Fin

20

ancial Transparency of Media
b

M}



Authors: Mariam Pataridze, Gela Bochikashvili, Dali Kurdadze
Editor: Tamar Kintsurashvili
Design:  Tamar Tabatadze, Mako Tsutskiridze

Media Development Foundation (MDF)
www.mdfgeorgia.ge
www.mediameter.ge



http://www.mdfgeorgia.ge/
http://www.mediameter.ge/

CONTENT

Main Findings 4
1. Declared Revenues of Broadcast Media 5
2. Practice of allocating public funds among media outlets for the 10

dissemination of information and advertisement.

3. Budget contracts with media outlets using hate speech, fanning 15
anti-Western sentiments and promoting Russian propaganda



INTRODUCTION

The intent behind the present study is to explore the financial revenues of media organizations as well as
to probe the practice of allocating public funds for advertisement and dissamination of information in
media outlets.

The report is based on desk research of official information received from public institutions upon
request, on accessible electronic data available at the web-portal of Georgian National Communications
Commission (GNCC) and State Procurement Agency's database, as well as media reports.

The first part reviews the declared revenues of broadcast media, followed by second part on the practice
of allocation of public funds by budgetary organizations for the dissemination of information and
advertising in media. The media outlets inciting hate speech and anti-Western sentiments and receiving
budgetary contracts are presented separately.

The report covers the period of 2016.



MAIN FINDINGS

Following trends were observed during 2016:

Revenues of Georgian TV channels increased by GEL 10.8 million in 2016 compared to the 2015.
Rustavi 2 still dominated on media market. Imedi TV fell behind Rustavi Z by 16.2%.

Although revenues of large national televisions increased, their share on media market declined
compared to previous years, because advertising amounts were distributed among other small
players.

Out of TV channels with the highest reported revenues, Obieqtivi is the only television, which
received the greatest share of its revenues from donations (38.3%).

Revenues of radio stations declined by GEL 1.2 million in 2016.

Although, compared to 2015, in 2016, budgetary organizations’ contracts with traditional media
organizations was cut down by 2 970 119 lari, the cost of contracts with online media outlets
almost doubled in value.

From the point of TV channels the largest budgetary service contracts were awarded to ‘Rustavi 2’
and ‘Imedi’, almost similar in value, similarly from regional television it was ‘Qvemo Qartli’.

From radio organizations ‘Imedi’ is in the lead receiving the largest share of the state budget
service contracts and from online media it is the the outlets included in ‘Palitra’ media holding.

In Print media budget service contracts for the largest amount were signed with ‘Kviris Palitra’,
which is again part of ‘Palitra’ media holding, followed, closely by the newspaper ‘Rezonansi’,
from the regional printing media the pole position goes to ‘Literaturuli Meskheti’.

Budget organizations continue to enter into contracts with such media outlets that use hate
speech and fan anti-Western sentiments. In contrast to the previous period, the contractors, in
2016, included an openly pro-Russian edition “Thilisi 24” which has ties with the pro-Russian
political party Centrists. This edition is contracted by the Ministry of Corrections of Georgia for
the latter’s information campaign.



|. Declared Revenues of Broadcast Media

Summary: Revenues of Georgian TV channels increased by GEL 10.8 million in 2016 compared to
the 2015. Rustavi 2 still dominated on media market. Imedi TV fell behind Rustavi 2 by 16.2%.
Although revenues of large national televisions increased, their share on media market declined
compared to previous years, because advertising amounts were distributed among other small
players. Out of TV channels with the highest reported revenues, Obieqtivi is the only television,
which received the greatest share of its revenues from donations (38.3%). Revenues of radio

stations declined by GEL 1.2 million in 2016.

Television. According' to the data of Georgian National Communications Commission (GNCC), in 2016
Georgian TV channels reported an accumulated GEL 95.7 mIn of revenues. During 2015, GEL 84.9 min was
reported that was by GEL 10.8 min less.

In 2016, Rustavi 2 still dominated on media market. Its revenues increased to GEL 41.7 min in 2016 that is
by GEL 3.7 mIn more compared to 2015. Imedi TV falls behind Rustavi 2 by 16.2%. A share of Imedi TV, the
second largest TV station, in total revenues increased by GEL 1.2 mIn (5%) to GEL 26.2 min. Georgian
Media Network, whose revenues increased mostly at the expense of sale of content, comes next with
6.8%. Its revenues increased by 2.6% vy/y to GEL 6 520 873.18.

