards terrorism8.  Three stories were dedicated to Russia’s threats to ban the Telegram9, 

and one covered the threats coming from ISIS, mainly in connection with training minors as terrorists10. 

	 While Georgian media covered anti-terrorist activities carried out by the United States, European 

Union and Turkey, with some minor exceptions (arrest of a Russian citizen in Turkey on charges of 

terrorism), Russian media outlets actually neglected these activities. On the other hand, Georgian 

TV channels provided less coverage of anti-terrorist operations carried out by Russia, Syria and their 

Coverage of Terrorism 
in Russian and 
Georgian TV channels 

6	 НТВ, Channel One, RTR Planeta
7	 Rustavi 2, Imedi, Channel One of Georgian Public Broadcaster, Adjarian Public Broadcaster 
8	 RTR Planeta, Alarming Chain,  25.06.2017http://www.myvideo.ge/v/3311373  
	 Channel One, Black June in London, 25.06.2017https://goo.gl/7jW8ro
9	 NTV, June 25, https://goo.gl/wgGNFJ
	 Channel One, Faulty Links, June 25, https://goo.gl/fqjtWZ RTR Planeta, What is the Fate of Telegram? June 25 http://

www.myvideo.ge/v/3311346 
10	 NTV, June 25. https://goo.gl/5n9Ymz



i n  G e o r g i a n ,  R u s s i a n ,  A z e r b a i j a n i  a n d  T u r k i s h  t r a d i t i o n a l  a n d  n e w  m e d i a 17

partners. The only exception was Russia’s air strikes on Raqqa on May 28 and reports on apparent 

death of ISIL leader al-Baghdadi – the issue was covered by all subjects, except Rustavi 2, in their 

primetime news programs. Adjarian Public Broadcaster was the only Georgian TV channel, which 

covered the report on preventing a terrorist act in Russia on August 14. 

DATE
GEORGIAN TV CHANNELS

(RUSTAVI 2, IMEDI, GEORGIAN PUBLIC BROADCASTER, 
ADJARIAN PUBLIC BROADCASTER)

RUSSIAN TV CHANNELS
(NTV, ORT, RTR PLANETA)

June 16 Russia’s air strikes on Raqqa on May 28/ apparent 
death of al-Baghdadi11

Russia’s air strikes on Raqqa on May 28/ apparent 
death of al-Baghdadi12

June 17 Turkey’s anti-terrorist measures: 4 128 Russian 
citizens were declared personas non grata in Turkey 
on charges of alleged links to ISIL.13

------

August 8 The U.S. plans to destruct ISIL base in the Philip-
pines14 ------

August 10-11 Russian citizen arrested in Turkey on terrorism 
charges15;

ISIL video address – members of the terrorist organi-
zation threaten with terrorist acts in Tehran.16	

Russian citizen arrested in Turkey on terrorism 
charges17

August 14 Prevention of a Terrorist Act in Russia18 Prevention of a Terrorist Act in Russia19;

Anti-terrorist operation of Russia and Syria against 
ISIL in Syria20

11	 GPB, Georgian Public Broadcaster, reports on the death of al-Baghdadi, June 16. http://www.myvideo.ge/v/3309576

	 Imedi: Is the Leader of the Islamic State Liquidated? June 16. https://www.myvideo.ge/v/3301112

	 Adjarian television, June 16. https://www.youtube.com/watch?v=U4vd7lhbiYQ
12	 Channel One, June 16. https://goo.gl/J78JMi

	 NTV, ISIL (ИГИЛ) without the leader? June 16. https://goo.gl/D2s8Vd
13	 Adjarian television, July 17.  http://www.myvideo.ge/v/3331879
14	 Imedi, U.S. – the Philippines, August 8. http://www.myvideo.ge/?video_id=3349903

	 Adjarian television, August 8. http://www.myvideo.ge/v/3351842
15	 Rustavi 2, Arrest of a terrorist in Turkey, August 10. https://www.myvideo.ge/?video_id=3351289

	 Imedi, Russian citizen arrested in Turkey, August 10. http://www.myvideo.ge/?video_id=3351200

	 Adjarian Public Broadcaster, August 10. http://www.myvideo.ge/v/3353665
16	 Adjarian Public Broadcaster, August 10. http://www.myvideo.ge/v/3353644
17	 Channel One, August 10. https://goo.gl/2D341L

	 NTV, August 10. https://goo.gl/3oiHyU

	 RTR Planeta, August 10. http://www.myvideo.ge/v/3353677

	 Channel One, August 11. https://goo.gl/pv4UBi    RTR Planeta, August 11.  http://www.myvideo.ge/v/3353817

	 NTV, Accelerated Agreement, August 11. https://goo.gl/ZNKnQG 
18	 Adjarian Public Broadcaster, August 10. http://www.myvideo.ge/v/3353644
19	 Channel One, August 14. https://goo.gl/Bv1Vrv

   	 NTV, August 14. https://goo.gl/1F7xoz

   	 RTR Planeta, August 14. https://goo.gl/PLBZtZ
20	 Channel One, August 14. https://goo.gl/g5Br5C



C O V E R A G E  O F  M U S L I M - R E L A T E D  T O P I C S18

	 It should be noted that coverage of the issue of terrorism by Georgian TV channels was relatively 

neutral. Journalists of Russian TV channels frequently identified themselves with the Russian gov-

ernment activities when describing the issues related to terrorism (“as a result of the air strikes con-

ducted by our Aerospace Forces”, “our aircrafts”).  During one of the cases of violating journalistic 

neutrality in the format of a news program, two different anchors described one and the same devel-

opment in different time periods  with an identical text (see photo below): the story about Russia’s 

anti-terrorist operation and apparent death of ISIL leader Abu Bakr al-Baghdadi was presented by 

Ekaterina Andreeva, anchor of Vremya news program on Russia’s Channel One, and Valery Fadeyev, 

anchor of the same news program, with identical texts on July 1131 and July 1632, respectively. The 

focus was made on the fact that Russian forces carried out precision bombing in order not to damage 

the adjacent areas, including the mosques.    

 

August 25 EU anti-terrorist measures: new security measures 
in Europe24

Russia, Syria, Iran and Iraq carry out anti-terrorist 
operation against ISIL – operation to gain control 
over the Deir al-Zour fortress 25

September 5 EU anti-terrorist operation: special operation in 
Paris6

Turkey’s anti-terrorist operation: prevention of 
terrorist act in Turkey27

Russia, Syria, Iran and Iraq carry out anti-terrorist 
operation against ISIL – special operation to liber-
ate the Deir al-Zour airdrome28

September 6 EU anti-terrorist operation: special operation in 
Paris29

Story about a prison, which jails Russian citizens 
for their involvement with ISIL30

21	 Imedi, Islamic State Loses Positions in Iraq, August 23. http://www.myvideo.ge/v/3362204
22	 Imedi, August 23. http://www.myvideo.ge/v/3362203

   	 Adjarian Public Broadcaster, August 23. http://www.myvideo.ge/v/3365971
23	 Channel One, August 23. https://goo.gl/w6rRFv
24	 Georgian Public Broadcaster, New Security Measures in Europe, 25.08.2017 http://www.myvideo.ge/v/3365146
25	 NTV, Operation in Syria, 25 August. https://goo.gl/aPp4nd
26	 Adjarian television, 5 September. http://www.myvideo.ge/v/3381237
27	 Adjarian television, 5 September.  http://www.myvideo.ge/v/3381231
28	 NTV, 5 September. https://goo.gl/Lq2Khh
   	 Channel One, 5 September.  https://goo.gl/o1D9to
29	 Rustavi 2, Special Operation in Paris, 6 September.  http://www.myvideo.ge/v/3373998
	 Imedi, Anti-terrorist operation in the suburb of Paris, 6 September. https://www.myvideo.ge/?video_id=3374038
30	 Channel One, 6 September. https://goo.gl/iLQxqr
31	 Channel One, July 11. https://goo.gl/1KMW1E
32	 Channel One, July 16. https://goo.gl/3DXYT6

DATE
GEORGIAN TV CHANNELS

(RUSTAVI 2, IMEDI, GEORGIAN PUBLIC BROADCASTER, 
ADJARIAN PUBLIC BROADCASTER)

RUSSIAN TV CHANNELS
(NTV, ORT, RTR PLANETA)

August 23 Iraqi government carries out mass attack against 
the city of Tal Afar21

Trial of Barcelona terror attack suspect in Madrid22

Russia’s operation against a group of militants in 
Ingushetia23



i n  G e o r g i a n ,  R u s s i a n ,  A z e r b a i j a n i  a n d  T u r k i s h  t r a d i t i o n a l  a n d  n e w  m e d i a 19

JULY 11 JULY 16



C O V E R A G E  O F  M U S L I M - R E L A T E D  T O P I C S20

FIGURE 3. DYNAMICS OF TERRORISM COVERAGE IN RUSSIAN AND GEORGIAN TV CHANNELS (15 JUNE – 15 SEPTEMBER, 2017)

15
.06

16
.06

17
.06

19
.06

20
.06

21
.06

22
.06

23
.06

24
.06

25
.06

26
.06

27
.06

30
.06

4.0
7

5.0
7

10
.07

11.
07

12
.07

14
.07

15
.07

16
.07

17
.07

19
.07

22
.07

22
.07

28
.07

29
.07

30
.07

2.0
8

3.0
8

6.0
8

7.0
8

8.0
8

9.0
8

10
.08

11.
08

13
.08

14
.08

16
.08

AL-BAGHDADI

PARIS, LONDON

?

AL-BAGHDADI

NICE

NICE, JERUSALEM,
HURGHADA

AL-BAGHDADI, NICE

HAKKÂRI PROVINCE

HAMBURG

AFGHANISTAN

LAHORE

PARIS

OUAGADOUGOU

GEORGIAN MEDIA RUSSIAN MEDIA ARTIFICIAL TERRORISM
AGENDA

?

14

12

10

8

6

4

2

0



i n  G e o r g i a n ,  R u s s i a n ,  A z e r b a i j a n i  a n d  T u r k i s h  t r a d i t i o n a l  a n d  n e w  m e d i a 21

FIGURE 3. DYNAMICS OF TERRORISM COVERAGE IN RUSSIAN AND GEORGIAN TV CHANNELS (15 JUNE – 15 SEPTEMBER, 2017)

17
.08

18
.06

19
.08

20
.08

21
.08

22
.08

23
.08

24
.08

25
.08

26
.08

27
.08

28
.08

29
.08

31
.08

2.0
9

3.0
9

4.0
9

5.0
9

6.0
9

7.0
9

8.0
9

9.0
9

10
.09

11.
09

12
.09

13
.09

15
.09

14
.09

BARCELONA

BARCELONA, TURKU, SURGUT

BARCELONA, TURKU

BARCELONA

BARCELONA

BARCELONA

KABUL

?
KABUL

BAGRAM AIR BASE

KIEV?

?

?

?

?

?

KIEV

KIEV

11.09

RUSSIA, SYRIA, IRAQ AND IRAN US-LED COALITION TURKEY, EU, RUSSIA

LONDON

ANTI-TERRORISM OPERATIONS / MEASURES BY:



C O V E R A G E  O F  M U S L I M - R E L A T E D  T O P I C S22

The Georgian media, apart from several exceptions, neutrally covered the issues of Muslims and related 

topics. Majority of televisions and some online editions, widely presented the current local affairs. 

In case of televisions, “Obiektivi” was an exception. Its talk-shows were used in the qualitative part to 

illustrate the turkophobic and xenophobic editorial policy of the media outlet; the edition “Georgia and 

the World” can be discussed as such exception in online media the editorial policy of which is closer to 

the Russian than to the mainstream Georgian media.

	 1.	 Georgian TV channels – Rustavi 2, Imedi, Georgian Public Broadcaster, 	
		  Adjarian Public Broadcaster 

Quantitative data. The three-month monitoring (June 15 – September 15) has revealed that the issue 

of Muslims and related topics were covered most extensively by Imedi TV (138 stories, the total duration 

27 430 seconds), followed by Moambe TV program on Georgian Public Broadcaster’s (GPB) Channel 

One (100 stories, 25 926 seconds) and Kurieri on Rustavi 2 with almost equal airtime (94 stories, 25 310 

second). Adjarian Public Broadcaster’s news program Mtavari dedicated the least airtime to the issue 

of Muslims (86 stories, 6 231 seconds) that is largely determined by its small format.  

The issue of human rights was covered most extensively (21.9%) by Rustavi 2 TV largely due to alleged 

kidnapping and arrest of Azerbaijani journalist Afgan Mukhtarli, as well as arrest of Turkish citizen 

Mustafa Emre Çabuk, one of the managers of Private Demirel College in Tbilisi, upon the request of the 

Turkish side allegedly for having links to Fethullah Gülen-associated FETÖ organization. Georgian Public 

Broadcaster covered the human rights issue (12.2%) only after covering regional cooperation with Azer-

baijan (15.5%), terrorism (14.9%), Middle East conflicts (13%) and discrimination (12.9%). 

Among other Georgian televisions, the issue of terrorism was covered most extensively (23.6%) on Im-

edi TV, followed by human rights (18%). 

I. GEORGIAN MEDIA



i n  G e o r g i a n ,  R u s s i a n ,  A z e r b a i j a n i  a n d  T u r k i s h  t r a d i t i o n a l  a n d  n e w  m e d i a 23

Middle East conflicts were covered most extensively on GPB (13%) and Imedi (12.6%). Rustavi 2 dedicat-

ed the least airtime to this issue (4.2%) that can be explained by the fact that international news blocs 

were not frequently included in the primetime news programs. 

Considering regional peculiarities, the issues of religion were covered most extensively (23.8%) by Ad-

jarian Public Broadcaster and they were mainly related to religious events of local Muslims. The issue of 

discrimination (15.3%) related to disputable issuance of mosque construction permit in Batumi, as well 

as the issue of culture (9%) was also covered extensively. 

FIGURE  4. COVERAGE OF MUSLIMS AND RELATED TOPICS IN GEORGIAN TV CHANNELS – 

RUSTAVI 2, GPB, IMEDI, ADJARA PUBLIC BROADCASTER (JUNE 15 – SEPTEMBER 15, 2017) 

16.7

21.9

13.4

10.8

7.7

5.7
4.5 4.2 4.0

1.2
0.1

9.8

2.4

12.2

14.9

12.9

1.4

8.5

0.7

13

3.7

13.8

15.5

1

9

18.0

23.6

7.5

0.6

6.4

0.6

12.6

2.1

11.8

7.1

0.7 0.4

6.1

8.7

15.3

23.8

1.1

5.8

9
8.2

12.6

9

RUSTAVI 2 GPB IMEDI ADJARA PUBLIC BROADCASTER

HUMAN RIGHTS

CRIME

TERRORISM

DISCRIMINATION

RELIGION

POLITICS

RELIGION COOPERATION
(WITH TURKEY)

TERRORISM

ARMY / DEFENSE

DISCRIMINATION

MIDDLE EAST CONFLICTS

CULTURE

Sources: Along with western media outlets, the following media outlets were also referred to as the 

sources by the subjects of monitoring: 

FOREIGN MEDIA 
SOURCES

RUSTAVI  2 IMEDI

Turkish DHA DHA, Haberturk, 
Huriet, Iha, MC eu

GEORGIAN PUBLIC 
BROADCASTER

ADJARIAN PUBLIC 
BROADCASTER

TRT WORLD, 
Samsun Canli Haber

Arabic SANA, Arab24

Azerbaijani APAAPA

Iraqi Al IraqiyaAl Iraqiya

Egyptian

Russian Russia Today

Ukrainian Hromadske.uaKYIV OPERATIVE

on-eg.com

Russia Today, Дождь ПРАЙМ КРАЙМ, Россия



C O V E R A G E  O F  M U S L I M - R E L A T E D  T O P I C S24

Tone of content in coverage of topics: Coverage of most topics by Georgian Public Broadcaster 

(GPB) and Adjarian Public Broadcaster was 100% neutral; a share of religion and ethnic minority issues 

was small in total coverage and mostly congratulation messages by officials during religious events and 

certain activities related to ethnic minorities were covered positively.     

