
მედიის განვითარების ფონდი
MEDIA DEVELOPMENT FOUNDATION

MEDIA

2
0
16

SURVEY ON 
THE NEEDS OF 
POLITICAL PARTIES

ELECTIONS

MEDIA DEVELOPMENT FOUNDATION



ISBN 978-9941-0-8913-8

Author: 
	 TAMAR KHORBALADZE

Editor: 
	 TAMAR KINTSURASHVILIL

Interviews by: 
	 TAMAR SOPROMADZE, NATIA GOGELIA, MARIAM TSUTSKIRIDZE    

Designed by 
	 BESIK DANELIA / IBDesign

© 2016, MEDIA DEVELOPMENT FOUNDATION

MDFGEORGIA.GE
MEDIAMETER.GE/EN

The report is prepared by Media Development Foundation (MDF) in the framework of the proj-
ect “Transparent and Accountable Media for Enhancing Democratic Practices during Elections” 
supported by the Embassy of the Kingdom of the Netherlands in Georgia.
 
The contents of this report is the sole responsibility of the MDF and do not necessarily reflect 
the views of the Embassy.



	 INTRODUCTION																									                        5

1. 	 SURVEY METHODOLOGY	 																					                     6

2. 	 KEY FINDINGS AND RECOMMENDATIONS																                8

3.  	RESULTS OF THE SURVEY																						                     13

	 3.1. 	 Media environment																						                     13	

	 3.2		 Ways of communicating with voters																	                15

	 3.3		 Comprehensive/incomprehensive coverage															              17

	 3.4		 Political affiliation																						                      31

	 3.5 	 Georgian Public Broadcaster																			                   33

	 3.6		 Refusal to cooperate with media																		                 35

	 3.7		 Contracts with media/ways of media monitoring													             36

CONTENTS





5

On 8 October 2016, Georgia will hold parliamentary elections. An important element of free and com-

petitive elections is a free media environment which enables political subjects (political parties and candi-

dates) to fully use the capacity of media as a means of communication with voters.

A crucial importance of media in pre-election period is underscored in the EU Committee of Ministers’ 

Recommendation No. R (99) 15 on measures concerning media coverage of election campaigns;1 it defines 

basic standards for ensuring equal access to media for political parties and professional and ethical cov-

erage by media. 

The aim of this survey is to study, ahead of the elections, the needs of political parties and other actors 

in the efficient use of media as a tool of communication with electorate in the electoral process. Surveying 

attitudes of election subjects towards media, identifying their attitudes and needs and drawing up recom-

mendations on the basis of the results of the survey will contribute to improved access to media for political 

subjects and ultimately, informed choice of voters.

The assessments provided in this paper reflect perceptios of political parties and do not represent either 

qualitative or quantitative analysis of media.

The introduction to this study describes the methodology applied in the survey, key findings of the sur-

vey and recommendations drawn up based on those findings; these are followed by results of the question-

naire, which are grouped into the following categories: 1. Media environment; 2. Ways of communicating 

with voters; 3. Comprehensive/incomprehensive media coverage; 4. Political affiliations; 5. Georgian Public 

Broadcaster; 6. Refusal to cooperate with media; 7. Cooperation on financial ground/ways of monitoring.

1	 Recommendation CM/Rec(2007)15 of the Committee of Ministers to member states on measures concerning media coverage 
of election campaigns, 7 November, 2007; https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectID=09000016805d4a3d

INTRODUCTION



6

The survey used a method of in-depth face-to-face interview with open-ended and structured ques-

tions to be answered by representatives of political parties.

During the survey 19 interviews were conducted with each representative of 18 political parties and one 

independent deputy.

The interviews were conducted in February and April 2016. Although at the time of the interviews, no 

one knew that the political parties making up the Georgian Dream coalition would run for the elections 

independently, the survey considered them as independent political subjects. The only political party from 

the coalition, which refused to be interviewed was the Industry Will Save Georgia. It should be noted that it 

was precisely during the above mentioned period of time that the leader of Industry Will Save Georgia got 

into conflict with media as well as an inter-coalition conflict with the Defense Minister.