Revenues of Maestro TV increased by 7.1% (GEL 5 487 945 in 2016); GDS also received increased revenues
(by GEL 1005 099.5) that is by 53.2% more compared to 2015. The both televisions received most of their
revenues from TV advertising. It should be noted that GDS received 66% of its revenues (GEL 1927 534.36)
in the third and fourth quarters (July 1—December 31) with a share of advertising (GEL 1368 257.23)
amounting to 70%.

Although the revenues of eight TV channels with the highest reported revenues increased in 2016, their
share on the market declined compared to 2015, because the amounts were distributed among other
players. In particular, the share of Rustavi 2 (2015 — 44.8 %, 2016 — 43.6%), Imedi (2015 — 29.4%, 2016 —
27.4%), Georgia Media Network (2015 — 7.5%, 2016 — 6.8%) and Maestro (2015 - 6%, 2016 — 5.7%) declined
on the market compared to the previous year.

"Last accessed January 31, 2016



Chart 1.1. Revenues of Televisions for 2015 and 2016 by Media Outlets
2016 2015

_43.6

@ Rustai2 @ ImediTV ) Georgian Media Network @ Rusavi2 @ ImediTV ' Georgian Media Network
@ Studio Maesto @ GDSTV @ Obiegtivi ) Theria TV @ Studio Maestra @ GDSTV @ Other
@® TVPneli @ Other

75

Agdebigiemo (@b

w

o
in

- I
& & — - -

— - — = - —=
0
Q1,15 Q2,15 03,15 04,15 Q1,16 02,16 03,16 04,16
- Lodufiygdere gnddsbos Babongn 2 8- demgrdyeo - Laffonggeoel Bgeos g Lmens Bglgfie * jo-go-gb oo-go

- 2603875368, Bgrna-3338nfn mdngjgnzn - ndgfor-TV Barmamddstos dnfagemn

As Chart 1.1 shows, in 2016 relatively small TV channels gained foothold on the market as separate
subjects. These TV channels are: Iberia TV — 2%; Media Union Obieqtivi —1.8%; TV Pirveli—1.5%. Total
revenues of other televisions, also involving regional media, amounted to 8.2%. Sharp increase in
advertising revenues of TV Pirveli (by GEL 1.18 mIn —1036.6%) may be connected with the launch of
political programs on the channel (2015 — GEL 113 587.79; 2016 — GEL 1291 060.94).

In 2016, TV Pirveli appeared among eight largest televisions in terms of revenues. It should be noted that
in 2016 revenues of Tabula TV halved (declined by 54%) to GEL 516 795.42.



Table 1.1. Increase in TV Revenues

TV Pirveli 283 342.03 1454 392,85 413%

lberia TV 747 482.28 1874729,23 150%

Non-entrepreneurial

Obieqtivi TV donations. Commercials, sponsorship and sale of airtime are the main sources of revenues
for televisions. Among those eight TV channels with the highest reported revenues, which are shown on
Chart 1.1, Media Union Obieqtivi is the only television, where a significant share of revenues comes from
donations (38.3%). Donations received by the TV channel in 2015 amounted to 48%, while in 2016 this

figure equaled to 38.3%. 8.5% out of this amount was donated by the owner of Obieqtivi TV and 91.5% -

by other persons.

Chart 1.2. Sources of Incomes of Media Union Obieqtivi during 2015 and 2016

20106 2015

@ Donation @ Advertisement @ Other @ Donation @ Advertisement @ Sale of airtime @ Other

It should also be noted that total revenues of Obieqtivi TV channel increased 1.6-fold and equaled to GEL 1
691 397 y/y in 2016, while a share of donations increased by GEL 129 672 y/y in 2016; however, a share of
donations in total revenues declined by 9.6% and advertising revenues doubled (increased 1.9-fold) that



may be explained by the 2016 parliamentary elections and inflow of political ads on the market. Media
Union Obieqtivi is affiliated with opposition Alliance of Patriots party”.

Chart 1.3. Dynamics of Growth of Obieqtivi’s Revenues in 2015 and 2016

500,000
400,000
300,000

200,000

Agdabigic o (B B)

100,000

o115 02,15 03,15 0475 0118 Q2,16 03,16 04,16

- fubabffsim dpos-gigdofio magiiogn

Media Union Obieqtivi 2015 2016

Advertisement 553 561 GEL 1042 084 GEL
Donations 517 975 GEL 647 647 GEL
Sale of Airtime 219 GEL 0
Other 7218,27 GEL 1666 GEL
SUM 1080 873,27 GEL 1691397 GEL

Georgian Public Broadcaster and Adjarian TV and Radio. According’ to the data of Georgian National
Communications Commission (GNCC), in 2016 Georgian Public Broadcaster reported GEL 40.7 miIn of
revenues. Revenues received through sponsorship equaled to 3.6%, advertisement — 0.8%; technical
services — 0.2%; other revenues — 95.3% (GEL 387/68651.47).