Coverage of topics by Rustavi 2 and Imedi was mainly 100% neutral, but some topics were still covered 

negatively. For example, Rustavi 2 TV’s negative coverage (18.8%) involved accusations voiced by Giorgi 

Targamadze of opposition European Georgia party against Shota Chichiashvili33, local of Pankisi Gorge, 

on masterminding a terrorist act against him34. Imedi TV covered negatively the issue of discrimination 

(19.1%) related to the March of Georgians as well as the issue of education35 (0.6%) that was related 

to the Education Ministry’s decision to suspend the authorization for Private Demirel College in Tbilisi. 

	 2. TV talk-shows: Obiektivi case

The subjects of the observation in the qualitative part in addition to news programs were TV talk-shows 

of four TV channels36, xenophobic content was revealed only in case of the talk-show of Obiektivi – TV  

Channel affiliated with a right-wing populist party the Alliance of Patriots. It should be noted that TV 

Obiektivi and Alliance of Patriots were observed as the main source of turkophobic attitudes in media 

monitoring carried out in 2014-2016.

During the monitoring period (June 15 – September 15) the Obiektivi talk-shows “Night Studio” and  

“Okros Kveta” broadcasted 46 discriminative comments, authors of 13 of which were the hosts of the 

shows themselves, while respondents (Alliance of Patriots and other parties, representatives of the 

society, public organizations) were sources of other discirminative comments.

FIGURE 5. TYPOLOGY OF HATE SPEECH AND THEIR SOURCES – TV “OBIEKTIVI”  

33	 In 2005, he was sentenced to 22 years in prison for his involvement in kidnappings, murders and banditry, including in 
connection with a number of high-profile cases, involving kidnappings of a British banker, Spanish businessmen, Interna-
tional Red Cross Committee members and MP Petre Tsiskarishvili.   

34	 Rustavi 2, P.S. June 25  http://www.myvideo.ge/v/3309358
35	 Imedi, Kronika, Authorization of Private Demirel College Suspended, August 30. https://www.myvideo.ge/?video_id=3367857 
36	 Rustavi 2 ( Archevani), Georgian Public Broadcaster (Mtavari), Imedi (Saturday “Qronika” talk-show segment), Obiektivi 

(“Night Studio”, “Okros Kveta”).

10

8

6

4

2

0
TV OBIEKTIVI

HOSTS
ALLIANCE OF

PATRIOTS
VARIOUS
PARTIES

PUBLIC PUBLIC
ORGANIZATIONS

XENOPHOBIA TURKOPHOBIA RACISM



i n  G e o r g i a n ,  R u s s i a n ,  A z e r b a i j a n i  a n d  T u r k i s h  t r a d i t i o n a l  a n d  n e w  m e d i a 25

	 Xenophobic editorial policy was demonstrated in selection of respondents by Obiektivi TV Channel 

as well. The typology of the messages was the following:

	 Against migrants. Alongside labeling all  the migrants as illegal, they were linked to the specific 

crimes, for instance to sexual harassment (Nino Ratishvili, host: “If for example one and the same 

crime is committed by representatives of one and the same country, we need to think, what is hap-

pening?”37). 

	 Against foreign investors. The main xenophobic messages were against foreign investors of 

Asian identity (Bondo Mdzinarashvili, host: “They need to dress clean at least and now this dirty 

people walking in the streets, how can we call them investors?!”38).

	 Turkophobia/revival of the historic trauma. Both hosts of the show and their respondents 	

made attempts to shift the emphasis from Georgia’s current security threats (Russian occupation) 

onto historic threats (Ottoman occupation), thereby reopening historic trauma and instilling an opin-

ion that Russia is not the only occupier but Turkey is an occupier too (Bondo Mdzinarashvili, host: 

“So after 100 years Russia will no longer be an occupant? Now it has been exactly 100 years since 

Turkey took away these territories39”. Vazha Otarashvili, Alliance of Patriots: “If Russia seized over 

22% of the Georgian territory, Turkey seized over 32% of the Georgian territory. It has been less than 

a century since Turkey took away these lands, so Turkey is no longer an aggressor?40”).

	 Ethnonationalism. The host of the program as well as respondents were underlining  the advan-

tage of the ethnic Georgians over the ethnic Azerbaijanis (Nino Ratishvili, host: “…I am very sorry that 

the second biggest family name in Georgia is Mamedov. I am not against Mamedovs, but I would be 

happy if the second biggest family name in Georgia would be a Georgian family name”41).

	 3. Online Media: IPN, PIA, Netgazeti, Georgia & the World

Quantitative data: Most information on Muslims and related topics was presented by the news agen-

cy IPN (757 information, 102 972 words), followed by the agency PIA (380 materials, 46 569 words). Online 

edition Netgazeti prepared 163 articles (47 873 words) and Georgia & the World – 86 (58 498 words).

Human rights issues were most prioritized by Netgazeti to which the edition allocated most of the 

space, almost half of the articles (49.4%). It should be noted that Netgzeti most consistently and com-

prehensively covered the topics of the arrest of the Azerbaijani journalist, Afgan Mukharli in suspicious 

circumstances, as well as human right aspects of detention of the Demirel School Manager upon Turk-

ish Government request. The human right topic was also priority to be covered by IPN (26.4%).

The Middle East conflict (20%) and terrorism (19.1%) was most covered by the agency PIA which cov-

ered the human rights issues only after these two main topics (9.9%).

Regional cooperation of Georgia with Turkey (7.1%) and Azerbaijan (3.3%) was most covered by Netgazeti. 

37	 Obiektivi, Night Studio, July 11 https://www.myvideo.ge/?video_id=3326008
38	 Obiektivi, Night Studio, July 26 http://www.myvideo.ge/v/3339019
39	 Obiektivi, Night Studio, September 6 http://www.myvideo.ge/v/3374130
40	 Obiektivi, Night Studio, September 6 http://www.myvideo.ge/v/3374130
41	 Obiektivi, Night Studio, July 14 http://www.myvideo.ge/?video_id=3328619



C O V E R A G E  O F  M U S L I M - R E L A T E D  T O P I C S26

It should be noted that the integration activities of the government was covered within the service con-

tracts with budgetary organizations on dissemination of information by PIA (1.3%) and IPN (0.8%) and 

the materials were posted with the acronym (NS – News from Subscriber). 

FIGURE 6. COVERAGE OF MUSLIMS AND RELATED TOPICS IN GEORGIAN ONLINE MEDIA –  

NETGAZETI, IPN, PIA, GEORGIA & THE WORLD (JUNE 15 – SEPTEMBER 15, 2017).

NETGAZETI IPN PIA GEORGIA & THE WORLD

FOREIGN MEDIA 
SOURCES

IPN PIA

Azerbaijani Meydan TV APA, Trend

NETGAZETI GEORGIA AND 
THE WORLD

APA

Russian TACC, Риа новости, 
ИНТЕРФАКС, Dni.ru, 

Ura.ru

Кавказский Узел,
Риа новости, 
Osinform.ru

ИЗВЕСТИЯ, 
Комсомольская 
правда, Взгляд, 
Sputnik Arabic, 

REN.tv, Риа Новости, 
Fodsk.ru, Tруд

Arabic SANA, SPA

Iranian IRINN Tasnim

Iraqi Al Sumaria Al Sumaria

Afghan Tolo News Tolo News

Libyan Libya Herald

Turkish Anadoglu, Daily 
Sabah, Hurriet, DIken, 

Milliyet, T24

Haberturk, Hurriyet, 
Yeni Safak, Turan, 

Sabah

CNN Turk ,
Hurriyet

Sources: Apart from the Western media the editions use the following media as sources:

7.5

49.4

7.1 6.1 4.1 3.7 3.3 3.2 2.8 1.1 0.6

11.1

4

26.4

4.2

0.7

6.2

14.7

3

12.4

4.1

10.4

3.4 3
6.0

9.9

3.1 3.6 3.8

19.1

3.8

20

3.3

17.1

5.1

2

19

2.3

36.6

5.8

12.9

0.3

22.7

0.9 0.3 0.41.1 1.8

4.4

HUMAN RIGHTS

CAUCASUS CONFLICT

REGIONAL COOPERATION 
(WITH AZERBAIJAN)

INTERNATIONAL RELATIONS 
(WITH THE WEST)

DISCRIMINATION

POLITICS

MIDDLE EAST CONFLICTS

CRIME

INTERNATIONAL RELATIONS 
(WITH EASTERN COUNTRIES)

REGIONAL COOPERATION 
(WITH TURKEY)

OTHER

ECONOMICS / BUSINESS / AGRICULTURE

TERRORISM

RELIGION

JUSTICE



i n  G e o r g i a n ,  R u s s i a n ,  A z e r b a i j a n i  a n d  T u r k i s h  t r a d i t i o n a l  a n d  n e w  m e d i a 27

Tone of content in coverage of topics: Netgazeti covered most of the topic with 100% neutrality dur-

ing the monitoring period or in some cases with positive attitude. Human rights (8.1%) and various topics 

(8.8%) were covered positively. 

IPN. Majority of the topics were covered with 100% neutrality by IPN as well, the agency positively cov-

ered the topics: army/defense (34.6%), regional cooperation with Iran (22.7%), Azerbaijan (11.2%). The 

positive tone of the topics was mainly connected to the government activities as well as positive tone in 

one information (1.5%) covering terrorism in which a representative of the legislative authority speaks 

about Georgian achievements in terms of fighting the terrorism42.

Negative coverage of terrorism on IPN (0.9%) concerned quotation of the Polish Intelligence Service 

Head in the title (“The places with high concentration of Muslims represent the natural basis for terror-

ists”) and connection of terrorism with Muslims and migrants43. The negative tone of terrorism coverage 

(6.8%) was mainly connected to identification of nationality of the Asian country (Turkey and Iran) rep-

resentative convicts in the news titles, which contributed to stereotyping and affiliation of crime with 

specific nationalities. It should be noted that identical titles were observed in case of the Georgian news 

agency PIA and Russian Sputnik-Georgia as well. 

42	 IPN, Irakli Beraia – Progress of Georgia in fighting the terrorism is recognized by our American and other partners, July 21. 
http://bit.ly/2gbMMTd

43 	 August 21 http://bit.ly/2g25Sra
44 	 June 20. http://bit.ly/2xxrSAl 
45 	 August 9 http://bit.ly/2xxe3lo 
46 	 August 8 http://bit.ly/2ybmBAy 
47 	 September 9 http://bit.ly/2yeRHc4 
48 	 For example, “The director believes that the third sector turned into the fifth colony”, June 28. http://bit.ly/2gvcQFK

TITLES

“The court sentenced a citizen of the Islamic Republic of Iran to 6 years in prison for a pervert act 

against minors”44

“Batumi city court sentenced a citizen of Turkey to 8 years imprisonment”45

“MIA  Releases information on detention of Iranian citizen for drug related crime in Anaklia”46

“Citizen of Iran detained for drug related crime at Tbilisi International Airport”47

PIA. In case of PIA the positive attitude is observed in information connected to the activities of the gov-

ernment: culture (87.4%), social issues (87.2%), army/defense (67.3%), education (26.8%), regional co-

operation with Azerbaijan (19.6%), with Turkey (16.9%), integration/government (19.4%). PIA negatively 

covered topics of discrimination (44.6%), mainly connected to the racist rally organized by the Georgian 

March when the agency was unilateral and uncritical to replicate the racist and xenophobic narratives 

of the organizers of the rally.  Human rights topics were negatively covered (8.9%) conditioned by the 

repetitive criticism based on one respondent of Afgan Mukhtarli who disappeared from Georgia and 

was detained in Azerbaijan and his family member48. The negative tone was connected to the biased 

coverage of the Caucasian conflict based on one source (7.4%) and criminal (5.4%).



C O V E R A G E  O F  M U S L I M - R E L A T E D  T O P I C S28

FIGURE 7.  TONE OF CONTENT IN COVERAGE OF TOPICS – PIA

PIA linked criminality with national identity like IPN and Sputnik-Georgia. In addition, Iranians were 

assimilated with the threat in a title of one of the discriminative material: 

TITLES

Georgia facing threat of Iranization? – Alarming statistics 49

An Iranian sentenced to 6 years imprisonment for a pervert act against minors50

An Iranian citizen beaten for urinating at cross in Zestaponi 51 

An Iranian citizen arrested for drug near  GEM Fest 52

An Iranian citizen arrested for drug in Ganmukhuri 53 

Xenophobia. PIA news agency published a xenophobic article entitled “Georgia facing threat of Irani-

zation? – Alarming statistics”. Journalists presents the growing number of Iranian tourists in Georgia 

within the framework of visa-free travel as a security threat to the country and links this process with 

the demands of  ultra-radical group “Georgian March”.

49	 August 18 http://bit.ly/2hzjryA
50	 July 20 http://bit.ly/2yXIS42
51	 July 10 http://bit.ly/2hZXRqF
52	 August 8 http://bit.ly/2wMOOvQ
53	 August 7 http://bit.ly/2yeax3v

MIDDLE EAST CONFLICTS

TERRORISM

HUMAN RIGHTS

DISCRIMINATION

CRIME

POLITICS

REGIONAL COOPERATION (WITH AZERBAIJAN)

CAUCASUS CONFLICTS

ECONOMICS / BUSINESS / AGRICULTURE

REGIONAL COOPERATION (WITH TURKEY)

MIDDLE EAST CONFLICTS

ARMY / DEFENSE

RELIGION

INTERNATIONAL RELATIONS (WITH EASTERN COUNTRIES)

CULTURE

SOCIAL AFFAIRS

EDUCATION

REGIONAL COOPERATION (WITH IRAN)

INTEGRATION / AUTHORITY

INTERNATIONAL RELATIONS (WITH THE WEST)

OTHER

100

100

92.6 7.4

55.4 44.6

94.6 5.4

100

80.419.6

89.210.8

91.1 8.9

83.116.9

100

32.767.3

100

100

12.687.4

12.887.2

73.226.8

100

100

80.619.4

95.13.4 1.5

NEGATIVENEUTRALPOSITIVE



i n  G e o r g i a n ,  R u s s i a n ,  A z e r b a i j a n i  a n d  T u r k i s h  t r a d i t i o n a l  a n d  n e w  m e d i a 29

Eka Tchigladze, journalist: “Georgian March” challenged the government with radical demands 

– to prevent Georgians from the violence of foreigners, abuse of cultural monuments, mass and 

compact settlement of foreigners. It is not yet clear how the government regulates the issuance 

of citizenship or residence permit for foreigners, but the danger of mass migration of Iranians, 

which experts and politicians identified, is not far from the reality”.

Georgia and the World. Among Georgian media outlets, Georgia and the World is the only edition, 

which covered Muslims and related topics highly negatively. The only topic with the highest indicator 

of positive coverage (26%) was related to international relations of eastern countries with the Russian 

Federation; the same topic was also covered with highly neutral tone (74%). Highly neutral tone (87.2%) 

was revealed in covering migration/emigration issues that mainly involved purely news on migration 

issues. In other instances, surplus of negative coverage (politics, discrimination, Middle East conflicts, 

terrorism, human rights, army/defense) was mainly revealed in editorials or op-eds released by the on-

line edition that basically created xenophobic and anti-Western context.         

FIGURE 8. GEORGIA AND THE WORLD – TONE OF COVERAGE 

POLITICS

DISCRIMINATION

MIDDLE EAST CONFLICTS

TERRORISM

MIGRATION / EMIGRATION

HUMAN RIGHTS

INTERNATIONAL RELATIONS  (WITH RUSSIA)

ARMY / DEFENSE

OTHER

0.6 96.92.5

1.1 98.9

20.3 79.7

25 75

87.212.8

6.6 93.4

7426

100

4.7 90.94.4

NEGATIVENEUTRALPOSITIVE

Qualitative Research- Georgia and the World. The Georgia and the World authors published 28 xenophobic 

comments during the monitoring period most of which (10) were of Turkophobic nature or against migrants 

(10); three comments had Islamophobic content; three – racist and two concerned different groups. 