Respondents comprised qualified subjects,2 Girchi as it is represented in the parliament was grouped 

with qualified subjects, as well as non-parliamentary opposition, namely, seven political parties3 falling 

within an inter-faction group, and an independent deputy of the Tbilisi City Council Aleko Elisashvili who 

was distinguished for his intensive political activity expressed in exposing corruption of individual members 

of the ruling team. 

The data on qualified political parties and the New Political Centre – Girchi are combined in the statistics 

on parliamentary political parties; the data on other political subjects, including on the independent mem-

ber of the Tbilisi City Council Aleko Elisashvili, are combined in the group “non-parliamentary opposition.”

1

2	 Georgian Dream-Democratic Georgia; Conservative Party of Georgia; Republican Party of Georgia; National Forum; United 
National Movement; Christian-Democratic Party of Georgia; Free Democrats; Democratic Movement - United Georgia; 
Alliance of Patriots; Labor Party. Source: http://www.cesko.ge/uploads/other/29/29500.pdf

3	 New Rights; European Democrats; National-Democratic Party; Free Georgia; Reformers; Union of Traditionalists; Freedom 
Party.

SURVEY METHODOLOGY



7

During the survey, a segment of political parties said that in the pre-election period they would rather 

refrain from openly declaring their stance about the relations with media. As agreed with the respondents, 

part of responses are reflected in the statistical data without identification of sources.

The attitudes of political parties towards the media environment were evaluated by the following vari-

ables: ways of communicating with voters; equal access to media; comprehensive and incomprehensive 

coverage; restriction on the access to media; the right of reply. Political affiliation of media; financial con-

tracts and their impact on the coverage.



8

FINDINGS

The survey revealed two sets of needs – needs that are common to members of qualified subjects and 

non-parliamentary opposition, and issues characteristic for any one of them:

	 The questionnaire showed that the pluralistic media environment (for example, the existence of a 

strong, critical media outlet) influences the content of other media outlets, forcing them to pay a certain 

amount of attention to issues and initiatives of various political forces rather than ignore active political 

forces;

	 An important challenge faced by both qualified and non-parliamentary opposition parties is the lack of 

coverage of their new proposals and initiatives in prime-time4 TV news programs; in case of non-par-

liamentary opposition, this challenge is further worsened by a total neglect of their activities;

	 The survey showed that the intensity and quality of coverage of qualified as well as unqualified political 

parties depends on whether a party’s political position and foreign policy orientation as well as mes-

sage-boxes coincide with the editorial policy of a media outlet.

	 One of the challenges faced by qualified political parties is a negative campaign conducted by sever-

al media outlets against them. This problem was especially emphasized by the ruling party Georgian 

Dream-Democratic Georgia, the former ruling party United National Movement, the Republican Party 

which was a member of the ruling coalition at the time of survey, the Alliance of Patriots, and the 

Democratic Movement – United Georgia.

	 Political parties react to this challenge differently: if the campaign is waged by a TV media outlet, the 

reaction of parties is stronger. The following ways of reaction were identified: personally contacting a 

2

4	 Airtime from 18:00 to 24:00.

KEY FINDINGS
AND RECOMMENDATIONS



9

media outlet to express the party’s position; expressing personal opinion via social networks; releasing 

statements; applying a media self-regulation mechanisms. Political parties, as a rule, do not exercise 

the right of reply which is specified in the law; nor do they apply to media self-regulation mechanisms.

	 The survey also showed that political parties do not usually react in case of newspapers and news 

agencies or they respond to them via social networks/other media outlets.

	 Several political parties openly declared that they do not cooperate, in principle, with a certain type of 

media because of latters’ foreign policy orientation and hate speech used by them: representatives of 

the United National Movement and the New Political Center – Girchi said they do not give interviews 

to pro-Russian media outlets such as Obiektivi TV and Asaval-Dasavali newspaper; the representatives 

of the Republican Party also said they try not to cooperate with such media outlets, extending the list to 

include online portal Georgia and World too. At the same time, two political parties refuse to cooperate 

with Tabula TV company, namely, the Democratic Movement – United Georgia and the Alliance of Patriots.