According to the information provided by Georgian Public Broadcaster, other revenues include: budgetary
funds, grants (programs), liabilities (National Bureau of Enforcement), deposit interests, lease revenues,
received penalties and archival services.

2 http://mediameter.ge/ge/media-profiles/obiektivi
¥last accessed february 23, 2016


http://mediameter.ge/ge/media-profiles/obiektivi

As for Adjarian TV and Radio, in 2016 its revenues equaled to GEL 6.3 mIn (GEL 6 313 269.76).

The comparison between the revenues received by Georgian Public Broadcaster and Adjarian TV and
Radio in 2016 and 2015 is not provided, because in 2015 these televisions had no obligation to submit
reports on revenues to GNCC. By decision® of GNCC dated February 11, 2016, an obligation was imposed on
Georgian Public Broadcaster and Adjarian TV and Radio to submit financial reports on revenues to the
commission®.

Radio broadcasters. Revenues of radio stations decreased by GEL 1.2 min in 2016 and amounted to GEL 12
034 887.74. In 2015, revenues amounted to GEL 13 227 847.09.

Like in 2015, Radio Holding Fortuna still dominated on the market with revenues amounting to GEL 5 050
494, Although the station’s revenues decreased by GEL 151505 y/y in 2016, its share on the market
increased (2015 — 39.3%; 2016 — 42%). Fortuna is followed by Radio Imedi with GEL 1377 286, whose
revenues increased by GEL 230 251 compared to 2015. Commercials (64.5%) and sponsorship (34.6%) were
the main sources of revenues for Radio Imedi. Revenues of Cortess-Gidago (Radio Jako) declined by GEL
1.8 min y/y to GEL 1052 071.98. The latter received most of its revenues from sale of content (79%).

In 2016, among five radio stations with the highest reported revenues, only two radio stations received
increased revenues. In particular, revenues of Radio Imedi increased significantly by 20% (GEL 230 251)
and revenues of Voice of Abkhazia increased slightly by 1% (GEL 4 979.96). Georgian Radio (GEL 554 425)
replaced Green Wave (GEL 445 364.33) in the list of five stations by the amount of annual revenues in late
2016.

Chart 1.4. Revenues of Radio Stations for 2015 and 2016
2016 2015

@ FortunaHolding @ Imedi @ Jako @ Georgian Radio @ FortunaHolding @ Imedi @ Jako @ Georgian Radio
@ Voice of Abkhazia @ Other @ Voice of Abkhazia @ Other

4 http://ancc.ge/ge/legal-acts/commission/solutions/2016-95-19.page

S http://mdfgeorgia.ge/uploads/library/45/file/feng/ENG.pdf Pre-election Media Environment, Report 2016

9


http://gncc.ge/ge/legal-acts/commission/solutions/2016-95-19.page
http://mdfgeorgia.ge/uploads/library/45/file/eng/ENG.pdf
http://mdfgeorgia.ge/uploads/library/45/file/eng/ENG.pdf

2. Practice of allocating public funds among media outlets for the dissemination of information and
advertisement.

Summary: Although, compared to 2015, in 2016, budgetary organizations’ contracts with traditional
media organizations was cut down by 2 970 119 lari, the cost of contracts with online media outlets
almost doubled in value. From the point of TV channels the largest contracts were awarded to
‘Rustavi 2’ and ‘Imedi’, almost similar in value, similarly from regional television it was ‘Qvemo
Qartl’. From radio organizations ‘Imedi’ is in the lead receiving the largest share and from online
media it is the the outlets included in ‘Palitra’ media holding. In Print media contracts for the
largest amount were signed with ‘Kviris Palitra’, which is again part of ‘Palitra’ media holding,
followed, closely by the newspaper ‘Rezonansi’, from the regional printing media the pole
position goes to ‘Literaturuli Meskheti’.

Unified data: In 2016, budgetary organizations for the purpose of advertising and information services
signed with the media 5 232 608 GEL worth of service contracts. Of the forementioned amount 46% (2 416
232) went to national and mixed coverage television, 13% (662 323) — to the regional channels, 25% (1293
027) —on Online media, 8% - in print media (445 332), 3% (137 008) - on the radio; 5% (278 686) — was
distributed on mixed contracts, which includes various types of media outlets. As it is impossible for
some contracts to identify exactly which type of media the money was given to, we have allocated this
data in a separate category "mixed contracts".