FIGURE 9. TYPOLOGY OF HATE SPEECH – GEORGIA AND THE WORLD

TURKOPHOBIA
35,7%

RACISM
10,7%

ISLAMOPHOBIA
10,7%

XENOPHOBIA
7,1%

DISCRIMINATION 
35,7%



C O V E R A G E  O F  M U S L I M - R E L A T E D  T O P I C S30

Turkophobia (10). The Turkophobic narrative was primarily focused on the emergence of historical 

traumas and presented the occupation of the Ottoman Empire as a counterweight to the Russian occu-

pation:

Davit Mkheidze, author: “So Russia is an occupant and Turkey is a friend? Those whose ears can 

hear through history will hear the screams of the beautiful Georgian girls and boys driven to the 

slave market of Istanbul by Turkish Janissaries during three centuries. According to the recent 

researches of historians, for three centuries the number of Georgians who died on the battlefield 

was way fewer than of those sold to the Istanbul slave market. That’s why I cannot put a sign of 

equality between modern Turkey and Russia54”.

 

At the same time, Georgia’s integration into the North-Atlantic Alliance was equalized to intervention 

of Turkey, as of the NATO member state and to its consequent threats:

 

Iza Tamazashvili, author: “NATO entering Georgia means Turkey entering Georgia which is way 

more dangerous for our country55“.

Discrimination of Migrants (10). Xenophobic statements towards the migrants implied the follow-

ing messages:

	 Middle-East and North-African migrants are sexual offenders (“as for the sex offence by the mi-

grants, it is known that German women were attacked in Cologne (Germany) at New-Year’s Eve by 

Middle-East and North-African migrants in 2016 – up to 1000 cases were recorded... The Arabs call 

collective attack, collective sexual violence “taharrush56”).

	 The entry of foreigners (from Asian countries) should be restricted (“Right now, today a moratorium 

on the uncontrollable entry of the aliens to Georgia should be declared57“).

	 Selling the land to aliens is a danger to the country and should be restricted (“those – selling Geor-

gian land to them and giving them Georgian citizenship, settling them with families in Georgia for-

ever – are traitors. Shah Abbas tried expulsion of Georgians from Georgia and insemination with the 

aliens58”).

	 Migration causes “demographic Catastrophe”, “destruction of the national mentality” and outflow of 

the youngsters from the country (“construction of the Arabic, Indian and Chinese villages, destruction 

of the national mentality and outflow of the youngsters from the country will last for 25 years. Do you 

believe this God-given country will still be called Georgia after 25 years?59”).

54	 September 6, 2017. http://bit.ly/2xOA5l2
55 	 August 3, 2017. http://bit.ly/2woGXE9
56 	 July 12, 2017. http://bit.ly/2ui2fFM
57 	 July 12, 2017. http://bit.ly/2ui2fFM
58 	 June 23, 2017. http://bit.ly/2tfbPbU
59 	 June 23, 2017. http://bit.ly/2t2UXp6



i n  G e o r g i a n ,  R u s s i a n ,  A z e r b a i j a n i  a n d  T u r k i s h  t r a d i t i o n a l  a n d  n e w  m e d i a 31

Islamophobia (3). The edition linked Islam with terrorism (“An attack attempt on Emmanuel Macron 

made Europe remember that Islamist refugees are not the only threat of the domestic terrorism60”), and 

discussed the faith (Muslims Vs Orthodoxy) in the foreign policy discourse:

Davit Mkheidze, author: “Mr. Jansugh (Charkviani] willingly or not set an equality sign between 

the Arabs, Turks, Seljuks, Persians, Ottomans, other predators and Russians with inappropriate 

“Muslim-Russlim” (a mocking combination of “Muslim” and “Russian”) action, which is unac-

ceptable for any Georgian thinking normally and one single reason for this could be the fact that 

Russia, unlike the enemies listed, had the same faith61”.

Racism (3). There were three cases of racism revealed. In one of them the edition, based on a Russian 

source, names extinction of the white race as one of the threats of globalization: 

Nika Korinteli, journalist: [According to Andrey Alekseev article]: “We live in a reality where 

white Christian people still does not know each-other well but they actively assimilate with 

other races. Thus, a major stage of development is omitted, and this means that there is no racial 

harmony... Despite the dictatorship of tolerance, discussions of the racial war becomes more and 

more active in Europe. It is not the case that Muslim culture is alien to us, but that we have not 

yet matured for mutual understanding... The white race will be extinct soon62”.

 

Anti-Western Attitudes (59). Majority of the Anti-Western comments  (42) are against USA, 17 are 

against West in general, including Europe with the following content:

 

	 America is guilty of the developments in Syria, Washington supports terrorists (“Terrorists in Syria, 

including Al Qaeda, are puppets in the dirty war in the Syrian Arab Republic started by the West... 

Any action that the West takes against the Syrian army or the government is helping terrorists be-

cause the Syrian army and the Middle East are the main force fighting against “militants”63“. “Wash-

ington is thriving to hit Assad and his Iranian allies and not the “Islamic State64”).

	 USA created extremist groups during the Cold War to defeat the Soviet Union (“In the late 1970s and 

1980s, the US, Saudi Arabia and Pakistan founded the extremist Islamic-Wahhabi movement, which 

later became “Al Qaeda” and “Taliban”. This was done to defeat the Soviet Union in the Cold War 

and to destabilize the Pro-Soviet regime in Afghanistan65”).

	 America is protecting Saudi Arabia, which is a “Sunni-Wahhabi” ideology cradle, which supports 

jihadists related to Al Qaeda and the Islamic State. They are funded by Saudi Arabia66.”

	 USA is abuser (“Biological war: USA is using cholera to kill Yemeni inhabitants”67).

60	 July 21, 2017. http://bit.ly/2tNkXRB 
61 	 September 6, 2017. http://bit.ly/2xOA5l2 
62 	 July 21, 2017. http://bit.ly/2vFtrfS
63 	 July 16, 2017. According to Global Research. http://bit.ly/2gcqZtX
64 	 June 28, 2017. http://bit.ly/2skV53D
65 	 August 9, 2017. http://bit.ly/2yqwLvS
66 	 August 9, 2017. http://bit.ly/2yqwLvS
67 	 August 9, 2017. http://bit.ly/2yqwLvS



C O V E R A G E  O F  M U S L I M - R E L A T E D  T O P I C S32

	 The US encourages protest movements in the Middle East (“Qatar became the main partner of the 

USA in the Arab Spring process. Protests in Middle East were prepared by the US Centers68”).

	 Increased migration to Europe supports revival of fascism (“The increased migration of the Middle 

East and North-African refugees to the European countries strengthened the nationalist sentiments 

and the threat of the fascism revival is high69”. “The tolerance that some countries show towards the 

nests of Islamism on their territories is totally incomprehensible70”).

	 The European institutes oblige Georgia to repatriate deported Meskhs, to ratify regional language 

charter and protect Azeri journalist, Afgan Mukhtarli.

	 Georgia lost its historic territories due to the western countries (“Thanks to current “strategic allies” of Geor-

gia a large the territory (over 12 thousand sq. km.) of Georgia is today part of the “historic friend”, Turkey71”).

 

The edition often published fake information about the West. One of such articles was a fabrication of 

an interview with John Scarlett, a former Chief of the Secret Intelligence Service of the Great Britain 

which was first disseminated by a fake website, imitating the British Guardian72. The material included 

conspiracy that the plan of Russian collapse aimed to bring radical Islamists to Chechnya, Dagestan, 

North Ossetia and Circassia to power.

John Scarlett, Former Head of the British foreign intelligence service: “The second stage of the 

[US and British Intelligence services] plan envisaged bringing of radical Islamists to power in 

Chechnya, Dagestan, North Ossetia and Circassia. Meetings of the Chiefs of the Central Intelli-

gence Division, MI6 as well as Turkish and Saudi Arabian special services were behind the plan 

and if Islamists would be able to keep the political power in the regions of Russia, the military 

forces of NATO would have an access to the northern regions of Caucasus73”. 

 

Terms: The following discriminative and Anti-West terms are observed in the edition:

68 	 June 16, 2017. http://bit.ly/2tuku7l
69	 July 21, 2017. http://bit.ly/2vFtrfS
70 	 July 5, 2017.  http://bit.ly/2spgYuJ
71 	 July 26, 2017. http://bit.ly/2v2fquS
72 	 Myth Detector, August 16, 2017. Geworld.ge and Sakinform Post Fake Interview with Former MI6 Chief
	 http://mythdetector.ge/en/myth/geworldge-and-sakinform-post-fake-interview-former-mi6-chief
73 	 July 16, 2017. http://bit.ly/2wPt03e

WESTRELIGIOUS-NATIONAL GROUPS

Imposed refugees		

Islamization of the Europe		

Different kinds of aliens		

Illegal Migrants		

MIGRANTS

Aliens, Insemination with aliens Muslim-Russlim NATO supported terrorists

Invaded wicked ones The Mohammedan Army Imperial Terrorism (USA)

Aliens who came as enemies “Historical Friend”  Turkey Islamization of the USA, 
#1 Terrorist Country (USA)

Islamist Refugees – Domestic Threat Historical Enemy (Turkey) Arab NATO



i n  G e o r g i a n ,  R u s s i a n ,  A z e r b a i j a n i  a n d  T u r k i s h  t r a d i t i o n a l  a n d  n e w  m e d i a 33

Russian media outlets (НТВ, 1 КАНАЛ, РТР ПЛАНЕТА, Sputnik-Georgia) [NTV, Channel One, RTR Planeta] 

mainly covered the topic of Muslims and related issues in context of anti-Western propaganda. As 

Figure 11 shows, TV journalists and presenters often made xenophobic and anti-western comments and 

assessments, supporting them with identical opinions of respondents. In news programs, Russian TV 

presenters often failed to observe journalistic neutrality, identifying themselves with the Russian gov-

ernment and pitting it against the USA and the West (we vs them):

 

Valeriy Fadeev, presenter: “Americans downed a Syrian airplane, trying to provoke us, but all this 

is a hopeless and weak attempt.”74 

Irada Zeinalova, journalist: “This is what seems to be called a democratic path. This is what we 

are trying to explain to Washington.”75 

In contrast to comment-oriented Russian TV news programs, the online media outlet, Sputnik-Georgia, 

Russian government’s propaganda project which faced the problems of trust and legitimacy from the 

very day of its establishment, applies a different tactic. At the first glance, the Georgian-language edi-

tion of Sputnik seems to use a neutral style of reporting, but by manipulating facts and photos and spec-

ulating on the topic of migrants, discreetly promotes the narratives identical to those of comment-ori-

ented Russian TV news programs.

II. RUSSIAN MEDIA

74	 Channel One, Vremya, 25 June. 
	 https://www.youtube.com/watch?v=sUiOse2hpQQ&index=17&list=PLoirvJ-GIzKrPj-a8QsjCRkHyusCYmLwl&t=9s
75 	 NTV, Itogi Nedeli with Irada Zeinalova, 9 July. https://www.youtube.com/watch?v=QLOr7h8uOlw&feature=youtu.be



C O V E R A G E  O F  M U S L I M - R E L A T E D  T O P I C S34

FIGURE 11. XENOPHOBIA AND ANTI-WESTERN ATTITUDES IN THE COVERAGE 

OF MUSLIM ISSUES IN RUSSIAN MEDIA

	 Regarding the Muslim topic, Russian media outlets try to promote the following opinions:

 

	 Terrorism/Islam/migrants: Terrorism is linked to Islam, migrants and migrants of Eastern na-

tionalities;

	 Europe/migrants/terrorism: The European policy towards migrants creates a fertile ground 

for terrorism; Europe is vulnerable to terrorism;

	 Russia/secure space/ISIL banned in Russia: Russia is the only secure space where people are pro-

tected, ISIL is banned and the government is able to prevent terrorism;

	 USA/terrorism: The US encourages terrorism;

	 Russia/terrorism: Russia conducts a real fight against terrorism; establishes peace in Syria;

	 Justification of dictatorial regimes: Accusations of the use of chemical weapons by Bashar 

al-Assad are unfounded; the West is to be blamed for developments in Libya;

	 USA/offender: The USA establishes democracy by violence;

	 USA/threat: The USA is a source of biological threats;

	 USA/coalition/responsibility: The coalition under the US leadership76 is responsible for civilian 

casualties in Syria; the Western sanctions harm population of Syria.

 	 2.1. NTV

Quantitative data: During the reporting period (15 June – 15 September), monitoring was conducted 

on three primetime news programs of the NTV – Cегодня (Segodnya),77 Итоги дня (Itogi Dnya),78 Итоги 

недели (Itogi Nedeli),79 which altogether produced 130 reports on the Muslim community or Muslim-re-

lated topics (the total length of reports comprised 17 862 seconds). The largest share of this coverage 

40

30

20

10

0
HTB 1 КАНАЛ РТР ПЛАНЕТА SPUTNIK

XENOPHOBIA / RESPONDENTS ANTI-WESTERN/RESPONDENTSXENOPHOBIA / MEDIA ANTI-WESTERN-MEDIA

76	  USA, Britain, Canada, Turkey, France, Germany, Italy, Denmark.
77 	 19:00 (Friday, Saturday).
78 	 23:35 (Monday, Thursday). Was not broadcast from 6 July to 21 August.
79 	 19:00 (Sunday). Was not broadcast from 9 July to 27 August.



i n  G e o r g i a n ,  R u s s i a n ,  A z e r b a i j a n i  a n d  T u r k i s h  t r a d i t i o n a l  a n d  n e w  m e d i a 35

(34.4%) accounted for conflicts in the Middle East, which was followed by terrorism at a slightly lower 

share (32.4%). In total, the Middle East conflicts and terrorism made up the largest share of reporting 

on the Muslim topic, almost 70% of the coverage. Moreover, a negative tone prevailed in this coverage. 

Topic of politics which along with other issues included Muslims or the Muslim world, accounted for a 

relatively low share - 8.8%. The NTV allocated little time to human rights (5.1%) and discrimination of 

Muslim community (4.5%), international relations with the West (3.8%). The least time was allocated to 

the reporting about relations with Iran (0.1%); this topic is categorized under “Miscellaneous.” The cat-

egory of Miscellaneous also include the coverage of religion which accounted for 0.9% of the reporting.

