


Practice of Imposing Administrative Sanctions on the Coverage of 
Public Opinion Polls in the Pre-election Period 
 
 
 
 
Author: MARIAM PATARIDZE 
 
Editor: TAMAR KINTSURASHVILI 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Media Development Foundation 
 
www.mdfgeorgia.ge  
www.mediameter.ge  
 
 

http://www.mdfgeorgia.ge/
http://www.mediameter.ge/


INTRODUCTION 
 
This monitoring report reflects the practice of responding by the Georgian National Communications 
Commission (GNCC) and courts to violations of the legislative requirements for the coverage of public 
opinion polls in the period preceding the 2016 parliamentary elections. 
 
The monitoring rests on the analysis of documents which include materials requested from the GNCC 
and the pre-election media monitoring reports of Media Development Foundation (MDF) which, inter 
alia, analyses the coverage of public opinion poll results by broadcast and online media outlets. 
 
Although the legislative requirements became obligatory on 8 June, i.e. upon the launch of pre-election 
campaign, this report covers the period between 22 July and 8 October because the GNCC started to 
take administrative actions against broadcasters after 22 July, that is the day it warned broadcasters 
about the necessity to observe the requirements of the law. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



KEY FINDINGS 
 
The following trends have been observed in reacting to violations of the requirements prescribed by 
the Election Code of Georgia (Article 51.11) for the coverage of public opinion polls in pre-election 
periods: 
 

● GNCC set a precedent by asking Rustavi 2 to submit additional documentation to verify the 
reliability of a public opinion poll commissioned by the broadcaster to the German-US company 
GFK, and initiating an administrative proceeding. 
 

● The GNCC selectively drew up acts of administrative offence against broadcasters for violating 
requirements of Subparagraph “f” of Paragraph 11 of Article 51 of the Election Code which 
specifies the procedure for publishing public opinion poll results. In particular, the GNCC did not 
react to the violations of the mentioned procedure by the Georgian Public Broadcaster (GPB), 
GDS and Obieqtivi TV companies. 
 

● The GNCC reacted to two violations by Imedi TV with more than a month’s delay, only after the 
international monitoring mission1 published its preliminary conclusions on 31 October, 
following the runoff parliamentary election, in which the GNCC’s inconsistent approach was 
discussed based on Rustavi 2 and Imedi cases.  
 

● Selective and inconsistent approach was shown by the court too by applying 1,500 GEL worth 
financial sanctions only against those broadcasters that were critical about the authorities 
(twice against Rustavi 2, and Tabula) and against two regional broadcasters (Trialeti, Argo) 
while limiting itself to verbal warnings against other TV channels, although Imedi TV company 
violated the procedure three times. 
 

● The Tbilisi City Court, when considering one of violations of Subparagraph “f” of Article 51.11 of 
the Election Code by Rustavi 2, treated the private TV company as an administrative body while 
the media coverage of opinion poll as the rule of publication of information envisaged by the 
General Administrative Code. 
 

● Administrative actions taken by the GNCC against five news agencies were not based on the 
regular monitoring which it conducted; therefore, it is unclear on what grounds were these five 
news agencies selected for penalizing. 
 

 

 

 

                                                           
1 OSCE Office for Democratic Institutions and Human Rights; OSCE Parliamentary Assembly; the Parliamentary Assembly of 
the Council of Europe; the European Parliament.  



LEGISLATIVE REGULATION 
 
The Georgian legislation regulates the coverage of public opinion polls in pre-election period. The aim 
of the law is to protect voters from being manipulated and provide them with comprehensive 
information about all those important factors which may affect the perception of opinion poll results. 
 
The procedure for the coverage of public opinion polls in pre-election periods contains three main 
conditions: 1. An opinion poll must be reliable; 2. When publishing it, 11 necessary data must be 
indicated; 3. It must not be published on the election day when voters take decisions. 
 
Reliability of public opinion polls. Paragraph 11 of Article 51 of the Election Code specifies the criteria 
which a media outlet shall consider when taking a decision on the publication of public opinion polls. 
Namely: 
 

→ A public opinion poll shall be based on the acknowledged scientific methodology of 
representative random selection that provides 95% credibility of results with a margin of error 
not exceeding 3% (11a); 
 

→ It shall be published after double-checking the credibility of its methodology and objectivity of 
its results (11b); 
 

→ It shall be feasible to provide convincing scientific explanation if there are significant 
discrepancies or changes in the results of the same or other comparative public opinion polls 
(11c); 
 

→ It shall not constitute a tool for manipulating public opinion or fundraising and it shall not be 
conducted via telephone, mail, and/or internet (11d); 
 

→ It shall be based on transparent methodology that enables providing an independent double-
check of the results (11e). 
 