Figure 2.1. Budgetary contract distribution according to types of media , 2016

@ National and mixed coverage television

' Regional Television Channels @ online media outlets

@ PrintMedia @ Radio. () Mixed Contracts

10



In comparison to 2015 in 2016 budget organizations signed 2 970 119 GEL less contracts in value with the
media. However, online media contracts have almost doubled in value showing a 46% increase, while
there is only 3% rise with the radios. At the same time television contracts have reduced by 3.5 million in
value. In most cases there is no separation of the sponsored articles from editorial content in online and
print media. At the same time some contract with regional televisions represent the formalization of
interference in their editorial independence.

TV Broadcasters. In 2016, budgetary organizations concluded contracts with television broadcasters with
total value of 3 078 555 GEL. The majority of them - 2 416 232 GEL, went to national and mixed television
coverage, other - 662 323 GEL for regional broadcasters.

National and mixed television coverage. The largest share of television advertisment contracts for 821 801
GEL were signed with ‘Rustavi 2’, closely followed by ‘Imedi” with 816 005 GEL. They are followed by:
‘Maestro’” (141 972), GDS (122 969), ‘Pulsi’ (99 520), ‘Kavkasia’(19 190), ‘TV Pirveli’ (11153), ‘Obieqtivi’ (10,
000), ‘Tabula’ (5 794), ‘Iberia’ (5 000) and ‘Palitra TV’ (3 790).

The contract between TBC TV Ltd and the Ministry of Justice did not allow the cost of purchase of the
service from each media outlet to be clarified (Rustavi 2, Imedi, Maestro and GDS), so this amount was
given the category of ‘joint agreements’.

Figure 2.2. Advertising budget allocation to national and mixed coverage in television, 2016

821801 816 005

359937

141972 122 969

99 520
19190 1193 10000 5794 5000 3790
A & o 2 Q& g & & N F g & &
a4 o > (<) = & s & > 4 a2
& S & & &3 ¥ &
& ¢ & ™ Xy &k & 5 & &

Regional TV. 94% of contracts with regional television news and advertising are assigned by local
municipalities and organizations under their supervision.

From Regional broadcasters the most money in 2016 is still received by Qvemo Kartli TV (179 996 GEL),
whose total income is 100% out of the 2016 budget, making the contracts a subsidy face wore.

Following Kvemo Kartli TV, is TV station Rioni (Imereti) (124 458) and Marneuli local television (71 980),
whose advertisement budget in 2016, compared with 2015 is significantly boosted (2015: 31725). Other
regional television stations the following situation comes to the fore: "Imervizia" - 62 579, "Gurjaani" - 43
300; "Farvana" - 40 000; "Bolneli" - 37 950; "Argo" and "Mega TV" have identical figure - 20 000; Other
television stations ("Jikha"; "Kolkheti 89"; "enjoyed"; "Egrisi"; "Mecxre Talgha"; "Borjomi"), received a
total of 21430 worth of advertising contracts. Joint contracts (several companies) by the amount of 40 630
GEL were designated to provide the services.

11



Figure 2.3. Advertising budget allocation of regional TV stations, 2016

179996

124 458

71980
62 579

43 300 40 000 37950 40 630

21430

20 000 20 000

Radio Stations. From Radio Broadcasters the largest budget contract was received by Radio Imedi (48 725
GEL), followed by holding Fortuna (Fortuna, Fortuna +, Ar Daidardo, Avto Radio) - 25 000, Radio Maestro -
13 789, Radio Liberty - 7998, Pirveli Radio - 7 150; Radio Ucnobi - 5 000; Afkhazetis Khma - 4 564; Radio
Tanamgzavri (for the attention of consumers, Ltd.) - 3 800; Radio Palitra - 2 615, Kommersant - 2 100, Radio
Dzveli Qalagi - 1735, Atinati - 833, the Odishi - 200; By joint contract 13 500 GEL worth of services from
several of the radio stations was purchased.

Figure 2.4. Budgetary fund allocation to radio stations.