 

FIGURE 12. COVERAGE OF MUSLIMS AND RELATED TOPICS BY THE NTV

80	 NTV, Segodnya, 9 August. https://www.youtube.com/watch?v=TiEbIHZs6ac&index=77&list=PLoirvJ-GIzKog3AAeI-_g4I-
MojPll8Ssy

81	 NTV, Segodnya, 15 September. https://www.youtube.com/watch?v=kqQihAZZX38&feature=youtu.be
82 	 NTV, Segodnya, 24 July. https://www.youtube.com/watch?v=kqQihAZZX38&feature=youtu.be
83 	 Vladimir Kondratyev, commentator: “Whether al-Baghdadi is still alive or not, in any case, a successful operation of 

Russian military servicemen against ISIL is a proof of Russia’s crucial contribution to the fight against global terrorism.” 
NTV, Segodnya, 16 June. https://www.youtube.com/watch?v=dKZvATNwoew&t=16s&list=PLoirvJ-GIzKog3AAeI-_g4IMo-
jPll8Ssy&index=3

2.71.21.7

2.6
2.8

3.8

4.5

5.1

8.8

32.4

34.4

MIDDLE EAST CONFLICTS

TERRORISM

POLITICS

HUMAN RIGHTS

DISCRIMINATION

INTERNATIONAL RELATIONS 
(WITH THE WEST)

CRIME

MIGRATION/EMIGRATION

ARMY/DEFENSE

CULTURE

MISCELLANEOUS

Tone of content in the coverage of topics: The tone of coverage by the NTV of migration/immi-

gration and discrimination topics, which comprised, respectively, 2.6% and 2.8% of the total coverage, 

was 100% negative. The highest shares of negative tone were observed in the reporting on three main 

topics: relations with the West (81.1%), terrorism (57.9%) and Middle East conflicts (47.7%). A positive 

tone in the coverage of Middle East conflicts (17.8%) mainly aimed at featuring the role of Russian Fed-

eration in Syria in the positive light and included issues such as Russia’s humanitarian aid to Syria,80  

the restoration of religious buildings with the assistance of Russia,81 the establishment of peace in the 

de-escalation zone with the help of Russian police,82 et cetera. A positive tone observed in the coverage 

of terrorism (5.3%) concerned the reports about alleged death of ISIL leader Abu Bakr al-Baghdadi: the 

report emphasized Russia’s exceptional role in and positive contribution to the fight against terrorism.83  



C O V E R A G E  O F  M U S L I M - R E L A T E D  T O P I C S36

A high share of positive tone (41.3%) in the coverage of human rights topic was observed in reports 

about the return of children to Russia, who arrived in the Middle East conflict zone by illegal crossing 

of the border; these reports also positively covered the role of the leader of Chechen Republic, Ramzan 

Kadyrov, in the return of these children to Russia.84

 

FIGURE 13. TONE OF CONTENT IN THE COVERAGE OF TOPICS – NTV

84	 NTV, Segodnya, 10 August. https://www.youtube.com/watch?v=1f0GxV6UcHo&index=79&list=PLoirvJ-GIzKog3AAeI-_g4I-
MojPll8Ssy

85 	 A van ploughed into people near a mosque.

MIDDLE EAST CONFLICTS

TERRORISM

POLITICS

CRIME 

INTERNATIONAL RELATIONS (WITH THE WEST)

HUMAN RIGHTS

DISCRIMINATION

MIGRATION/EMIGRATION

ARMY/DEFENSE

CULTURE

MISCELLANEOUS

36.8

100

100

94.6

100

13.686.4

71.7

100

5434.7 11.3

NEGATIVENEUTRALPOSITIVE

17.8 47.734.5

5.3 57.9

11.6 16.7

18.9 81.1

41.3 58.7

Sources: In covering international news, the TV company NTV mainly relied on its correspondents and 

also used Western media outlets and sometimes, Arabic (Arab 24), Syrian (sana.sy) outlets as well as 

the Arab-language Russia Today (arabic.rt.com).  

 

	 Qualitative study

Discrimination: In three news programs of NTV (Segodnya, Itogi Dnya, Itogi Nedeli) journalists made 

10 discriminatory comments. In the comments, journalists mainly linked terrorism to Islam and migrants.

Hate speech/fanning confrontation/linking Islam to terrorism. In a report about a London 

terrorist attack on 19 June,85 the program presenters and the journalist fanned confrontation between 

Muslims and British citizens of other identities, linked terrorism to Islam and associated London with 

threats, reflecting all these in subtitles displayed during the report and the standup:

 

	 Subtitles:

	 “Terrorist attack for the sake of terrorist attack.” 

	 “A city of violence.” 

	 “An opponent to Muslims carried out a terrorist attack.”

Comments of presenters and journalist:



i n  G e o r g i a n ,  R u s s i a n ,  A z e r b a i j a n i  a n d  T u r k i s h  t r a d i t i o n a l  a n d  n e w  m e d i a 37

Anna Yankina, presenter: “The location for the attack was not selected randomly. The driver 

ploughed into Muslims when they were exiting a notorious mosque. It has been repeatedly closed 

down because of extremists being among its visitors.”

Vladimir Chernishov, presenter: “Is there a threat that the terrorist has followers who will retali-

ate while Muslims will respond to that? Can the process become a vicious circle and the situation 

in London come out of control?”

Liza Gerson, journalist: “Yes, it has proved to be a banal ‘eye for eye’… A method of attack which 

he (the attacker) uses is actually invented by Islamists.”86

 

The journalist of the news program used hate speech towards the terrorist who expressed the desire to 

leave ISIL and return to Britain:

Liza Gerson, journalist: “After what she (Sally Jones) did [joined ISIL terrorists], she will be re-

jected even by her own mother. By the way, relatives in Britain do not hope to see her alive… Of 

course, seizing Raqqa will not stop international terrorism; terrorists like Sally will disperse all 

over the world and continue their war from other spots. It is like destroying a nest of snakes but 

leaving the snakes alive – they will spread around.”87 

At the same time, when speaking about the 19 June terrorist attack in London, the presenter engaged in 

somewhat idealizing suicide bombers:

Liza Gerson, journalist: “Islamists starkly differ from Islamophobes not only by their physical qual-

ities but internal character too; Islamophobes are afraid of death and that’s precisely why the 

terrorist arrested today is the first British terrorist who was captured alive by special services.”88 

Linking terrorism to persons with Middle Eastern appearance. The journalist, on the one 

hand, created herself a stereotype according to which a modern-time terrorist, in its classical sense, 

was of Eastern origin and on the other hand, ascribed the creation of this stereotype to the British spe-

cial services.

Liza Gerson, journalist: “Indeed, by his appearance the attacker does not look like a classic, mod-

ern-time terrorist, he does not even wear beard… It was not until the evening that special services 

branded him a terrorist as they managed to overcome a cliché which is deep-rooted in their head: 

‘No beard, no terrorist attack’.”89   

 

86	 Itogi Dnya, 19 June, https://www.youtube.com/watch?v=YGpRJQA70QY&t=1s&list=PLoirvJ-GIzKog3AAeI-_g4IMo-
jPll8Ssy&index=6

87 	 Itogi Dnya, 4 July, https://www.youtube.com/watch?v=ez5oBDePWzo&list=PLoirvJ-GIzKog3AAeI-_
g4IMojPll8Ssy&index=20

88 	 Itogi Dnya, 19 June. https://www.youtube.com/watch?v=YGpRJQA70QY&t=1s&list=PLoirvJ-GIzKog3AAeI-_
g4IMojPll8Ssy&index=6

89 	 Ibid.



C O V E R A G E  O F  M U S L I M - R E L A T E D  T O P I C S38

Associating migrants with terrorism/crime. The topic of migrants in the context of terrorism 

was related to the criticism of the European policy (see, anti-Western attitudes) while associating mi-

grants with terrorism and crime.

Vadim Glusker, correspondent: “He [a migrant] is being already awaited for there by other crime 

gangs who help him hide in Italy… where a migrant can instantly get dwelling – a criminal dwell-

ing, or to be more precise, a bed in an illegally seized empty house.”90 

Liza Gerson, journalist: “The terrorist was nationalist but not the only one. There is a variety of 

nationalists in England, they long for a terrorist attack and are very unhappy about the inflow of 

migrants.”91 

 

Anti-Western attitudes. Thirty-eight anti-Western comments made by NTV journalists and present-

ers mainly targeted the US-led coalition and Europe. The anti-Western messages mainly served the 

aim to:

 

	 Demonstrate that the only space which is protected from terrorism is Russia where terrorist organi-

zations are banned;

	 Promote the opinion that actions of the USA and its coalition encourage terrorism whereas Russia is 

	 the only power that undertakes effective measures against terrorism;

	 Justify dictatorships;

	 Promote the opinion that the European policy, including on migrants, creates a fertile ground for 

terrorism (titles: “Europe’s radicalization,” “European Caliphate”).

Justification of Bashar al-Assad’s actions/claims that he did not use chemical weapons.
 

Irada Zeinalova, journalist: “Let’s take an overthrow of government which is so fervently support-

ed by Washington. Before boarding the flight to Kyiv, Tillerson himself declared that Moscow 

opposes the regime change and therefore, our compromise is that let Moscow decide on the fate 

of Assad… Indeed, Moscow is against the coup. Moscow favors a normal change of power. This 

is what seems to be called a democratic path. This is what we are trying to explain to Washing-

ton.”92 

Irada Zeinalova, presenter: “This is how young people were challenged, by showing them video 

clips – look, brother, Assad poisons children with sarin gas, help them.”93 

90	  NTV, Itogi Nedeli with Irada Zeinalova, 10 September. https://www.youtube.com/watch?v=cnKBeS3_7zs&list=PLoir-
vJ-GIzKog3AAeI-_g4IMojPll8Ssy&index=134

91 	 Itogi Dnya, 19 June. https://www.youtube.com/watch?v=YGpRJQA70QY&t=1s&list=PLoirvJ-GIzKog3AAeI-_
g4IMojPll8Ssy&index=6

92 	 Itogi Nedeli with Irada Zeinalova, 9 July. https://www.youtube.com/watch?v=QLOr7h8uOlw&feature=youtu.be
93 	 NTV, Itogi Nedeli with Irada Zeinalova, 10 September. https://www.youtube.com/watch?v=7_PVMsdQKM8&list=PLoirvJ-

GIzKog3AAeI-_g4IMojPll8Ssy&index=13



i n  G e o r g i a n ,  R u s s i a n ,  A z e r b a i j a n i  a n d  T u r k i s h  t r a d i t i o n a l  a n d  n e w  m e d i a 39

A question of Russian journalist to the spokesperson for the United States Department of State, 

Heather Nauert: “Why are you so sure that Assad intends to use chemical weapon?

Heather Nauert: Because we all know that Assad has already used the chemical weapon against 

his population. Is it not suffice?

Journalist: “Are you not afraid that the opposition will take advantage of these warnings, use the 

chemical weapon itself and put the blame on Assad?”94  

Justification of Muammar Gaddafi’s regime. Accusing the West of developments in Libya.
 

Irada Zeinalova, presenter: “In exactly the same way Gaddafi was trying to reach out to the West 

[presenter is talking about the developments in Myanmar], declaring that Libya was attacked 

by extremists, that what was happening could not be called a democratic revolution. No one 

listened to him. Now Libya is destructed.”95  

 

The USA establishes democracy by violence. 

Vladimir Chernishov, journalist: “The entire world remembers and knows the aptitude of Ameri-

cans in establishing democratic values by means of precision or mass bombings.”96 

 

The USA encourages terrorism. 

Irada Zeinalova, presenter: “Americans were reminded of all wars, training camps for Muja-

hedeen in Pakistan which gave birth to Al Qaida, and the war in Iraq which resulted in the crea-

tion of ISIL; this all was recalled at BRICS because the dictate of one country multiplies extrem-

ism across the world. It was the extremism that brought tens of thousands together under the 

flag of ISIL, stuffed the heads of adolescents, like those in Ivanteyevka, with the nonsense that it 

is worth killing themselves for the idea… Let us be straightforward – when the war in Afghanistan 

ended and the Soviet forces pulled out of the country, 10 000 of Mujahedeen bred by the Central 

Intelligence Agency found themselves idle. They were expected nowhere; they had to find some-

thing to do and Bin Laden led them to Bosnia. Something should be done with ISIL fighters too.”97 

 

Claims that the US and NATO accusing Russia of cooperating with Taliban are unfounded.  

Irada Zeinalova, presenter: “We have heard the Pentagon together with NATO claiming that 

Russians support Taliban, though we have not seen any evidence of it.”98 

94	 Itogi Nedeli with Irada Zeinalova, 2 July. https://www.youtube.com/watch?v=kECtFR9qkUg&index=18&t=32s&list=PLoir-
vJ-GIzKog3AAeI-_g4IMojPll8Ssy

95 	 NTV, Itogi Nedeli with Irada Zeinalova, 10 September. https://www.youtube.com/watch?v=7_PVMsdQKM8&list=PLoirvJ-
GIzKog3AAeI-_g4IMojPll8Ssy&index=133

96 	 NTV, Itogi Dnya, 22 August. https://www.youtube.com/watch?v=EO7gTGJa3gE&index=111&list=PLoirvJ-GIzKog3AAeI-_
g4IMojPll8Ssy

97 	 NTV, Itogi Nedeli with Irada Zeinalova, 10 September. https://www.youtube.com/watch?v=k0e0ape2mj0&list=PLoirvJ-
GIzKog3AAeI-_g4IMojPll8Ssy&index=132

98 	 NTV, Itogi Nedeli with Irada Zeinalova, 27 August. https://www.youtube.com/watch?v=myZdMyLaoaU&t=4s



C O V E R A G E  O F  M U S L I M - R E L A T E D  T O P I C S40

Accusing THE USA and its coalition of killing civilians.

Vasil Maximenko, journalist: “People told him (a Russia Today journalist) that the US-led West-

ern coalition carried out indiscriminate attacks, using banned weapons, including phosphorus 

bombs.”99 

  

Russia creates a safe environment, the Western sanctions harm Syrians.

Lilia Gildeeva, presenter: “The attempts of Russian military forces to create a South-Western 

de-escalation zone in Syria has already born fruit, even in literal sense: population of Daraa 

Governorate has already resumed works in the fields and yielded good crops… Because of a pos-

sibility to work in safe environment, local farmers extend their thanks to Russian military police 

forces…

Aleksey Ivliev, correspondent: “…Western sanctions do not allow him [a Syrian farmer] to export 

his produce to Europe.”100 

The USA as a source of biological threats/linking Middle East conflicts to dangerous viruses. 

A report titled “Deadly infection in the USA” was about a hypothetical threat of epidemics in the USA, 

which might be spread by rat lungworm or Angiostrongylus cantonensi. Although during a standup the 

journalist noted that the spread of bacteria was not lethal, the title of the report – “Deadly infection in 

the USA” – was misleading. Even more, linking by the presenter as well as the journalist during his stan-

dup the bacteria to so-called zombie-like disease and Middle East conflicts was manipulative aimed at 

creating a sense of danger, on the one hand, and an impression of artificial regulation of the process, 

on the one hand. 

 

Vladimir Chernichev, presenter: “Several month ago, American scientists threatened the world 

with a new disease in which parasites cause the rotting of body; it is called a zombie-like dis-

ease…”

Alexander Veselovski, journalist: “… in both cases [viruses in the USA and zones of military ac-

tions], the disease is spread by parasites. Leishmaniasis, or as it is called zombie-like disease 

was detected in Iraq, Syria, Afghanistan, in those regions where active military actions were or 

are underway. Doctors believe that this disease develops in a dead body that is left unburied for 

a long time and then it is spread among people by insects. Doctors think that an American soldier 

brought this disease to the USA.”101 

99	 NTV, Segodnya, 30 July. https://www.youtube.com/watch?v=V5CuzGQohWg&list=PLoirvJ-GIzKog3AAeI-_g4IMo-
jPll8Ssy&index=64

100 	 NTV, Segodnya, 15 August. https://www.youtube.com/watch?v=4-wtTyUbevQ&index=93&list=PLoirvJ-GIzKog3AAeI-_
g4IMojPll8Ssy

101 	 NTV, Itogi Dnya, 4 July. https://www.youtube.com/watch?v=svm5fyrqHQA&list=PLoirvJ-GIzKog3AAeI-_
g4IMojPll8Ssy&index=21



i n  G e o r g i a n ,  R u s s i a n ,  A z e r b a i j a n i  a n d  T u r k i s h  t r a d i t i o n a l  a n d  n e w  m e d i a 41

European policy, including on migrants, creates a fertile ground for terrorism.

Vadim Glusker, reporter: “What else should happen in Europe [a terrorist attack in Barcelona] to 

make it wake up after all and get rid of its negligence. We have seen a similar picture of none of law 

enforcement representatives being in streets in Berlin, Stockholm, London and now in Barcelona.”102 

Title: “Radicalization of Europe,” “European Caliphate.”