The above regulation, which was specified in the law since 2001,2 had not been applied by the GNCC 
before. An attempt to interpret it was undertaken during the 2016 parliamentary election in relation to 
Rustavi 2, when the GNCC asked the broadcaster to submit additional documentation to verify the 
reliability of the opinion poll conducted by GFK. Given that the GNCC initiated an administrative 
proceeding on this issue,3 we will separately discuss it in future, after the GNCC takes a decision on it.  
 

                                                           
2 Article 731 (8a-e) of the Organic Law of Georgia on the Election Code of Georgia, 
https://matsne.gov.ge/ka/document/view/15622# (Election Code of Georgia, wording of 2001). 
3 On 5 October, the GNCC initiated an administrative proceeding against Rustavi 2. The ground of proceeding was the 
submission of incomplete documentation with regard to the GFK public opinion poll.  

https://matsne.gov.ge/ka/document/view/15622


Publication of necessary data. Subparagraph “f” of Paragraph 11 of Article 51 of the Election Code also 
specifies 11 mandatory data which a media outlet must publish when covering public opinion poll 
results. These are:  
 

1. an organization having conducted a public opinion poll; 
 

2. a person having ordered or funded a public opinion poll; 
 

3. the exact formulation and sequence of questions put in a public opinion poll; 
 

4. the time of conducting field opinion poll; 
 

5. the number of individuals interviewed and the method of selection; 
 

6. in what area or among what category of people the selection was conducted; 
 

7. whether the survey is based on the opinions of all respondents; 
 

8. the number of respondents who refused to participate in the poll, who did not answer a 
question, or who could not be interviewed; 

 
9. the sample size; 

 
10. the margin of error; 

 
11. information about any other factors that might have caused a significant impact on the results. 

 

The GNCC drew up acts on administrative offences against 12 broadcasters and five online news 
agencies for publishing opinion poll results concerning the 2016 parliamentary elections in violation of 
the law. 
 
The court practice showed inconsistency in imposing sanctions for administrative offences on 
broadcasters. In particular, among from national broadcasters, the court penalized only Rustavi 2 
(twice) and Tabula while issued a verbal warning to Imedi TV company. (Details are provided later in 
the text). 
 
Restriction on the publication of opinion poll results over a specific period of time. Paragraph 5 of 
Article 50 of the Election Code prohibits the publication of public opinion poll results concerning 
elections, except the possible number of voters and the turnout on a polling day, within 48 hours 
before the polling day and until 20:00 of that day. 
 
Sanctions. Article 82 of the Election Code envisages a fine of 1 500 GEL for the publication of pre-
election opinion poll results without indicating the required data or in violation of other procedures 



related to publication. The discretion to react to violations of the above mentioned requirements lies 
with the GNCC4 which draws up acts of administrative offences while courts take decisions on 
penalizing violators.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

                                                           
4 Articles 93(2) of the Election Code of Georgia. 



PRACTICE OF 2016 PARLIAMENTARY ELECTIONS 
 
1. GNCC and court responses to publication of public opinion poll results 
 
The GNCC began to monitor election media coverage for 8 October 2016 parliamentary elections on 8 
June 2016, the day the election campaign was officially announced. Over the period of four months, 
the GNCC conducted round-the-clock monitoring of 53 TV companies. All general broadcasters, the 
GPB and Adjara TV of the Public Broadcaster were subject to the monitoring.5 
 
On 22 July, the GNCC released a statement calling on media outlets to abide by the requirements of 
the law and reminding them of administrative sanctions envisaged in the law for the failure to fulfill 
the requirements.6 After this warning, the GNCC drew up the total of 14 acts on administrative 
offences against seven national7 and five regional8 broadcasters for covering public opinion polls in 
violation of Subparagraph “f” of Paragraph 11 of Article 51 of the Election Code. 
 
The GNCC drew up the acts of administrative offences on the basis of media monitoring which it 
conducted. It is worth noting that acts of administrative offences were not drawn up against only three 
broadcasters – the GPB, GDS and Obieqtivi although these broadcasters, according to the pre-election 
monitoring report of the Media Development Foundation,9 also violated the requirements for the 
coverage of public opinion polls. In particular: 
 

● On 29 July, GDS covered the public opinion poll conducted by the National Democratic Institute 
(NDI) in violation of the requirements; 
 

● On 29 July, Obieqtivi covered the NDI public opinion poll and on 23 September, a public opinion 
poll conducted by Wilson Perkins Allen Research (WPA) in violation of the requirements; 
 

● On 23 August, the GPB covered the GFK public opinion poll commissioned by Rustavi 2 and JPM 
opinion poll commissioned by Imedi in violation of the requirements. 
 