48724.86

24 999.58

13 789.01 13 500

7998 7150
5000 4 563,7 3800

261543 2100 1735

Online Media. Online Media leader in the budget contracts is "Palitra” Media Holding (IPN, PalitraTV.ge,
Kvirispalitra.ge, Bpn.ge. Ambebi.ge, Gemrieli.ge) - 406 418 GEL, followed by PIA and related edition
(Daijesti.ge) - 88 699 GEL, Ipress.ge and Ibusiness.ge — 59 081 GEL, Etanews.ge and Etatv.ge - 53 313 GEL;
Newposts.ge and Onlinenews.ge - 50 464 GEL; Expressnews and its associated media outlets

12



(Argumenti.ge; Economic.ge; Inews.ge) — 43 347 GEL, GHN — 42137 GEL; Newspress.ge and NSP.ge - 38
114 GEL; Info 9— 34 083 GEL; Accent.com.ge — 30 600 GEL; For.ge — 28 073 GEL.

Budget organizations collaborate with online news agencies through intermediary companies, making it
very complicated to have full access to retrieve complete information through the Procurement Service
database as in which media company the information is published. In 2016, 246 672 GEL worth of such a
contracts was given to research company IPM, Ltd. Clip Art Ltd. and GEPRA Ltd., which partially covers
the cost of monitoring. Of those only Clip Art Ltd. did not provide the information to MDF- in which media
agencies it published budget sponsored material.

Other media outlets who alone do not make more than 25 000 GEL from the state budget contracts, a total
of 162 304 worth of contracts were assigned. 8 321 GEL worth of contracts could not be identified with any
specific media outlet.

Figure 2.5. Budget allocation for advertising and information distribution services in online media, 2016

IPN and associated media 406418
PlA; Daijesti.ge

Ipress.ge; Ibusiness.ge
Etanews.ge; Etatv.ge
Newposts.ge; Onlinenews.ge
Expressnews.ge and its associated media
GHN

Newspress.ge; NSP.ge

Info 9

Accent.com.ge

For.ge

Joint contracts

Other media outlets

Could not be identified

Print media. In the print media the highest cost contract (112 675 GEL) was awarded to ‘Kviris Palitra’, next
comes ‘Rezonansi’ (91992) and "Saqgartvelos Respublica" (44 530), the "Akhali Taoba" (41713), "Vrastan"
(30°999), "Gurjistan" (22 999) , "Ekonomisti" (16 845), "Versia" (10 300), several media outlets signed a joint
contract with 2600 GEL price. The category "other" includes newspapers, whose contracts were paid less
than 9000 GEL ("Focus", "Prime Time", Sagartvelos rkinigzis jurnali, Georgia Today, Msoflio 2016), the
lump sum of their contracts was 33 885 GEL.

13



Figure 2.6. Budget allocation of advertising and information distribution services in newspapers, 2016

Kviris Palitra 12675

Rezonanasi
Saqartvelos Respublika
Akhali Taoba
Vrastan
Gurjistani
Economist
Versia
Other newspapers

Joint contracts

In regional print media "Literaturuli Meskheti" has lead in the value of contracts signed (10 400), followed
by "Egrisi" (3 375), "Akhali Agraruli Sagartvelo" (3 600), "Gazeti Chkhorotsku" (2 500); "Guria News" (1610),
"Ho Da Ara" (1410). Other newspapers, in total signed the contract for 13 900 GEL.

Figure 2.7. Budget allocation for advertising in regional newspapers, 2016
Literaturuli Meskheti
Egrisi

Axali Agraruli Sagartvelo
Gazeti Chkhorotsku
Guria News

Ho Da Ara

Other newspapers 13900

14



3. Budget contracts with media outlets using hate speech, fanning anti-Western sentiments and

eromoting Russian Eroeaganda

Summary: Budget organizations continue to enter into contracts with such media outlets that use
hate speech and fan anti-Western sentiments. In contrast to the previous period, the contractors,
in 2016, included an openly pro-Russian edition “Thilisi 24” which has ties with the pro-Russian
political party Centrists. This edition is contracted by the Ministry of Corrections of Georgia for the
latter’s information campaign.

The monitoring conducted by the Media Development Foundation in 2015° and over the first sixth months
of 2016” showed that several budget organizations awarded contracts on placement of advertisements and
information to such media outlets which used hate speech and fan anti-Western sentiments. Further study
into 2016 data revealed that in addition to the media outlets, which were identified earlier, the openly pro-
Russian edition “Tbilisi 24” was contracted by the Ministry of Corrections for the provision of information
service both in 2016 and 201/. This edition is connected to the pro-Russian political party Centrists which,
in pre-election period, demanded the legalization of Russian military bases in Georgia.