	 One of important problems faced by qualified political parties is the degree of coverage of positive 

information. Especially unhappy about that is the ruling party the representative of which claimed that 

virtually none of media outlets in Georgia covers the achievements of the government comprehensively, 

explaining this with an overly scandalous nature of media.

	 On their part, the opposition political parties speak about the efforts to “stifle” initiatives and criticism 

of the opposition, often by ignoring these issues and/or reporting them only in daytime news programs.

	 According to the survey, the Georgian Public Broadcaster falls short of meeting expectations of polit-

ical parties towards the broadcaster. The absence of political debates on the 1st Channel of the Public 

Broadcaster and a restricted access to it, including for a segment of qualified political parties, is one of 

the findings of the survey.

	 The main TV forum for non-parliamentary opposition parties is the 2nd Channel of the Public Broadcaster, 

allowing a direct communication with voters; however, the reach and the viewership of the channel is 

poor, reducing the interest of political subjects towards it.

	 The survey showed that the scale of coverage of political forces by news agencies is in direct correlation 

with commercial contracts signed with these agencies. However, these agencies do not ignore espe-

cially important or scandalous facts even if contracts are terminated.

	 According to the survey, the majority of political parties rely on their inner resources for the conduct 

of media monitoring. The survey also showed that independent media monitoring is used by only six 



10

political parties out of interviewed 19 subjects. This means that in their assessments of media coverage, 

the political parties, especially those in opposition to the government, often rely on their personal expe-

rience and perceptions.

	 RECOMMENDATIONS 

	 In order to provide voters with comprehensive information about political actors engaged in the elec-

toral process, a dialogue must be established between political subjects and media in the pre-election 

period. A format of pre-election dialogue will help, on the one hand, inform election subjects about 

those rules, formats and standards that separate media outlets offer to political actors and, on the other 

hand, improve pluralistic environment.

	 In planning and implementing the coverage of election campaign, media outlets should take into ac-

count basic principles of international and national regulations:

1.	 Unimpeded and non-discriminatory access to the media: “[States will] provide that no legal or ad-

ministrative obstacle stands in the way of unimpeded access to the media on a non-discriminatory 

basis for all political groupings and individuals wishing to participate in the electoral process.”5

2.	 Broadcast of information at primetime: The Public Broadcaster, the Ajara TV and Radio of the Pub-

lic Broadcaster, and a general broadcasters are committed to broadcasting news and social and 

political programmes at prime time and to ensuring that the audience within their service areas is 

informed in a timely manner on current events in Georgia and worldwide.”6 “All significant opinions 

about any controversial issue should be covered within a period when the issue is urgent.”7

3.	 Fair, balanced and impartial coverage: “The coverage of elections by the broadcast media should 

be fair, balanced and impartial.”8 “In the course of the pre-election campaign, while broadcasting of 

social-political programs and elections, a broadcaster shall observe the principle of impartiality and 

5	 Document of the Copenhagen Meeting (1990), OSCE; http://www.osce.org/odihr/elections/14304?download=true
6	 Article 59 of the Law of Georgia on Broadcasting.
7	 Article 16 of the Code of Conduct for Broadcasters.
8	 Recommendation No. R (99) 15 of the Committee of Ministers to Member States on Measures Concerning Media Coverage of 

Election Campaigns, 9 September 1999.



11

fairness pursuant to the Law of Georgia on Broadcasting, code of conduct of broadcasters and this 

Law.”9

4.	 Forum for pre-election public debates: “1. A general broadcaster shall broadcast pre-election de-

bates during electoral campaigns taking place within its service area. 2. A general broadcaster, 

during electoral campaigns taking place within its service area, as well as the Public Broadcaster, 

shall ensure equal participation of all qualified candidates for election in election debates, without 

any discrimination.”10

5.	 Right of reply: “Given the short duration of an election campaign, any candidate or political party 

which is entitled to a right of reply or equivalent remedies under national law or systems should be 

able to exercise this right or equivalent remedies during the campaign period without undue delay.”11