Anna Iankina, journalist: “Radical sentiments are on the rise in calm, safe Switzerland. The country’s 

government has shown interest towards a Libyan imam, Abu Ramadan, who in his preaching during 

13 years called on the congregation to kill Russians, Shias and Jews... These views has not prevent-

ed him, throughout all this time, from getting a social assistance worth of 620 000 USD in total.”103  

Irada Zenailova, journalist: “Even Switzerland which has been supporting Merkel in receiving the 

highest number of refugees per capita, has started to send them back.”104 

 

Terminology: The TV channel NTV used the following terms in relation to terrorism, migrants, people 

of Muslim identity, and the West:

102	 NTV, Segodnya, 19 August. https://www.youtube.com/watch?v=cX5nEV-lIHI&index=104&list=PLoirvJ-
GIzKog3AAeI-_g4IMojPll8Ssy

103 	 NTV, Itogi Dnya, 24 August. https://www.youtube.com/watch?v=JtxfdtEVlY8&list=PLoirvJ-GIzKog3AAeI-_
g4IMojPll8Ssy&index=114

104 	 NTV, Itogi Nedeli with Irada Zeinalova, 10 September. https://www.youtube.com/
watch?v=cnKBeS3_7zs&list=PLoirvJ-GIzKog3AAeI-_g4IMojPll8Ssy&index=134

THE WESTMIGRANTS/MUSLIMSTERRORISM

Organization ISIL banned in Russia Inundation of migrants American aggression

Bearded terrorist Criminal gangs (migrants) Radicalization of Europe

A new generation of murderers Criminal dwelling (migrants) European Caliphate

Cubs of caliphate Infidel peers Washington plays “chemist” again

Caliphates nursery Refugees of war Democratic values by mass bombing

Cut-throats of infidels Radical Islam American exceptionalism 

Live bomb Crowd of Muslims CIA bred Mujahedeen

ISIL children – a time bomb Imam preaching hate Dangerous Atlantic union 

Terrorist’s mother/wife Nationalist brawl 

Nest of snakes Schools – training camps extremists

Terrorist of Arabian appearance

Home-bred terrorist 

Nationalist terrorist	

Seed of hate/energy of hate 		



C O V E R A G E  O F  M U S L I M - R E L A T E D  T O P I C S42

It is worth noting that the term “organization ISIL banned in Russia” is an obligation specified in the 

Russian legislation,105 which if breached is subject to sanctions.

	 2.2. Russia’s Channel One

Quantitative data: During the monitoring period (15 June – 15 September), in its primetime news pro-

gram Vremya, Russia’s Channel One covered Muslim community issues in 167 reports (the total duration 

27,277 seconds). The largest share of coverage accounted for terrorism (31.2%) and conflicts in the Middle 

East (24%), altogether making up more than half of the coverage (55.2%). Political issues with Muslim-re-

lated topics involved comprised 23.7% of the coverage; international relations with the West in the context 

of discussing Muslim topics totaled 9.6%; crime was at 3.9%; human rights at 3.1% and army and defense 

at 2.1%. Topics such as religion, culture, international relations with Eastern countries, integration received 

less than 1% of the coverage, making up 2.4% in total. It is worth noting that during the monitoring period, 

Russia’s Channel One did not produce reports on topics such as discrimination of Muslims or migration/

emigration of Muslims. These issues, however, were touched upon in various topics. 

FIGURE 14. COVERAGE OF MUSLIMS AND RELATED TOPICS BY CHANNEL ONE

105	 Federal Law On Countering Extremist Activity, 25 July 2002. http://docs.cntd.ru/document/901823502
106 	 For example, “Russia’s combat marine forces carried out an Kalibr cruise missile attack with a precision of jeweler on ISIL 

terrorists in Syria.” Channel One, Vremya, 23 June. https://www.youtube.com/watch?v=mM3sgmcqXNM&feature=youtu.be
107 	 Syrian President Bashar al-Assad was shown modern Russian weaponry in Khmeimim Air Base. Channel One, Vremya, 

27 June. https://www.youtube.com/watch?v=6w1QcvPS_5Y&list=PLoirvJ-GIzKrPj-a8QsjCRkHyusCYmLwl&index=20
108 	 Children and women who have been brought back to Russia from Syria with the mediation of the leader of Chechnya 

Ramzan Kadyrov. Channel One, Vremya, 2 September. https://www.youtube.com/watch?v=ZC8RbqvRhvI&index=135&list=
PLoirvJ-GIzKrPj-a8QsjCRkHyusCYmLwl

109 	 Syrian army, with the assistance of Russian armed forces, freed 85% of country’s territory from terrorists. Channel 
One, Vremya, 2 September. https://www.youtube.com/watch?v=jHOnCsO114c&index=158&list=PLoirvJ-GIzKrPj-
a8QsjCRkHyusCYmLwl

2.6

31.2MIDDLE EAST CONFLICTS

TERRORISM

POLITICS HUMAN RIGHTS

INTERNATIONAL RELATIONS 
(WITH THE WEST)

CRIME

ARMY / DEFENSE

MISCELLANEOUS

24

23.7

2.4

9.6

3.9

2.1
3.1 2.4

Tone of content in the coverage of topics: A highly negative tone in a primetime news program of 

Russia’s Channel One was observed in the coverage of terrorism (57%); relations with the West (50.7%) 

that were mainly linked to terrorism and Middle East conflicts; Middle East conflicts (47%); politics 

(32.5%) and crime (21.1%). At the same time, in the coverage of topics where sharply negative tone pre-

vailed, certain issues were reported in a positive tone mainly towards the aim to positively present the 

role of Russia. Russia’s role was positively represented in such topics as Middle East conflicts (19.9%)106,  

army and defense (36.7%)107,  human rights (57.1%)108 and terrorism (11.3)109. 



i n  G e o r g i a n ,  R u s s i a n ,  A z e r b a i j a n i  a n d  T u r k i s h  t r a d i t i o n a l  a n d  n e w  m e d i a 43

FIGURE 15. TONE OF CONTENT IN THE COVERAGE OF TOPICS – CHANNEL ONE

111	 Channel One, Vremya, 25 June. https://www.youtube.com/watch?v=EGmGNyvBpB8&index=19&list=PLoirvJ-GIzKrPj-
a8QsjCRkHyusCYmLwl

TERRORISM

MIDDLE EAST CONFLICTS

POLITICS

INTERNATIONAL RELATIONS (WITH THE WEST)

CRIME 

ARMY / DEFENSE

HUMAN RIGHTS

MISCELLANEOUS

33.1

100

94.6

57.3

11.3 5731.7

19.9 47

10.2 32.5

78.9 21.1

36.7 63.3

50.749.3

57.1 42.9

NEGATIVENEUTRALPOSITIVE

Sources: Much like NTV, Russia’s Channel One, when covering international news, mainly relied on 

its own correspondents and along with Western outlets sometimes used Lebanese (Al Mayadeen) and 

Iraqi (Alsumaria) satellite TV channels.

	 Qualitative study

Linking migrants/Muslims to threats/terrorism. During the monitoring period, the primetime 

news program Vremya of Russia’s Channel One contained five discriminatory comments of journalists 

and one racist comment of a respondent. In their comments, the journalists mainly associated migrants 

and Muslims with terrorism while stressing Europe’s vulnerability to this threat. At the same time, ine-

quality in society was cited as a cause of terrorist attacks. 

Anton Volski, reporter: “Residents of apartment blocks are unhappy [about a resettlement of migrants]. 

They refrain from speaking publicly, but off the camera they say that although they are not racists such 

a neighborhood will adversely affect the price of expensive immovable property… In experts’ opinion, 

an increasing inequality in society may backfire on Britain with new terrorist attacks.”110 

Anton Volski, reporter: “Residents of London seem to have moved two millennia back to the 

epoch in which the city was surrounded with a high wall to defend it against invasions of bar-

barians… However, today, Britain has more enemies inside it [meaning migrants] than outside 

it… There is a cause of terrorism, even more so, each type of terrorism… They say that the burned 

down building is only the first warning; because of politicians’ actions there is an urgent need of 

refurbishment of not only the building but the entire country.” 

Linking terrorism to Islam

Yana Padzyuban, correspondent: “Catalonia is trying to guess how come that terrorists succeed-

ed in concealing their plans? Is it possible that relatives of attackers knew nothing about it? Every 

street has its own mosque; many of them have been closed without any explanation after the 

terrorist attacks. They admit that after the terrorist attack the congregation is afraid of not only 



C O V E R A G E  O F  M U S L I M - R E L A T E D  T O P I C S44

terrorists but also the attitude of population of Barcelona. However, a mosque never becomes 

empty, proof – we are called for prayer.”112 

  

Citing a racist comment of respondent

Elvira Katzberg, guide [in Great Britain]: “Frankly speaking, there are, of course, districts, the plac-

es populated mainly with black people, where I do not like to walk even during daytime, because 

they are more aggressive.”113  

Anti-Western attitudes. Presenters and journalists of Channel One’s news program Vremya made 

25 comments of anti-Western nature with the majority of them justifying Bashar al-Assad’s actions in 

the Syrian conflict and blaming the US and its coalition.

Justifying Bashar al-Assad’s actions
claiming that he did not use chemical weapon 

 

Valeriy Fadeev, presenter: “The statehood of Syria has been preserved and President Assad re-

mains in power, however, it is not even about Assad but it is about the state…”114 

Maxim Semyon, journalist: “Instead of conducting an investigation, Americans attacked the 

Shayrat air base citing suspicious activity there as a reason… though, they knew they could find 

no evidence of the use of chemical weapon by the government; even more, the attack targeted 

a location where terrorists planned to convene… Moreover, the Syrian government army not only 

fights against terrorists but is very effective in doing that. Lavrov reiterated that only militants can 

take advantage of the created situation.”115 

Vitaliy Eliseev, journalist: “Terrorists plan to stage a provocation regarding the use of chemical 

weapon in order to justify American attacks on Syria’s government armed forces.”116 

Valeriy Fadeev, presenter: “Everyone there [in Washington] prefers their own scarecrows… The 

Syrian authorities have repeatedly declared that they do not possess the chemical weapon. In 

due time it was taken out of the country under the international monitoring… However, Washing-

ton exploits a plain recipe – declares that the Assad regime intends to use chemical weapon and 

threatens to attack if he does so.”117 

112	 Channel One, Vremya, 21 August. https://www.youtube.com/watch?v=3LFZ5FRjZrY&t=46s 
113	 Channel One, Vremya, 25 June. https://www.youtube.com/watch?v=EGmGNyvBpB8&index=19&list=PLoirvJ-GIzKrPj-

a8QsjCRkHyusCY
114 	 Channel One, Vremya, 25 June. https://www.youtube.com/watch?v=sUiOse2hpQQ&index=17&list=PLoirvJ-GIzKrPj-

a8QsjCRkHyusCYmLwl&t=9s
115 	 Channel One, Vremya, 29 June. https://www.youtube.com/watch?v=SFbvW91GHQ4&list=PLoirvJ-GIzKrPj-

a8QsjCRkHyusCYmLwl&index=27
116 	 Channel One, Vremya, 6 July. https://www.youtube.com/watch?v=CqMUsYdLgu8&index=46&list=PLoirvJ-GIzKrPj-

a8QsjCRkHyusCYmLw
117 	 Channel One, Vremya, 2 July. https://www.youtube.com/watch?v=loklrp-zmIQ&index=28&list=PLoirvJ-GIzKrPj-

a8QsjCRkHyusCYmLwl



i n  G e o r g i a n ,  R u s s i a n ,  A z e r b a i j a n i  a n d  T u r k i s h  t r a d i t i o n a l  a n d  n e w  m e d i a 45

The USA encourages terrorism

Grigoriy Emelyanov, journalist: “An official objective [of the USA] is to supply the so-called mod-

erate opposition (Syrian opposition) with the familiar, Soviet-vintage weaponry. This all started 

during the administration of ex-president Obama when another special operation – the training 

of moderates (Syrian opposition) proved a failure. Instructors working with them, actually, admit-

ted that in reality they were training Jihadists.”118   

Russia fights against terrorism in reality

Evgeniy Baranov, journalist: “Russia’s aims in Syria were pronounced right upon the start of our 

operation and they remain unchanged to date: to destroy nest of terrorism near its borders, to pre-

serve the state of Syria and its statehood with the guarantee of its own presence in the region… 

ISIL is being defeated… Many terrorist who arrived in Syria from Russia and former Soviet countries 

have been killed. Consequently, the threat of terrorism in Russia is reduced… In Syria we achieved a 

strategic success. Now Americans are trying to save their face in some other direction.”119 

The USA tries to provoke Russia
 

Valeriy Fadeev, presenter: “Americans downed a Syrian airplane, trying to provoke us, but all this is 

a hopeless and weak attempt. It is the fact that Russia has achieved a strategic success in Syria.”120 

Accusing THE USA and its coalition of killing civilians
 

Yekaterina Andreeva, presenter: “Fierce fighting is under way in the streets of Raqqa. Organized 

evacuation from the city was not carried out; nor were humanitarian corridors opened. Civilians 

found themselves in crossfire between terrorists and Western coalition.”121 

 

Accusing the USA of “planned explosion” at a mosque, based on terrorists

Vitaliy Yeliseev, journalist: “Representatives of coalition claim that militants destroyed the build-

ing [mosque] when Iraqi fighters were approaching it. Terrorists blame US bomber aircrafts in all 

that and if you look at this footage you will notice several explosions happening at once; hence, 

it was a pre-planned explosion.”122 

118	  Channel One, Vremya, 13 September. https://www.youtube.com/watch?v=_L3wKpdqD8w&index=156&list=PLoirvJ-
GIzKrPj-a8QsjCRkHyusCYmLwl

119 	 Channel One, Vremya, 25 June. https://www.youtube.com/watch?v=sUiOse2hpQQ&index=17&list=PLoirvJ-GIzKrPj-
a8QsjCRkHyusCYmLwl&t=9s

120 	 Channel One, Vremya, 25 June. https://www.youtube.com/watch?v=sUiOse2hpQQ&index=17&list=PLoirvJ-GIzKrPj-
a8QsjCRkHyusCYmLwl&t=9s

121 	 Channel One, Vremya, 25 June. https://www.youtube.com/watch?v=vN5UDRHHDew&index=74&list=PLoirvJ-
GIzKrPj-a8QsjCRkHyusCYmLwl

122 	 Channel One, Vremya, 22 June. https://www.youtube.com/watch?v=LWYoAeng3LI&list=PLoirvJ-GIzKrPj-
a8QsjCRkHyusCYmLwl&index=12



C O V E R A G E  O F  M U S L I M - R E L A T E D  T O P I C S46

Western sanctions harm population of Syria

Klim Sanatkin, journalist: “Local population receives assistance on a daily basis. Medicines are 

available but because of sanctions, those medicines which come from Western countries are in 

shortage – antibiotics, insulin, medicines for oncological patients.”123 

 

Accusing the West of developments in Libya 

Valeriy Fadeev, presenter: “We see the consequences of this in Libya: killings of people, ruined 

economy, flows of refugees.”124 

Terminology: In its primetime news program, Russia’s Channel One used the following terms in rela-

tion to terrorism, migrants, persons of Muslim identity and the West:

123	 Channel One, Vremya, 9 July. https://www.youtube.com/watch?v=XuovEyqaqLY&index=41&list=PLoirvJ-GIzKrPj-
a8QsjCRkHyusCYmLwl

124 	 Channel One, Vremya, 25 June. https://www.youtube.com/watch?v=sUiOse2hpQQ&index=17&list=PLoirvJ-GIzKrPj-
a8QsjCRkHyusCYmLwl&t=9s

THE WESTMIGRANTS/MUSLIMSTERRORISM

ISIL organization banned in Russia / 
the so-called Jabhat al-Nusra

Invasion of barbarians 
(in relation to migrants) 

Washington’s provocations 

Pseudo-Caliphate Washington’s plain recipe

Real fights against ISIL Muslim Spain

So-called Jihadmobile 		

Terrorist international 		

Islamist underground 		

Telephone terrorism 		

Sauditis		

Closed, dormant cells (terrorist)		