The table below shows those media organizations which distinguished themselves for the use of hate
speech and anti-Western editorial policies and had contracts with the budget organizations in 2016:

*MDF (2015), Public Funds for Media Promoting Hate Speech and Anti-Western Sentiments.
http://mediameter.ge/en/research/public-funds-media-promoting-hate-speech-and-anti-western-sentiments

" MDF (2016), Practice of allocating budgetary resources among media for the release of information and advertisement.
http://mdfgeorgia.ge/eng/view-library/31

15


http://mediameter.ge/en/research/public-funds-media-promoting-hate-speech-and-anti-western-sentiments
http://mdfgeorgia.ge/eng/view-library/31

Table 3.1. Budget contracts signed in 2016 with such media outlets that used hate speech, fanned anti-
Western sentiments and promoted Russian propaganda.

Supreme Council of the Autonomous Republic
“Sakartvelos Respublika” 41790 of Abkhazia; Ministry of Finance and Economy
newspaper of Autonomous Republic of Adjara; Roads
Department of the Ministry of Regional
Development and Infrastructure of Georgia;
National Bank of Georgia, and other sub-
entities and local self-government entities.

N ge, NSP 37 514
ewspress.ge, Ministry of Corrections of Georgia; Ministry of

Agriculture of Georgia; Ministry of Internally
Displaced Persons From the Occupied
Territories, Accommodation and Refugees of
Georgia; Service Agency of the Finance
Ministry of Georgia; LEPL National Center For
Educational Quality Enhancement; Ministry of
Finance and Economy of Autonomous Republic
of Abkhazia; Office of the Minister of
Confidence-Building and Reconciliation Issues
of Autonomous Republic of Abkhazia and
other sub-entities and local self-government
entities.

Obieqtivi 10 000 Central Election Commission
Thilisi 24 3000 Ministry of Corrections of Georgia

About “Thilisi 24”: The news agency “Thilisi 24” Ltd was registered in the civil registry on 26 March 2015.
The outlet is owned by Gocha Nachkebia (50%) and Maia Shaishmelashvili (50%). Gocha Nachkebia, who
simultaneously serves as the director of “Thilisi 24,” has ties with Vladimer Bedukadze, one of the leaders
of the political party Centrists. Both of them are members of the board of Public Monitoring Center.
According to information published on the official webpage of Centrists, Vladimer Bedukadze is the deputy
chairman of the political party.

On 12 July, “Tbilisi 24” reprinted an article from the Russian newspaper Vzgliad®, which was about Centrists
and had the following title: “The first openly pro-Russian party emerged in Georgia”® (B TPY31W NOABNITACh
MEPBAA OTKPOBEHHO MPOPOCCUNCKAR NAPTUA).

15 June 2016. https://vz.ru/news/2016/6/15/816190.htm
*12 July 2016. http://bit.ly/20yI0P2

16


https://vz.ru/news/2016/6/15/816190.html
http://bit.ly/2oyl0P2

Vladimer Bedukadze, who is the author of notorious prison videos, ran for the 2016 parliamentary elections
as a candidate on a party list of Centrists. A political advertisement of Centrists aired on the Georgian
Public Broadcaster, in which the political party promised voters the payment of 400 GEL worth Russian
pensions and legalization of Russian military bases, caused public uproar. Therefore, on 14 August, the
Public Broadcaster took the political advertisement off the air. This advertisement is available on the
webpage of “Tbilisi 24.”"

On 16 August, the Central Election Commission (CEC) annulled the registration of Centrists because,
according to the data of the National Agency of Civil Registry, the power of the leader of political
association and his chairmanship did not have legal force. After the annulment of registration by the CEC,
Vladimer Bedukadze ran for the parliamentary elections as a candidate on a party list of “Georgian
Communist Party-Stalinists (Ilvane Tsiklauri).” The same list included another member of Centrists, the
former security minister Tengiz Khachishvili.

On 12 December 2016, the news agency applied to the Georgian National Communications Commission for
authorization in the sphere of broadcasting. By a decision of 22 December, the Commission granted
authorization to “Tbilisi 24” Ltd in the sphere of broadcasting. According to authorization terms, “Thilisi 24”
shall broadcast in Georgian language for at least six hours per day. It will be distributed via the network of
persons authorized for internet technologies and broadcast transit.

Editorial policy of “Thilisi 24”: The media outlet pursues an openly pro-Russian editorial policy and basing
on Russian propagandist media outlets, spreads disinformation about the West. Table 3.2. shows several
disinformation detected within the framework of the project Myth Detector, which “Thilisi 24” spread in
2016 and 2017.