By acting so the GNCC displayed a selective approach to three TV companies - the GPB,10 GDS11 which 
is owned by the family of former Prime Minister and founder of the ruling Georgian Dream political 
party Bidzina Ivanishvili, and Obieqtivi12 which has links with the Alliance of Patriots. 
                                                           
5 http://www.gncc.ge/ge/news/press-releases/2016-wlis-8-oqtombris-saparlamento-archevnebis-winasaarchevno-periodis-
mediamonitoringis-shualeduri-angarishi-0806-2016-0807-20161.page  
6 http://gncc.ge/ge/news/press-releases/saqartvelos-komunikaciebis-erovnuli-komisia-winasaarchevno-kampaniis-
periodshi-mediasashualebebis-mier-sazogadoebrivi-azris-kvlevis-shedegebis-gamoqveynebastan-dakavshirebit-
gancxadebas-aqveynebs.page  
7 Rustavi 2, Maestro, Imedi, Pirveli Stereo, Tabula, Starvisia, SDASU TV. 
8 Kvemo Kartli TV, Trialeti, Argo, Rioni, Odishi. 
9 MDF, Media Monitoring Report of the 2016 Parliamentary Elections in Georgia. 
http://mediameter.ge/en/research/media-monitoring-report-2016-parliamentary-elections-georgia  
10 Mediameter, MDF, 1st Channel of Georgian Public Broadcaster http://mediameter.ge/en/media-profiles/channel-1-
public-broadcaster 

http://www.gncc.ge/ge/news/press-releases/2016-wlis-8-oqtombris-saparlamento-archevnebis-winasaarchevno-periodis-mediamonitoringis-shualeduri-angarishi-0806-2016-0807-20161.page
http://www.gncc.ge/ge/news/press-releases/2016-wlis-8-oqtombris-saparlamento-archevnebis-winasaarchevno-periodis-mediamonitoringis-shualeduri-angarishi-0806-2016-0807-20161.page
http://gncc.ge/ge/news/press-releases/saqartvelos-komunikaciebis-erovnuli-komisia-winasaarchevno-kampaniis-periodshi-mediasashualebebis-mier-sazogadoebrivi-azris-kvlevis-shedegebis-gamoqveynebastan-dakavshirebit-gancxadebas-aqveynebs.page
http://gncc.ge/ge/news/press-releases/saqartvelos-komunikaciebis-erovnuli-komisia-winasaarchevno-kampaniis-periodshi-mediasashualebebis-mier-sazogadoebrivi-azris-kvlevis-shedegebis-gamoqveynebastan-dakavshirebit-gancxadebas-aqveynebs.page
http://gncc.ge/ge/news/press-releases/saqartvelos-komunikaciebis-erovnuli-komisia-winasaarchevno-kampaniis-periodshi-mediasashualebebis-mier-sazogadoebrivi-azris-kvlevis-shedegebis-gamoqveynebastan-dakavshirebit-gancxadebas-aqveynebs.page
http://mediameter.ge/en/research/media-monitoring-report-2016-parliamentary-elections-georgia


 
It should also be noted that the GNCC drew up the acts on administrative offences against Imedi TV for 
two violations of the requirements with more than a month’s delay, only after the international 
monitoring mission,13 on 31 October, published its preliminary conclusions following the runoff 
parliamentary election, in which inconsistent approach of GNCC was discussed based on Rustavi 2 and 
Imedi cases. In particular, the document says: 
 

“On 20 October, the GNCC published its fifth media monitoring report covering the period from 
23 September to 8 October. Most of the detected violations were related to compliance with 
disclosure rules in the publication of opinion polls. In this regard, the GNCC’s decisions were 
inconsistent, taking administrative action against Rustavi 2 and not Imedi for a similar 
violation.”14 

 
As Table 1 shows, the GNCC reacted instantly to a violation by Rustavi 2 whereas dragged its feet 
concerning two violations by Imedi. Even though the GNCC did not formally violate the specified 
timeframes, following from the aim of the law – to protect voters from being manipulated by opinion 
polls, it should have reacted to violations by all media outlet with similar promptness. 
 