ISIL’s fanatics 		

	 2.3. RTR PLANETA

Quantitative data: During the monitoring period (15 June – 15 September) the primetime news pro-

grams of RTR Planeta (Vesti, Vesti Nedeli) produced 167 reports (duration 29,802 seconds) on Muslims 

and related topics. The largest amount of time was spent on reporting Middle East conflicts (40.1%) 

and terrorism (23.8%), which in total made up well above the half of the coverage – 63.9%. These were 

followed by politics (12.1%) which, alike other Russian TV channels, was related to Middle East conflicts; 

crime (5%) and bilateral relations with Middle East countries (except Turkey and Iran) – 3.5%. Com-

pared to other Russian TV channels, RTR Planeta allocated more time to Muslim-related religious topics 

(3.4%) and discrimination (3.4%). The TV channel allocated 2% of the coverage to migration/emigration, 

1.9% to human rights, 1.3% to army/defense and 1.2% to culture.



i n  G e o r g i a n ,  R u s s i a n ,  A z e r b a i j a n i  a n d  T u r k i s h  t r a d i t i o n a l  a n d  n e w  m e d i a 47

FIGURE 16. COVERAGE OF MUSLIM-RELATED TOPICS BY RTR PLANETA

125	 RTR Planeta, Vesti Nedeli, 25 June. http://www.myvideo.ge/v/3311380
126 	 RTR Planeta, Vesti Nedeli, 14 August. http://www.myvideo.ge/v/3355443
127 	 RTR Planeta, Vesti Nedeli, 18 August. http://www.myvideo.ge/v/3360321
128	 RTR Planeta, Vesti Nedeli, 14 August. http://www.myvideo.ge/v/3355298
129 	 For example, “so-called moderate opposition agreed to truce only under the guarantee of Russian military forces,” 13 

August. http://www.myvideo.ge/v/3354690
130 	 RTR Planeta, Vesti, Children found in Mosul, 10 August. http://www.myvideo.ge/v/3353687
131	 RTR Planeta, Vesti, 10 June. http://www.myvideo.ge/v/3327313

1.21.3

3.4

3.4

40.1

MIDDLE EAST CONFLICTS

TERRORISM

POLITICS

CRIME

DISCRIMINATION

INTERNATIONAL RELATIONS WITH 
MIDDLE EAST COUNTRIES EXCEPT 
TURKEY AND IRAN

MIGRATION / EMIGRATION

HUMAN RIGHTS

CULTURE

MISCELLANEOUS

ARMY/DEFENSE

23.8

12.1

5

3.5

RELIGION
3.4

2
1.9

2.3

Tone of content in the coverage of topics: The highest share of negative tone was observed in RTR 

Planeta’s coverage of politics (46.2%), migration/emigration (46%), Middle East conflicts (42.5%), dis-

crimination (42%) and terrorism (24.5%).

High positive tone was observed in the coverage of religion (77.5%) which comprised 3.4% of the total 

coverage. It should be noted that the religious topic was mainly covered in relation to religious holidays 

in various territorial units of the Russian Federation,125 and the pilgrimage to Mecca from Crimea126 and 

Chechnya.127 This coverage also included the report about the construction of an Orthodox church in 

Chechnya, which aimed at highlighting a positive role of the leader of Chechnya, Ramzan Kadyrov, in 

this process.128 One should also note that overall, the coverage of Ramadan was positive; however, the 

report touched upon, in a somewhat artificial manner, the issue of fighters who had left for so-called 

Islamic State – a trend observed in the Russian media to constantly “reinvigorate” the topic of terrorism. 

Much like other Russian TV channels, a positive tone in the coverage of Middle East conflicts (25.4%) 

served the aim of highlighting Russia’s positive role in the conflict.129 A tone was 100% positive in cov-

ering human rights topic which comprised 1.9% of the total coverage and related to the evacuation of 

Russian children from Syria with representatives of Russian government, namely, the head of Chechen 

republic, Ramzan Kadyrov, being featured as the main actor.130 A positive tone (45.1%) in the coverage 

of cultural topic (1.2% of the total coverage) related to the listing of religious building in Tatarstan as a 

UNESCO world heritage site.131



C O V E R A G E  O F  M U S L I M - R E L A T E D  T O P I C S48

FIGURE 17. TONE OF CONTENT – RTR PLANETA

132	 RTR Planeta, Vesti Nedeli, 27 August. http://www.myvideo.ge/v/3372490
133	 RTR Planeta, Vesti Nedeli, 20 August. http://www.myvideo.ge/v/3362213

MIDDLE EAST CONFLICTS

TERRORISM

POLITICS

CRIME

INTERNATIONAL RELATIONS WITH MIDDLE EAST COUNTRIES EXCEPT 
TURKEY AND IRAN

RELIGION

DISCRIMINATION

HUMAN RIGHTS

MIGRATION / EMIGRATION

ARMY/DEFENSE

CULTURE

MISCELLANEOUS

75.5

100

100

94.6

42

4654

53.8

100

54.945.1

NEGATIVENEUTRALPOSITIVE

25.4 42.532.1

24.5

46.2

100

77.5 22.5

25.4

58

7624

Sources: Alongside Western outlets, RTR Planeta used the Syrian news agency Sana and Turkish 

news agencies DNA and ADANA as sources of information.

	 Qualitative study

Linking terrorism and crime to Islam and migrants/anti-Western attitudes. Presenters and 

journalists of RTR Planeta’s primetime news programs, Vesti and Vesti Nedeli, made seven comments 

associating Islam and migrants with terrorism and crime. These comments aimed at highlighting weak-

nesses of Europe and were of anti-Western nature.

Linking crime to Islam/increase in crime in Europe

Anton Lyadov, journalist: “Specially trained people take efforts to register enraged youth and this 

happens not only in Spain. Hardly a day passes without information being released in Europe 

about a new incident. At 7a.m. on Saturday in Marcel, France, a man armed with a knife attacked 

pedestrians, wounding three people. This incident was not qualified as a terrorist attack because 

the offender suffered from a mental problem. On Thursday in Brussels, Belgium, a soldier was 

attacked with a knife. Later, the attacker would be found carrying two copies of Quran.”132  

European policy on migrants creates a fertile ground for terrorism

Evgeniy Popov, presenter: “The European leadership is reluctant to change anything even in the 

face of threat of killing of its citizens. This is precisely what Angela Merkel said after the Barcelo-

na terrorist attack – we will not allow these murderers to change the mode of our life. This means 

giving again a green light to migrants. Tolerance is European ‘melting pot’.”133  



i n  G e o r g i a n ,  R u s s i a n ,  A z e r b a i j a n i  a n d  T u r k i s h  t r a d i t i o n a l  a n d  n e w  m e d i a 49

Other anti-Western statements. At the same time, 37 comments were made about the USA and its 

allies in the Syrian conflict, fanning anti-Western sentiments:

Justification of Bashar al-Assad’s actions/claims that he did not use 
chemical weapons

Andrey Kondrashov, journalist: “Washington’s next steps are easily predictable; the attack on 

Syria, carried out in April, already boosted Tramp’s personal rating. Such actions of the US are as-

sessed in Moscow not only as anti-Syrian, but also as anti-Russian… Moscow presented a plan 

of gradual liquidation of chemical weapon in Syria. But now, Assad is being accused of preparing 

the of use poisonous substance which he has not had for a long time now. According to some 

data of White Helmets, famous for their fake news, something is being secretly filmed in one of 

Syria’s morgues while the USA has everything prepared for attacking the country.”134 

Andrey Kondrashov, journalist: “Now there is a significant danger that extremists in Syria will 

take advantage of Washington’s statement and stage themselves a provocation with chemical 

weapon.”135 

The USA’s illegal deployment in Syria 

Evgeni Padubni, correspondent: “Military servicemen of the US special operations department 

are illegally deployed in Syria and act in breach of norms of international law.”136 

The USA and its coalition encourage terrorism

Andrei Kondrashow, presenter: “American special services are evacuating ISIL field commanders 

from Deir ez-Zor. Journalists learned about this today from military diplomatic sources. As terror-

ist groups in Eastern part of Syria are being destructed, increasingly more facts transpire about 

a direct support provided by separate countries of the international coalition to ISIS fighters.”137  

The USA/West does not actually fight against terrorism  

Dmitry Kiselev, journalist: “…[the USA] seems to be fighting against terrorism, however, at the 

same time always supports those terrorists who oppose Russia. Putin sensed this, on the exam-

ple of Chechnya, right away upon his election as the President… They are also double-dealing 

in Syria where Americans act uninvited. They pretend to fight terrorism, but in reality they try to 

fulfill their objectives by creating difficulties to Russia.”138 

 134	 RTR Planeta, Vesti, 29 June. http://www.myvideo.ge/v/3313479
135 	 RTR Planeta, Vesti, 28 June. http://www.myvideo.ge/v/3312363
136 	 RTR Planeta, Vesti, 31 August. http://www.myvideo.ge/v/3373295
137 	 RTR Planeta, Vesti, 7 September. http://www.myvideo.ge/v/3377599
138 	 RTR Planeta, Vesti Nedeli, 25 June. http://www.myvideo.ge/v/3311338



C O V E R A G E  O F  M U S L I M - R E L A T E D  T O P I C S50

Accusing US and its coalition of killing civilians

Yevgeni Rashkov, journalist: “In contrast to Syria’s Aleppo, [coalition forces] did not open human-

itarian corridors in Mosul and did not cease fire to evacuate civilians and wounded, which re-

sulted in enormous toll among civilians. Almost one million persons have turned into refugees.”139 

American media plans to play on “national sentiments”

Andrey Kondrashov, journalist: “Emphasis is placed on the Chechen language [in programs of 

Radio Liberty and Voice of America]. One may easily guess what, under the instruction received 

from America, Chechens will be told about Ramzan Kadyrov. Money is distributed among a num-

ber of news sites for various-language-speaking regions of Russia. It seems American special-

ists intend to play on ‘national sentiments’. This, however, reminds us of an overt attempt of 

Americans, undertaken in the 1990s, to upset the balance in Russia’s Caucasus regions. Back 

then broader instruments were used which also involved intensive actions of American special 

services. For example, a server of extremist site Kavkazcenter is still based in Finland. In due time, 

it was established with foreign money by Movladi Udugov and of course, it was used by Shamil 

Basayev as his forum. Now, one of America’s targets is Crimea.”140  

Terminology. The TV channel used the following terms in relation to terrorism, migrants and repre-

sentatives of Muslim identity as well as the West:

139	 RTR Planeta, Vesti 20:00, 10 July. http://www.myvideo.ge/v/3327281
140 	 RTR Planeta, Vesti Nedeli, 6 August. http://www.myvideo.ge/v/3350813

THE WESTMIGRANTS/MUSLIMSTERRORISM

ISIL organization banned in Russia Enraged youth (in relation to Muslims) Opponents to Europe’s Islamization

Pseudo-Caliphate/fanatics of 
pseudo-Caliphate/barbaric 
pseudo-Caliphate

Christian Spain/non-Muslim Spain

Notorious preacher of Abu Hamza 
Undefeated Taliban

Uncontrolled flow of migrants – 
Trojan Horse of terrorists

Provoked flow of migrants Tolerance – European “melting pot”

Telephone terrorism	 “FINDING a shelter under 
the garment” of Europe (migrants)

German “tolerance” 
(towards migrants)

Incident of brutality under 
the supervision of US army



i n  G e o r g i a n ,  R u s s i a n ,  A z e r b a i j a n i  a n d  T u r k i s h  t r a d i t i o n a l  a n d  n e w  m e d i a 51

	 2.4.Sputnik-GEORGIA

Quantitative data: During the three-month monitoring period (15 June – 15 September), Sputnik-Geor-

gia published 179 materials (37,441 words) concerning Muslims and related topics. Bearing in mind that 

the outlet has a regional focus and mainly covers developments in Georgia, its choice of themes, as 

compared to the monitored Russian media outlets, is somewhat different and more diversified, which 

may be explained by the influence of information field and different agenda of Georgian media. In the 

monitoring period, Sputnik allocated the largest space to Georgia’s regional cooperation with Turkey 

(22.6%) though alike other Russian media outlets, the second dominant topic was terrorism as well 

(11.5%), followed by Middle East conflicts (10.2%). The topic of discrimination comprised 6.4% while 

human rights totaled 6.6% which, similarly to Georgian media outlets, was related to the abduction of 

Azerbaijani journalist Afgan Mukhtarli from Georgia. Sputnik spent 5.6% of its coverage on crime, in 

which citizens of Eastern countries, by means of identification of their nationalities, were associated 

with the crime. The media outlet also covered, almost equally, the following topics: culture (5.5%), re-

gional cooperation with Azerbaijan (5%), economics/business (5%), politics (4.5%). As Figure 18 shows, 

other topics have a relatively smaller share in the coverage of Sputnik but are more diversified.

 

FIGURE 18. THE COVERAGE OF MUSLIMS AND RELATED TOPICS BY SPUTNIK-GEORGIA 

7.5

22.6
REGIONAL COOPERATION
(WITH TURKEY)

TERRORISM

POLITICS

CRIME

RELIGION

INTERNATIONAL 
RELATIONS (OTHER)

MIGRATION / EMIGRATION

HUMAN RIGHTS

CULTURE

MISCELLANEOUS

ARMY/DEFENSE

3.5

INTERNATIONAL 
RELATIONS WITH 
ASIAN COUNTRIES

MIDDLE EAST CONFLICTS

DISCRIMINATION

REGIONAL COOPERATION
(WITH AZERBAIJAN)

ECONOMY / BUSINESS

REGIONAL COOPERATION
(WITH IRAN)

11.5

10.2

6.4

6.65.6

5.5

5

5

4.5

2.2

2.1

1.6

1.4
1.2

1.1

Tone of content in the coverage of topics: The highest negative tone was observed in the cover-

age of migration issues (46.1%), which comprised 1.4% of the total coverage. A high negative tone was 

also observed in the coverage of discrimination (36%) with its share comprising 6.4% of the coverage. 

The discrimination topic was mainly related to a march staged against migrants by the ultra-radical 

movement “Georgian March;” and also to a call of Australian senator for the ban of burqa.

The highest positive tone was observed in the coverage of bilateral relations of Georgia with Asian 

countries (59.4%) and the political issues (49.1%). Other topics were covered in a more or less neutral or 

slightly positive and negative tones.



C O V E R A G E  O F  M U S L I M - R E L A T E D  T O P I C S52

FIGURE 19. TONE OF CONTENT IN THE COVERAGE OF TOPICS – SPUTNIK-GEORGIA

REGIONAL COOPERATION (WITH TURKEY)

TERRORISM

MIDDLE EAST CONFLICTS

DISCRIMINATION

HUMAN RIGHTS

CRIME

CULTURE

REGIONAL COOPERATION (WITH AZERBAIJAN)

ECONOMY / BUSINESS

POLITICS

 INTERNATIONAL RELATIONS (OTHER)

97.8

100

64

94.6

64.7

94.9

50.9

100

90.7

2.2

5.1

100

83.1

9.3

12.3

36

16.9

16.3

87.7

64.9

49.1

18.8

11.3 24.1

Sources: Sputnik-Georgia most frequently used Russian news agency RIA-Novosti as a source (38). 

It also relied on the international network of Sputnik itself (Sputnik-Azerbaijan, Sputnik-Turkey, Sput-

nik-Latvia, Sputnik international), Turkish (Milliyet, Hurriyet), Iranian (ISNA), Kazakh (Телеканал Хабар 

24) [TV channel Khabar 24], as well as various western media outlets.

	 Qualitative study

Xenophobic context/manipulative photos and titles. In contrast to other Russia media outlets and 

Georgian fringe media, journalists of Sputnik-Georgia did not make xenophobic comments themselves, but 

when describing an event they, by associating citizens of Asian identity with crime through background 

information, interpretation of data, manipulative photos and titles, created a xenophobic context.