16 August, 2016. http://bit.ly/2nvITZf

17



Table 3.2. Disinformation from Russian sources spread by “Thilisi 24”

Disinformation

Russian
primary
source cited

I[dentical Russian source

26 March,
2017

5 March, 2017

5 March, 2017

26 February,
2017

27 January
2017

21 December,
2016

31 October,
2016

79 January,
2016

16
September,
2016

During his meeting with German Chancellor Angela
Merkel, the US President Donald Trump handed her
a bill worth 300 billion for NATO services"”.

The Minister of Foreign Affairs of Austria put
forward an initiative to open EU refugee camps in
Georgia, Egypt and the Western Balkans®.

A manipulative title "Russia will not allow the

150

deployment of Syrian refugees to Georgia.™.

Fake photo; disinformation that children in a
Ukraine’s kindergarten, who were tasked to craft
cannons, molded phallic shapes which caused
outrage in social media and led to a demand that
teachers be punished.”

Disinformation that fighters of Georgian Legion left
Ukraine"”

Manipulation as if the EU impose an obligation of
passportization of pigs on Georgia"
Disinformation about the USA granting visa-free
travel regime to Belarus”

A Soviet propaganda myth about James Forrestal’s
Russophobia”

A CIA agent Sandra Roeloefs involved in trade in
body organs®

"' 26 March, 2017. http://bit.ly/20xpeGJ
“Myth Detector, 28 March, 2017. http://eurocommunicator.ge/eng/view_myth/729/

" Myth Detector, 6 March, 2017. March http://eurocommunicator.ge/eng/view_myth/697

in material

lenta.ru”

ntv.ru™

Russian-
language
Facebook
group
Cmeliica po
cnes

Ria Novosti"”

Russian-
language
USA Radio®

" 5 March, 2017. http:/fwww.ntv.ru/novosti/1779439/
®Myth Detector, 6 March, 2017. http://eurocommunicator.ge/eng/view_myth/697

® Myth Detector, 28 February, 2017. http://eurocommunicator.ge/eng/view_myth/693
26 January, 2017 https://ria.ru/world/20170126/1486535993.htm!
" Myth Detector, 2 February, 2017. http://eurocommunicator.ge/eng/view_myth/657

" Myth Detector, 23 December, 2016. http://eurocommunicator.ge/eng/view_myth/613
? http://usa-radio.com/united-states-announces-no-visa-policy-for-belarus/3/

: Myth Detector, 28 November, 2016. http://eurocommunicator.ge/eng/view_myth/541

22 Myth Detector, 20 July, 2016. http://eurocommunicator.ge/eng/view_myth/421
® hitp://bit.ly/2nzCBIC

18

Parlamentskaya Gazeta;
Life.ru; REN-TV; lenta.ru;
ntv.ru;
Russian-language RT

Novorossia Vision;
Rusnewstoday?24

rnbee.ru; Odnoklassniki

SArgumrnty i fakty "

TV channel "Zvezda"
SLOVO.net.ua


http://bit.ly/2oxpeGJ
http://eurocommunicator.ge/eng/view_myth/729/
http://eurocommunicator.ge/eng/view_myth/697
http://www.ntv.ru/novosti/1779439/
http://eurocommunicator.ge/eng/view_myth/697
http://eurocommunicator.ge/eng/view_myth/693
https://ria.ru/world/20170126/1486535993.html
http://eurocommunicator.ge/eng/view_myth/657
http://eurocommunicator.ge/eng/view_myth/613
http://usa-radio.com/united-states-announces-no-visa-policy-for-belarus/3/
http://eurocommunicator.ge/eng/view_myth/541
http://bit.ly/2nzCBIC

Coverage of materials of the Ministry of Corrections in “Thilisi 24.” The Ministry of Corrections signed
contracts with the openly pro-Russian media outlet, with the total value of 3,000 GEL in 2016 and that of
3,387 GEL in 2017. On behalf of the Ministry, the 2016 contract was signed by a Deputy Minister Besik
Devdariani while the 2017 contract was signed by a Deputy Minister Teimuraz Mgebrishvili.