Table 1. GNCC response to violations of the requirements for the coverage of public opinion polls 
 

Media outlet Date of covering 
opinion poll  

Date of GNCC 
response 

Date of publication of 
preliminary 

conclusions by the 
international 

observation mission 

  

Court response 

Imedi 29 September 8 November 31 October Verbal warning 

Rustavi 2 1 October 7 October   Fine-1500 GEL 

Imedi 5 October 8 November   Verbal warning 

 
The court also displayed inconsistency in applying sanctions and, as shown in the table below, imposed 
1500 GEL fines only on those media outlets (Rustavi 2 and Tabula) that were critical of the government 
as well as on regional broadcasters (Trialeti and Argo) while limited itself to verbal warnings to other 
broadcasters (Imedi, Maestro, 1st Stereo, SDASU TV, Starvisia). It should be noted here as well that 

                                                                                                                                                                                                         
11 Mediameter, MDF, About GDS. http://mediameter.ge/en/media-profiles/gds-tv 
12 Mediameter, MDF, About Obieqtivi. http://mediameter.ge/en/media-profiles/obieqtivi 
13 OSCE Office for Democratic Institutions and Human Rights; OSCE Parliamentary Assembly; the Parliamentary Assembly of 
the Council of Europe; the European Parliament.  
14 Pg. 7. http://www.osce.org/odihr/elections/georgia/278146?download=true 



although Imedi TV violated the requirements three times, the court issued only verbal warnings on all 
the three occasions; this shows that the lack of uniformity of practice and selectiveness of approach. 
 
Table 2. Practice of applying sanctions against broadcasters for violating public opinion poll provisions 
(Subparagraph “f” of Paragraph 11 of Article 51 of the Election Code) 
 

 
 
 
At the Tbilisi City Court, Rustavi 2 asserted with regard to the coverage of opinion poll on 1 October 
that it did not violate requirements of the law because the presenter of the program informed 
audience about the availability of additional information about the opinion poll on the webpage of the 
TV company. 
 
The Tbilisi City Court rejected the arguments of the TV company and substantiated its decision on 
imposing the financial sanction on Rustavi 2 by referring to the following circumstances: 
 

First: According to Article 2 of the Law on Broadcasting, broadcasting is accessible to 90% of the 
population wherease webpage was not accessible to the same amount of citizens. 
 
Second: In the opinion of judge Leila Mamulashvili, the publication of information related to the 
public opinion poll on the webpage cannot be considered the publication in accordance with 
the procedure specified in Subparagraph “f” of Paragraph 11 of Article 51 of the Election Code 
because the information was not available in accordance with the procedure specified in Article 
56 of the General Administrative Code. 



 
Subparagraph “f” of Paragraph 11 of Article 51 of the Election Code does not specify types of 
publication in which media outlets must indicate the necessary data prescribed by the law while Article 
51 (Information support to election campaigning) covers all types of media outlets; the latter is also 
proved by the practice of GNCC which took administrative actions for violation of the mentioned article 
not only against broadcasters but also against online news agencies. 
 
Argument that the access to information was not ensured under Article 56 of the General 
Administrative Code means that the court treated the media coverage as the publication of 
information envisaged by the General Administrative Code while the private TV company as an 
administrative body. This is a wrong interpretation of the law for the following reasons: 
 

● Article 56 of the General Administrative Code provides for the procedure of publishing 
individual administrative acts; 
 

● According to Article 2(d) of the same Code, the discretion of publication of individual 
administrative acts lies with an administrative body alone.15 

 
The private TV company Rustavi 2 as well as any other private broadcaster cannot be considered an 
administrative body for the purposes of Election Code. 
 
The court treated the case of Imedi TV company differently: on all three instances16 of violations of the 
procedure for coverage of public opinion polls, the court released the TV company from an 
administrative liability and only limited itself to the issuance of verbal warnings. The Tbilisi City Court 
considered all three violations by Imedi of lesser importance, not causing any material damage. 
Moreover, in its decision of 17 November on the third violation of Imedi, the court referred to earlier 
similar violations; however, this does not reflect an actual situation. 
 
The court showed inconsistence in imposing sanctions in regards with regional broadcasters too, 
penalizing TV companies Trialeti and Argo with 1500 GEL fines while issuing verbal warnings to other 
regional broadcasters (Odishi, Rioni and Kvemo Kartli TV). 
 
Consequently, by imposing non-uniform sanctions on broadcasters, the court establishes an 
inconsistent practice. 
 