Georgian march. A racist action, which was staged by ultra-radical movement Georgian March in 

Tbilisi on 15 July and according to organizers was a protest against Iranians, Arabs, Africans and people 

of other Asian and African nationalities, was covered by the media outlet in a xenophobic context.

Editorial materials prepared by Sputnik-Georgia referred to foreigners with the terms used by the or-

ganizers of the march, therewith promoting the idea that “illegality” and “criminal identity” of foreigners 

of certain origins was an undeniable fact. Moreover, by stressing Turkish and Arabic origin of shops and 

cafes in the location of the protest action, the media outlet indirectly associated these nationalities with 

crime and illegal migration:

“Participants in the action demanded the expulsion of all those illegal migrants and foreigners 

who are involved in crime.”

INTERNATIONAL RELATIONS WITH ASIAN COUNTRIES

RELIGION

MIGRATION / EMIGRATION

ARMY/DEFENSE

REGIONAL COOPERATION (WITH IRAN)

MISCELLANEOUS

100

100

94.6

53.9

40.6

46.1

100

83.7

59.4

2.813.5

NEGATIVENEUTRALPOSITIVE



i n  G e o r g i a n ,  R u s s i a n ,  A z e r b a i j a n i  a n d  T u r k i s h  t r a d i t i o n a l  a n d  n e w  m e d i a 53

141	 Sputnik-Georgia, “Georgian March held in center of Tbilisi. 15 July. https://sputnik-georgia.com/politics/ 20170715/ 
236640265.html

Migration. Sputnik-Georgia covered the topic of migration in a manipulative manner in a material 

titled “Georgia ranks the 117th by migrant receipt index.” This indicator was published on the basis of 

information of Sputnik-Latvia and with the reference to Migrant Acceptance Index. The title was ma-

nipulative because the Index reflects the acceptance of migrants, i.e. the attitudes of separate countries 

towards migrants and not the receipt of migrants which in the given case creates an impression that 

Georgia is the 117th by the data on the receipt of migrants. The photo selected to illustrate the material 

was manipulative too, featuring women wearing burqas and thus identifying migrants with people of 

Muslim identity.

Caption: Georgian March carried out on the Aghmashenebeli Avenue.
Inscription on the banner: Foreigners who arrived for prostitution and pedophilia shall leave Georgia.

“Under the slogan ‘Defend Georgia’, several thousand people took to the Aghmashenebeli Av-

enue to voice their protest against illegal acts of foreign citizens on the territory of Georgia… 

They marched from the Bridge of Tamar along the Aghmashenebeli Avenue to the Marjanishvili 

Square. This section of the avenue houses shops and cafes of Turks and Arabs.”141  

The above material was also illustrated with a photo captioned “Foreigners who arrived for prostitution 

and pedophilia shall leave Georgia,” thus further aggravating the negative context.



C O V E R A G E  O F  M U S L I M - R E L A T E D  T O P I C S54

The article also includes a link to another publication titled “European countries expelled more than 80 000 

migrants to Georgia,” thereby enhancing a negative attitude towards the European policy on migration.

Title: Georgia ranks the 117th by migrant receipt index

Title: European countries expelled more than 80 000 migrants to Georgia.

Linking Islam to terrorism. The coverage of the action of Australian senator who arrived at a Sen-

ate wearing burqa and called for its ban was manipulative too. In the report on this action of politician 

who wanted such outfits banned on national security grounds (“in light of what is happening with na-

tional security... will you work to ban the burqa?”), Sputnik-Georgia provided a background information 

associating terrorist attacks with people of Muslim identity.

“According to reports, some time ago, Australian law enforcement agencies thwarted a terrorist 

plot to bring down a plane. Two Muslim suspects, 49-year-old Khaled Mahmoud and 32-year-



i n  G e o r g i a n ,  R u s s i a n ,  A z e r b a i j a n i  a n d  T u r k i s h  t r a d i t i o n a l  a n d  n e w  m e d i a 55

old Mahmoud Khayat, have already been charged with terror offences. As it has transpired, they 

intended to smuggle a bomb onto an Etihad Airways flight departing from Sydney on 15 July.”142 

 

Titles. When reporting crime, Sputnik-Georgia constantly indicated ethnic or national identities of sus-

pects, mainly Turk and Iranian persons, in its titles. Bearing in mind Turkophobia and Islamophobia in 

media or public discourse, association of national identity with crime, including grave crimes (sexual vi-

olence, drug sale), strengthens a stereotype that foreigners of Asian identity are criminals and perverts.

IRANIANSTURKS

The largest share among foreigner inmates in Georgia’s 
prisons accounts for citizens of Turkey.143	

A citizen of Iran was arrested in Georgia for a pervert act.144 

A citizen of Turkey was sentenced in Georgia to eight years 
in prison for attempted murder.145

Police arrested an Iranian drug dealer in Ganmukhuri.146 

Two Turks were detained in Georgia for illegal crossing of 
border.147

An Iranian citizen was arrested for drugs near GEM Fest.148 

An Iranian citizen was arrested in Tbilisi for drugs.149 

142	 Sputnik-Georgia, “Australian senator arrives at a Senate session wearing burqa and called for its ban,” 17 August  https://
sputnik-georgia.com/world/20170817/237010639.html [As of 5 October, the material is not available on the site].

143 	 Sputnik-Georgia, 7 August. https://sputnik-georgia.com/society/20170807/236892913.html
144 	 Sputnik-Georgia, 21 July. https://sputnik-georgia.com/georgia/20170721/236709065/IRANIS-MOQALAQE-

GARYVNILEBISTVIS-DAAPATIMRES.html 
145 	 Sputnik-Georgia, 9 August. https://sputnik-georgia.com/incidents/20170809/236919574/turqeTis-moqalaes-saqartveloshi-

rva-weli-sheefarda.html 
146 	 Sputnik-Georgia, 7 August. https://sputnik-georgia.com/incidents/20170807/236893898/policiam-ganmuxurshi-

narkodamnaSave-daakava.html 
147 	 Sputnik-Georgia, 11 August. https://sputnik-georgia.com/incidents/20170811/236939270/saqarTveloSi-ori-Turqi-daakaves.

html
148 	 Sputnik-Georgia, 7 August. https://sputnik-georgia.com/incidents/20170807/236893135.html
149 	 Sputnik-Georgia, 9 August https://sputnik-georgia.com/incidents/20170809/236915070/iranis-moqalaqe-daakaves.html
150 	 Sputnik-Georgia, 16 June. https://sputnik-georgia.com/world/20170616/236334433/azerbaijaneli-teroristi-turqetshi-

daakaves.html

In the information about terrorism, titled “Turkish special services detained an Azerbaijani suicide bomb-

ers,”150 the emphasis in the title was placed on Azerbaijani citizens although the material itself reported 

that along with three Azerbaijani citizens, the Turkish authorities detained two citizens of Bosnia and 

Herzegovina on charges of terrorism.

Terminology: Publications of Sputnik-Georgia used the following terms in relation to terrorism and migrants:

MIGRANTSTERRORISM

Muslim suspect Illegal migrants

Azerbaijani suicide bombers Migrants involved in crime

Offenders Representatives of criminal mentality

Illegal actions of foreign citizens “Motivated Islamism”

Attack of Jihadists Representatives of criminal world

Seven citizens of Central Asian countries (suspects in terrorism)	



C O V E R A G E  O F  M U S L I M - R E L A T E D  T O P I C S56

Quantitative data. The three-month monitoring (June 15 – September 15) has revealed that Oxu.az 

and Big.az dedicated 206 stories (25 204 words) and 78 stories (11 676 words), respectively, to Muslims 

and related issues. The both editions prioritized on religion and Caucasus conflicts (Oxu.az: religion – 

23.9%, Caucasus conflicts – 15.2%; Big.az: Caucasus conflicts – 24.7%; religion – 23.9%). In case of Oxu.

az, the next extensively covered topics are: politics (15.1%), terrorism (13.4%), and Middle East conflicts 

(9.4%). Big.az also prioritized on similar topics and dedicated 15.9% to terrorism, 8.3% – to Middle East 

conflicts and 7.8% – to other issues of politics. The both editions dedicated less than 2% to coverage of 

human rights. 

FIGURE 20. COVERAGE OF TOPICS IN AZERBAIJANI MEDIA

 – OXU.AZ, BIG.AZ. (15 JUNE – 15 SEPTEMBER, 2017)

III.	AZERBAIJANI 
			   MEDIA: Oxu.az, Big.AZ

23.9

OXU.AZ BIG.AZ

RELIGION

CAICASUS CONFLICTS

POLITICS

TERRORISM

MIDDLE EAST CONFLICTS

DISCRIMINATION

INTERNATIONAL RELATIONS 
(WITH THE WEST)

ARMY / DEFENSE

CRIME

OTHER

15.2 15.1

13.4

9.4

5.3

3.4 3.3
2.5

8.5

23.9 24.7

7.8

15.9

8.3

2.6

4
2.8 3.5

6.5

Tone of content in coverage of topics: Coverage of the issues related to religion, as well as most 

other issues by Ox.az was 100% neutral; however, certain negative tone was observed in coverage of 

the issues related to crime (21.2%), discrimination (7.3%) and Caucasus conflicts (2.1%). 



i n  G e o r g i a n ,  R u s s i a n ,  A z e r b a i j a n i  a n d  T u r k i s h  t r a d i t i o n a l  a n d  n e w  m e d i a 57

In case of Big.az, the issues related to religion were covered in neutral, as well as in positive and nega-

tive tones. Negative coverage (31.5%) was related to criticism against the use of modern technologies 

in religious rituals. According to the article headlined “Unbelievable: mourners rejected mullah, reading 

the Quran from YouTube154,” although the Quran does not ban the use of modern technologies, prayers 

feel much more pleasure in reading it from the original copy. Positive tone of covering religion (29.1%) 

was mainly linked to religious festivals.         

	 Headlines by Oxu.az – negative tone 

Murderer of the Azerbaijani Arrested151 

Armenian Provocation on the Frontline: Member of Our Army Injured152

Insulting Muslim Women in Norway153

151	 http://oxu.az/world/201810
152	 http://oxu.az/war/205413
153	 http://oxu.az/world/207007
154	 http://big.az/284402-olu_yiyeleri_mollalardan_imtina_edir_quran_youtubedan_oxudulur.html



C O V E R A G E  O F  M U S L I M - R E L A T E D  T O P I C S58

Quantitative data. The three-month monitoring (June 15 – September 15) has revealed that Cum-

huriyet and Milliyet dedicated 101 stories (29 839 words) and 118 stories (32 659 words), respectively, to 

Muslims and related issues. If Cumhuriyet prioritized on Middle East conflicts (23.6%), relations with the 

West (22.2%) and terrorism (18.1%), Milliyet dedicated most space to discrimination (23.4%), followed 

by Middle East conflicts (15.4%), politics (12.3%) and religion (12.1%). 

Milliyet dedicated 12.5% to covering the relations with the West and 12% – to terrorism.  

FIGURE 20. COVERAGE OF TOPICS IN TURKISH MEDIA 

– CUMHURIYET, MILLIYET (15 JUNE – 15 SEPTEMBER, 2017)

 

IV.		 TURKISH MEDIA:
			   Cumhuriyet, Milliyet

23.4

MILLIYET.COM.TR CUMHURIYET.COM.TR

DISCRIMINATION

MIDDLE EAST CONFLICTS

POLITICS

RELIGION

TERRORISM

INTERNATIONAL RELATIONS 
(WITH THE WEST)

HUMAN RIGHTS

INTERNATIONAL RELATIONS 
WITH THE EAST EXCEPT TURKEY AND IRAN

EDUCATION

OTHER

15.4

12.3 12.1 12
12.5

4.6

7.8

0.5

23.6

18.1

1.9

18.1

22.2

6.8

1.2

4.2
3.4

Tone of content in coverage of topics. Cumhuriyet covered most topics neutrally. The only excep-

tion was a negative tone (2.6%) in covering the Middle East conflicts that was related to the situation 

in Syria155, as well as relations with eastern countries (65.2%) concerning the agreement between the 

155	 “Signal from Erdogan about the operation in Syria,” June 28,  http://bit.ly/2hmrbEi



i n  G e o r g i a n ,  R u s s i a n ,  A z e r b a i j a n i  a n d  T u r k i s h  t r a d i t i o n a l  a n d  n e w  m e d i a 59

United States and Qatar156. The issue of terrorism was also covered negatively (3.6%), during which a 

gay pride event in Spain was artificially linked to anti-terrorist operation. 

156	 “Money Talks … The United States sold a military aircraft worth USD 12 billion to Qatar,” June 15, http://bit.ly/2AE9Zmi
157 	 http://bit.ly/2zB7CCL
158 	 “The German Foreign Minister’s lies about Erdogan disclosed,” August 28. http://www.milliyet.com.tr/almanya-disisleri-

bakani-siyaset-2509028/ 
159 	 Deputy Prime Minister Bozdag: Kurdistan Workers’ Party and Gülen  terrorist organization are protected in Germany,” 

August 19 http://www.milliyet.com.tr/basbakan-yardimcisi-bozdag-dan-siyaset-2504949/

	 Cumhuriyet headline 

“Anti-terrorist operation against Jihadists was carried out in Spain before the launch of Gay Pride 

events: 3 persons arrested”157 

Milliyet also covered most topics neutrally; its negative tone was related to terrorism (30.3%) and re-

lations with the West158 (24%). Negative tone of covering terrorism issues was also related to criticism 

against the West159. 

The both editions disseminated the assessments made by Turkish officials involving negative, an-

ti-Western messages against the United States, European Union and Germany (Milliyet – 17, Cumhuri-

yet – 11). 



C O V E R A G E  O F  M U S L I M - R E L A T E D  T O P I C S60

V.	 SOCIAL MEDIA

Methodology. Monitoring of Facebook pages in social media was conducted through the Fan-

page Karma online tool. Three types of Facebook pages were selected for monitoring: 1. five Geor-

gian-language community and religious pages, where Georgian Muslims get information from; 2. 

three foreign language community and religious pages that have most users from Georgia; and 3. 

four pages of ultranationalist groups that contribute to the process of radicalization through their 

messages against migrants and Muslims. A total of 12 Facebook pages were monitored (see de-

tailed list below). 

The activity of the above mentioned pages, their most popular posts and types of these posts were 

monitored in a period between June 15 and September 15.

1.Georgian-language community and religious Facebook pages 

Subjects: The following five Georgian-language community and religious Facebook pages were se-

lected as the subjects of monitoring:    

1	 	 ჩეჩნეთი-Чечня-Chechnya	 	 	 	 	 13 153

2	 	 ისლამში ქალი / Women in Islam  	   	 	 	 3 248

3	 	 სრულიად საქართველოს მუსლიმთა სამმართველო / 

		  All Georgia Muslim Administration	   			   3 078

4	 	 ისლამის სკოლა / School of Islam	   	 	 	 2 758

5	 	 ქართველ მუსლიმთა კავშირი /Georgian Muslims Union	   	 2 170

VISITORS N GEORGIAN-LANGUAGE COMMUNITY AND RELIGIOUS PAGES

Activity. As chart 21 shows, a page Woman in Islam was most active in the first half of monitoring, and 

ჩეჩნეთი-чечня-Chechnya – in the second half. The page School of Islam was equally active throughout 

the monitoring period. 

 



i n  G e o r g i a n ,  R u s s i a n ,  A z e r b a i j a n i  a n d  T u r k i s h  t r a d i t i o n a l  a n d  n e w  m e d i a 61

FIGURE 21. DYNAMICS OF ACTIVITY OF GEORGIAN RELIGIOUS AND COMMUNITY FACEBOOK PAGES 

(JUNE 15 – SEPTEMBER 15, 2017)   

Topics. During the monitoring period, all the five pages dedicated their most popular posts to religious 

events. Moreover, materials depicting the process of prayers by children and militaries were also posted 

among popular posts on certain pages. The second category of popular posts was dedicated to the issue 

of conflicts, mainly in connection with the Myanmar developments.    