~BoBlyogggern” I «Bodferpgdyero”
sz “r% = TRy
baBoBolythm _

BobsBsthorn: . cdemobo, sgbmdmmil @ubibegds

/3 220101222; /5 200122900

£ E0 g0 g :
_f .' . A

BoBoyoagemo” BoBfexpgdoere”
bagahonggemels babamabiiraxegBobs @ B3 “odogobo 24”
LaBoBobdym
& Bolx: 4. odogobio, cugobagegdols 8mppsbod2
Bob: 3 oBogmobio, b. gremols . N2 /3406143258

L3 204564934 Wb .odobio 336 30"
LabyEdfogm bobobs Jmo: GW
W3 220101222; &> 200122900

3i

Photo 2. The 2017 contract with “Thilisi 24” signed by Deputy Minister of Corrections Teimuraz Mgebrishvili.

19



The subject matter of the contract is the purchase of the service of news agency. According to information
obtained through delivery-acceptance acts, the Ministry publishes information about various activities of
entities as well as Minister’s comments on the “Thilisi 24” website.

x. maﬁ@rsbn y/ 24 ©

—JBILISL ..

Lttt SMC0A05 LDBMEYDMI LH3NHINT0 JMEME0dS

v, oanennbin 24
/ 24 i |
1 BmogmBipn gagfpo 3.1 snitn !

GIHAENTG T

s Measppobea b—Tﬁ:"”{.‘,‘(\“‘ﬂlﬂ @
Fralgmb 3mEol jmorsn EmogRommbobn @
ok 353 Bmbeah ey

437ems ob bsdobob@gem, Hmdgembye Jamsgodol BbHogsb bimdatho oym,
dadob 3J1-;jﬂﬁb F-rqg__gbbg s35bgsfEBo ogm bymolmaemgbs

F. 7 ':- L (1) STt (PO, Ji00
. f& NN FGCEITS I REIE e Mt S Brgicnt
ﬁ e e - Gy yimpind Spfgemplitanl g pansigiom - E - l_._':,E,,_‘-_,-_,n : 1
B e ' gt Linnimin 5 inmeeebmompiod R P T
- = lyagpengbm Bx6sBgbo, ngbmgfge moematy

| oy hainfndy ey grasiodpink Sy Tpd Ty ol i bibemaD B0, omamngan by .‘-I;';nt\--
— i, henB 2008 Saemls riogs e T I s ¥ Lo alerrerm o) and3ah mafedol Brligseso B

Photo 3. On 17 February 2016, the “Tbilisi 24” website published a comment of Minister of Corrections Kakhi
Kakhishvili, also a satire video of Head of the Chechen Republic Ramzan Kadyrov and comedians Mikheil
Galustian and Dimitri Grachov about NATO.

Newspress and associated NSP. As Table 3.1. shows, in 2016, various budget organizations had contracts
with Infonews Ltd with the total value of 37,514 GEL, which envisaged the provision of information services
in online editions Newspress and NSP. On behalf of Infonews Ltd, the contracts are signed by Aleksandre

20



Chubinidze who, according to 2015 data of damoukidebloba.com, was an employee of propagandist platform
Sputnik-Georgia established by the Russian government.” Detailed information on how Newspress spread
materials of Sputnik and anti-Western messages published by Russian propaganda editions, including
about Lugar Laboratory, NATO and other topics, is provided in a previous report of the Media Development
Foundation.” The same report explains the ties of Aleksandre Chubinnidze with Democratic Movement —
United Georgia, a pro-Russian political party.

Sakartvelos Respublika. The largest contract in terms of value is signed by budget organizations with
Sakartvelos Respublika (41,790 GEL). To illustrate a homophobic, xenophobic and anti-Western editorial
policy of this newspaper, the MDF study, which was published in 2015%, contains several titles of articles
from this edition: “Does the road towards NATO and Europe go through the Georgians’ buttocks?“; "Before
we have turned into Sodom and Gomorrah"; “Turned-into-pederast France, Vladimer ‘muzhik’ and a lawyer
in Nakhalovka”; ,Will Georgia become Chinese or Enchanted?”, et cetera.

2 Damoukidebloba.com, 24 July, 2015. “Who works for Sputnik?” http://damoukidebloba.com/c/news/vin_mushaobs
» MDF (2016), Practice of allocating budgetary resources among media for the release of information and
advertisement. Pg.17. http://mdfgeargia.ge/eng/view-library/31

* MDF (2015), Public Funds for Media Promoting Hate Speech and Anti-Western Sentiments.
http://mediameter.ge/en/research/public-funds-media-promoting-hate-speech-and-anti-western-sentiments

21


http://damoukidebloba.com/c/news/vin_mushaobs
http://mdfgeorgia.ge/eng/view-library/31
http://mediameter.ge/en/research/public-funds-media-promoting-hate-speech-and-anti-western-sentiments