 
 

                                                           
15 Article 2(d): individual administrative act – an individual legal act issued by an administrative body under the 
administrative law establishing, modifying, terminating, or confirming the rights and obligations of a person or a limited 
group of persons. The decision of an administrative body to refuse to address an applicant’s issue within its competence, as 
well as any document issued or confirmed by an administrative body that may have legal consequences for a person or a 
limited group of persons, shall also be deemed an individual administrative act. 
16 Date of covering the opinion polls: 1st instance – 2 September; 2nd instance – 29 September; 3rd instance – 5 October 
2016. 



2. GNCC and court responses to the coverage of public opinion polls in online media  
 
As noted above, Subparagraph “f” of Paragraph 11 of Article 51 of the Election Code does not specify 
types of media outlets which are required to comply with the procedure of covering public opinion 
polls. Consequently, this requirement of the law applies to all types of media. In 2016, the GNCC, which 
is vested with the power to take administrative actions against violations of the mentioned article, 
monitored broadcast media alone. As the practice of previous years shows, the GNCC applied this 
norm to online media only on the basis of applications from nongovernmental organizations. For 
example, during the midterm parliamentary election in Sagarejo in 2015, the GNCC drew up 
administrative offences acts against two news agencies on the basis of application from the 
International Society for Fair Elections and Democracy (ISFED).17 
  
During the 2016 parliamentary election, the GNCC reacted to violations of Subparagraph “f” of 
Paragraph 11 of Article 51 by online media outlets on five occasions; it is however ambiguous on what 
grounds were these news agencies selected. The pre-election media monitoring conducted by the 
Media Development Foundation18 revealed instances which, as seen from Table 3, were left without 
response from the GNCC; this is yet another indication of selective approach in taking administrative 
actions. Namely, the GNCC failed to fulfill the obligation assumed under the law, for example, in case 
of PIA (30 July), IPN (29 July and 23 September), and Marshalpress (29 July) news agencies. 
 
As regards the court practice, the court instead of penalizing issued verbal warnings to all the five 
agencies. 
 
Table 3. Practice of applying sanctions against online media for violating public opinion poll provisions 
(Subparagraph “f” of Paragraph 11 of Article 51 of the Election Code) 
 

 
 
 
 
 
 

                                                           
17 The GNCC drew up administrative offences acts against news agencies www.reportiori.ge and www.mpress.ge; 
http://www.gncc.ge/ge/news/press-releases/komisiam-sainformacio- saagentoebs-wwwreportiorige-s-da-wwwmpressge-
s-administraciul-samartaldargvevis-oqmebi-sheudgina.page  
18 MDF (1 April – 31 July, 2016), Pre-election Media Monitoring. http://mdfgeorgia.ge/eng/view-library/43/  

http://www.reportiori.ge/
http://www.mpress.ge/
http://mdfgeorgia.ge/eng/view-library/43/


RECOMMENDATIONS 
 
To GNCC 
 

● To establish a uniform practice, the GNCC should develop guidelines and set a uniform standard 
of responding to violations of law. This standard should envisage a response to instances of 
obvious and clear-cut manipulations and should take into account the severity of violation. 
 

● The GNCC should determine what form of coverage may be considered the publication of 
necessary data about an opinion poll. 
 

● The GNCC should avoid selective application of legislation and should react identically to similar 
violations detected by monitoring. 
 

● The GNCC should react to violations made by online media and news agencies on the basis of 
monitoring rather than the principle of random selection. 
 

To courts 
 

● Courts should not apply selectively the financial sanction provided in Article 82 for the violation 
of standards for the coverage of public opinion polls and should establish a uniform practice.  
 

● In case of repeated violation by a media outlet, courts should not limit themselves to verbal 
warnings. 
 

● Courts should make a distinction, on the one hand, between an administrative body and a 
media outlet and on the other hand, between the procedures for publishing information 
envisaged in the General Administrative Code and media coverage. 
 

To Parliament of Georgia 
 

● Considering the existing practice, those provisions of the Election Code which regulate the 
coverage of public opinion polls in pre-election periods should be clarified in order to exclude 
non-uniform interpretation of the law. 
 

● It is also important to define the types of media outlets which are subject to requirements of 
Subparagraph “f” of Paragraph 11 of Article 51 of the Election Code. 

 
To media 
 

● Media outlets must fulfill legal requirements for the coverage of public opinion polls in pre-
election periods and publish all those data which are important to enable audience to assess 
them comprehensively.  