TABLE 1. TOPICS OF POPULAR POSTS ON GEORGIAN-LANGUAGE RELIGIOUS 

AND COMMUNITY PAGES 

TOPICS CHECHNYA

GEORGIAN-LANGUAGE RELIGIOUS AND COMMUNITY PAGES 

GEORGIAN MUSLIMS 
UNION

WOMAN IN ISLAM ALL-GEORGIA MUSLIM
ADMINISTRATION

SCHOOL 
OF ISLAM

Religion 1.	 Congratulations 
on the Night of 
Qadr

2. 	Allah is Greatest 
(photo depicting 
the prayer by 
Muslim 

	 soldiers).
3. 	Mashallah…   

May Allah bless 
you (video of 
youngsters’ 
prayer)

1.	 Congratulations 
on Kurban Bay-
ram; 

2. 	Children reading 
the Quran in 
the Beshumi 
mosque

1. 	Kurban Bayram 
prayer (video 
from Batumi);

2. 	Text of the Night 
of Qadr  prayer 
(photo);

3. 	Congratultions 
on Kurban 

	 Bayram from 
Mecca

1. 	Kurban Bayram 
prayer (video 
from Batumi);

2. 	Article by 
Oc-media.org 
about an 

	 open-air prayer 
in Batumi.

Conflicts “The World Keeps 
Silent!”
(Myanmar 
developments)

Protest 
statement on the 
developments in 
Myanmar  

“First God, then 
Chechen”
(How Chechen 
fighters saved 
Georgian girls 
during the conflict 
in Abkhazia)



C O V E R A G E  O F  M U S L I M - R E L A T E D  T O P I C S62

	 2.Foreign-language religious and community Facebook pages 

Subjects. Among Russian, Chechen and Turkish pages selected as the subjects of monitoring, Islam 

Today is a Facebook page belonging to an online edition of the same name. Following 3 foreign lan-

guage religious and community facebook pages were selected for monitoring: 

1 459

FOREIGN LANGUAGE RELIGIOUS AND COMMUNITY FACEBOOK PAGES

LANGUAGE NAME OF A PAGE VISITORS
VISITORS 

FROM GEORGIA 

Russian Islam today 288 628 4 115

Chechen CHECHNYA 15 541  2 149

Turkish Hz Muhammed - S.A.V Sevdalilari 1 828 627   

Activity. During the monitoring period (June 15 – September 15), Turkish-language Hz Muhammed – 

S.A.V Sevdallar  was most active, followed by Russian-language Islam today.  Relatively low activity 

was observed on the page of Chechnya.  

FIGURE 22. ACTIVITY OF THE THREE FOREIGN-LANGUAGE FACEBOOK PAGES 

(JUNE 15 – SEPTEMBER 15, 2017)

Topics. During the monitoring period, popular posts of foreign-language religious and community Face-

book pages covered the topics identical to Georgian, as well as those related to religion and conflicts in 

connection with the Myanmar developments. The only exception was a page Chechnya, which posted 

a video depicting a flag of independent Ichkeria spread out in Kiev. 



i n  G e o r g i a n ,  R u s s i a n ,  A z e r b a i j a n i  a n d  T u r k i s h  t r a d i t i o n a l  a n d  n e w  m e d i a 63

TABLE 2. TOPICS OF POPULAR POSTS ON FOREIGN-LANGUAGE RELIGIOUS AND COMMUNITY PAGES 

FOREIGN-LANGUAGE RELIGIOUS AND COMMUNITY FACEBOOK PAGES 

TOPICS

FOREIGN-LANGUAGE RELIGIOUS AND COMMUNITY FACEBOOK PAGES

TURKISH
HZ MUHAMMED – S.A.V SEVDALILARI

RUSSIAN
ISLAM TODAY

CHECHEN
CHECHNYA

Religion Three most popular posts 
involved Prayer to Allah 
(photos)

Armor belonging to Prophet 
Muhammad (photo)

#Chechen Independence 
Anniversary.
#Украина #Ukraine
(Spreading out a flag of 
independent Ichkeria on 
Maidan in Kiev – video)  	

Conflicts Chechen protest rally against 
the Myanmar developments

Photos of persecution 
of Muslim in Myanmar, 
accompanied by Surah 9:129: 
“But if they turn away, [O 
Muhammad], say, “Sufficient 
for me is Allah; there is no 
deity except Him. On Him I 
have relied, and He is the 
Lord of the Great Throne.”

Other

	 3.Facebook pages of ultranationalist groups

Subjects. Among the subjects of monitoring, we selected four Facebook pages of those ultranational-

ist groups, who are distinguished by their radical and hate speech remarks and were actively involved 

in information support of the March of Georgians organized by these groups on July 14. The march was 

organized against “illegal migrants,” namely persons of Asian and African identity. These pages are:  

1. 	 WTF photos	 58 181

2. 	 ანტი-პარადოქსი / Anti-Paradox	 46 671

3. 	 ქართული იდეა / Georgian Idea	 45 951

4. 	 ანტილიბერალური კლუბი / Anti-liberal Club	 32 928

FACEBOOK PAGES OF ULTRANATIONALIST ORGANIZATIONS  VISITORS

Activity. During the monitoring period (June 15 – September 15), Anti-Liberal Club and Georgian Idea 

were most active.  



C O V E R A G E  O F  M U S L I M - R E L A T E D  T O P I C S64

CHART 23. ACTIVITY OF FACEBOOK PAGES OF ULTRANATIONALIST ORGANIZATIONS 

(JUNE 15 – SEPTEMBER 15, 2017) 

Topics. The most popular posts of four ultranationalist Facebook pages were mainly directed against 

migrants of Asian and African identity, as well as LGBT people. The first category was mainly related to 

the March of Georgians organized by ultranationalist groups on July 14; the second category was about 

the Family Purity Day marked by the Orthodox Church in an attempt to counter the International Day 

Against Homophobia and Transphobia. 

TABLE 3. TOPICS OF POPULAR POSTS ON FACEBOOK PAGES 
OF ULTRANATIONALIST GROUPS

Photo collage against 
liberals 

TOPICS

FACEBOOK PAGES OF ULTRANATIONALIST GROUPS

ANTI-LIBERAL CLUBANTI-PARADOX GEORGIAN IDEA

Migrants Photo of women in 
burqas “Here was 
Tbilisi”

Photos reading “Iranian 
raped five teenagers,” 
“Indians forced a 
teenager to strip naked 
and took a photo,” 
“March of Georgians 
planned to demand 
deportation of illegal 
and criminal migrants”

Rally of the March 
of Georgians against 
migrants 

WTF

LGBT Video “Dispersal of 
LGBT rally in Turkey 
– share if you want 
the same to happen in 
Georgia”

“Nothing will defeat 
the nation united in the 
Christ!!!” A rally against 
LGBT community in 
connection with the 
Family Purity Day on 
May 17	

Other Prophecy by Saint 
Kuksha on the 
Enthronement of Ilia II 
as a Patriarch



i n  G e o r g i a n ,  R u s s i a n ,  A z e r b a i j a n i  a n d  T u r k i s h  t r a d i t i o n a l  a n d  n e w  m e d i a 65

	 I.	 Georgian Media

Adjarian Public Broadcaster: was created as a result of amendments made to the Law on Broad-

casting on December 25, 2013 and on the basis of the Adjarian Television and Radio Company founded 

in 1987. The governing bodies of the TV compare are the Advisory Board and the Director General.	

Georgian Public Broadcaster (GPB): Georgian Public Broadcaster was established as a result of 

transformation of the State Television and Radio Corporation set up in 1956 after the Parliament 

adopted the Law of Georgia on Broadcasting in 2004. GPB, which currently unites two television and 

two radio channels, is a legal entity of public law that is independent of the state and accountable 

to the public. The governing bodies of the Georgian Public Broadcaster are the nine-member Board 

of Trustees approved by the Parliament and the Director General appointed by the Board. Article 16 

of the Law of Georgia on Broadcasting defines content related obligations, according to which the 

public television shall “broadcast a number of programmes in certain proportions prepared in the 

languages of minorities, about minority groups and programmes prepared by minorities.”			

Imedi: Imedi TV company was established in 2001 by late billionaire Badri Patarkatsishvili, who held ex-

ecutive positions at various Russian companies in the 1990s (LogoVAZ, Russian Automobile Dealers), 

including at Russian TV-6 channel and the public broadcaster ORTV. In 2008, Badri Patarkatsishvili 

ran for president of Georgia. Imedi TV changed hands after riot police raided it on November 7, 2007. 

Since August 27, 2009, the TV channel became wholly owned by Georgian Media Production Group, 

where former Economy Minister Giorgi Arveladze of the National Movement owned 45% of shares. 

After the change in power as a result of the parliamentary elections in 2012, Imedi TV was returned 

to the Patarkatsishvili family on the basis of agreement on conceding the share at a symbolic price. 

Obieqtivi TV: Media Union Obieqtivi was founded in August 2010. Secretary General of Alliance of 

Patriots of Georgia (APG), Irma Inashvili was co-founder of the TV channel. According to various 

surveys, Obieqtivi carries out an anti-western, Turkophobic and homophobic editorial policy. Dis-

criminatory editorial policy of the Obiectivi talk-shows were mentioned in the fifth monitoring cycle 

report of the European Commission Against Racism and Intolerance (ECRI), which recommended the 

Georgian authorities “to review their contracts with media outlets and cancel or not renew them in 

cases where media are known to engage in racist or homo- /transphobic hate speech.” 				  

APPENDIX
MEDIA PROFILES



C O V E R A G E  O F  M U S L I M - R E L A T E D  T O P I C S66

Rustavi 2 TV: Rustavi 2 broadcasting company was founded in 1994 by Erosi Kitsmarishvili, Jarji Akim-

idze and Davit Dvali and it became the key platform of alternative opinion for political opposition. 

During the rule of the United National Movement in 2004-2012, Rustavi 2 TV changed hands 20 times. 

The first change took place in 2004, as a result of which the TV channel’s shares appeared in the hand 

of Kibar Khalvashi, a close associate of then Defense Minister Irakli Okruashvili, and his company. 

Later Khalvashi sold his shares, but after Georgian Dream came to power through the parliamentary 

elections in 2012, Khalvashi regained control over the television channel through court. Local watch-

dog organizations hinted at common interests of businessman Kibar Khalvashi and the new ruling 

force Georgian Dream aimed at changing the TV channel’s critical editorial policy. In March 2017, the 

European Court of Human Rights decided to suspend the enforcement of the Supreme Court’s 2016 

ruling, which granted the ownership rights to Kibar Khalvashi. According to local and international 

watchdog organizations, the ownership dispute launched ahead of the 2016 parliamentary elections 

would pose a threat to media pluralism in Georgia. 

Georgia & World: The founder of the newspaper Georgia & World and its online-edition www.geworld. 

ge is LTD Historical Heritage. The establishment of Historical Heritage in 2009 was publicly wel-

comed by the then President of Russia, Dmitry Medvedev. One of the members of the public council 

of Historical Heritage is Aleksandre Chachia, a political scientist whom Dmitry Medvedev, in July 

2008, awarded an order for “great contribution to friendship and cooperation with the Russian Fed-

eration.” Another pro-Russian NGO, Eurasian Institute, is also a partner of Historical Heritage. Along 

with anti-Western attitudes, the publication is notorious for its Turkophobic, racist and homophobic 

content. 				  

InterPressNews (IPN): Interpressnews (IPN.ge)  was founded in 2002 and is one of the largest private 

news agencies in Georgia.The news agency  is part of Media Palitra Holding which owns radio and 

television frequencies, publishing house. The news agency has contracts with various ministries and 

budgetary organizations on dissemination of information. 

Netgazeti: Online edition Netgazeti  was established by the newspaper “Batumelebi” in 2010. Net-

gazeti implements various projects with the support of international organizations.

PIA: The news agency Pirweli (PIA) was established in November 2006 by private persons. Editions 

linked to PIA are: Daijesti.ge, rubrica.ge, funtime.ge. The news agency PIA receives budget revenues 

from the contracts signed with state entities on dissemination information. 					   

	 II. Russian Media

NTV: The TV company NTV was founded by businessman Vladimir Gusinski in 1993. After Vladimir Pu-

tin came to power, Gusinski was charged with criminal offences while the TV company was taken 

over by Gazprom Media, a subsidiary of oil giant Gazprom owned by the Russian government. Since 

change of ownership, the TV channel is engaged in propaganda of the Russian government policy.

Russia’s Channel One: Russia’s Channel One is the successor of the Soviet-era state TV and radio 

company Ostankino. It started broadcasting in 1995 and until 2002, was known as the Russian Public 

Broadcaster (ORT). In January 2001, the company’s 49% of the shares, owned by Russian oligarch 

Boris Berezovsky, was taken over by the companies associated with Roman Abramovich, a billion-

aire with close ties to the Russian government, while the Board of Directors was almost completely 



i n  G e o r g i a n ,  R u s s i a n ,  A z e r b a i j a n i  a n d  T u r k i s h  t r a d i t i o n a l  a n d  n e w  m e d i a 67

manned with representatives of state agencies. Following the redistribution of the shares among 

various companies over several years, in February 2016, after the company was purchased by OPT-

KB, Abramovich officially owns 24% of the shares in Channel One; 38.9% of the shares is owned by 

the federal agency of the state property management (Росимущество) while 25% of shares belongs 

to the company Rostcom-2002 which is owned by a close ally of Russian President Vladimir Putin.

RTR Planeta: The state TV and radio company РТР ПЛАНЕТА [RTR Planeta] is one of largest media 

holdings of Russia, which was established in 1990. The TV channel RTR started broadcast in 1991. It 

is a round-the-clock news and entertainment channel. At present, the holding combines TV chan-

nels Россия1, Россия24, Россия РТР, РТР-Планета [Rossiya1, Rossiya24, Rossiya RTR, RTR Planeta]. All 

these channels have news programs in common (Vesti, Vesti Nedeli). The state is the owner of 100% 

of shares of RTR Planeta.

Sputnik-Georgia: Sputnik is an international multimedia project created on the basis of Russian 

President’s Decree of 9 December 2013. Sputnik, which is owned by the Russian government, has 

replaced, to a certain extent, the news agencies Ria-Novosti and the Voice of Russia on the inter-

national arena. In Georgia, Sputnik made an attempt to illegally start the radio broadcast on FM 101.4 

frequency in November 2014, which was followed by a sanction from the Georgian National Com-

munications Commission (GNCC). Sputnik-Georgia was officially registered in the Public Registry of 

Georgia on 23 January 2015. The 100% of its shares is owned by Anton (Tato) Laskhishvili who was 

the editor-in-chief of the Svobodnaya Gruzia newspaper since 1991. The Georgian-language platform 

of Sputnik is a source of anti-Western attitudes and various disinformation.

	 III. Azerbaijani Media  

Big.az: Biz.az is an entertainment online edition founded in 2005. Besides international and local show-

biz news, the online edition also covers ongoing developments.

Oxu.az: Oxu.az news agency, part of Garant Media Holding, was founded in 2013. The news agency is 

available in Azerbaijani, Russian and English languages.  

	 IV. Turkish Media 

Cumhuriyet: A print version of Cumhuriyet has been issued since 1924, online edition – since 1998. It is 

owned by Cumhuriyet Foundation. Cumhuriyet advocates liberal values. As a sign of solidarity, the 

newspaper reprinted cartoons from Charlie Hebdo, a French satirical magazine which had depicted 

the Islamic prophet Muhammad and been subject to a terror attack.  

Milliyet: Milliyet is a Turkish news agency founded in 1950. Presently, it is the most popular online 

edition in Turkey. It is owned by the Demirören Group. The edition’s major scandal is related to firing 

journalist Ece Temelkuran after Turkish Prime Minister Recep Tayyip Erdogan publicly criticized her 

for the article critical of the government. 



mdfgeorgia.ge