6.	 Correction and rebuttal in a commensurate form: A person concerned may demand from the respec-

tive broadcaster the correction or rebuttal of untrue facts using the same means and format and with 

the same duration as the initial statement and nearly at the same time as the initial statement was 

made.12

7.	 Non-discriminatory terms and fees: “Paid airtime fee shall be equal for all election subjects (both for 

qualified and unqualified subjects).”13

8.	 Separation of paid content from editorial material: “In member States where political parties and 

candidates are permitted to buy advertising space for electoral purposes, regulatory frameworks 

should ensure that… the public is aware that the message is a paid political advertisement.”14 The 

similar standards should apply to print and online media: a clear distinction must be made between 

editorial content and marketing, advertisements or sponsored material.15

9	 Article 51.1 of the Election Code of Georgia.
10	 Article 55 of the Law of Georgia on Broadcasting.
11	 Recommendation CM/Rec(2007)15 of the Committee of Ministers to member states on measures concerning media coverage 

of election campaigns.
12	 Article 52.2 of the Law of Georgia on Broadcasting.
13	 Article 50 of the Election Code of Georgia.
14	 Recommendation No. R (99) 15 of the Committee of Ministers to Member States on Measures Concerning Media Coverage of 

Election Campaigns, 9 September 1999; https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectID=09000016805e3c6b
15	 Article 9 of the Georgian Charter of Journalistic Ethics; http://qartia.org.ge/charter/.



12

	 Georgian Public Broadcaster should fully understand those obligations which it is bound by law in 

pre-election period and should ensure:

1.	 Political debates;

2.	 Broadcast of important information at primetime;

3.	 Impartial and balanced coverage;

4.	 Broadcast of electoral information for ethnic minorities in their respective languages;

5.	 Improvement of the reach of 2nd Channel in order to ensure a broader access for Georgian population 

to live format intended for political parties (C-SPAN).

	 A permanent media monitoring should be conducted and media content analysis discussed with all 

stakeholders in order to ensure that, on the one hand, attitudes of political parties towards media rest 

on facts and, on the other hand, media, based on revealed trends, improve the quality of coverage. For 

its part, media criticism will contribute to the increase in the media accountability to public, which, in 

turn, will raise the level of public awareness and informed choice by citizens. 



13

3.1.		 MEDIA ENVIRONMENT

In assessing the media environment, two third of the respondents (12) say that the media in Georgia 

fail to provide equal coverage of political parties; seven respondents believe that the media environment 

fully or partially ensures equal coverage; 12 respondents think that opponents use several media outlets 

against them; while five respondents say that the government uses several media outlets against their 

political parties, representatives of six political parties refrained from answering these questions (see 

Figure 1).

Figure 1. Assessment of media environment

3RESULTS OF 
THE SURVEY

6
12

1

12
1

6

5
8

6

9
5

2
3

Do you think that media environment in Georgia 

ensures equal coverage of political parties? 

Do your opponents use media against you? 

Does the government use any media outlet 

against your political party? 

Do every media outlet enable you to exercise 

the right of reply?

YES NO PARTIALLY REFRAINED FROM SPECIFYING MAKES NO SENSE TO REPLY



14

It is noteworthy that out of 11 qualified subjects (including the New Political Center – Girchi which is 

represented in the parliament) only four said in response to the questions about the media environment 

that media ensure equal or nearly equal coverage.

	 Importance of existence of critical media

When assessing the media environment, a segment of political parties emphasized the importance 

of such media that is critical of the government regardless of its bias towards any of the political forces; 

such media, in their view, sets the agenda of media market. As an examples, respondents cited the edi-

torial policy of Imedi TV prior to 2007 and that of the Rustavi 2 TV in the run-up to forthcoming elections 

(New Rights, Free Georgia, National-Democratic Party; independent deputy of Tbilisi city council Aleko 

Elisashvili).

KAKHA KUKAVA, Free Georgia: “The best situation, which I remember, was in 2005-2008 when two 

rivals , Rustavi 2 and Imedi, operated on the TV media market. Being in competition they forced each 

other to report main news because should Rustavi 2 fail to cover the news of the day, it would be-

come a scoop of Imedi and vice versa – should Imedi skip any of the main news it would be a scoop 

of Rustavi 2; therefore, the media environment was balanced.”

The importance of pluralistic media environment was emphasized by the independent deputy of Tbilisi 

city council Aleko Elisashvili too.

ALEKO ELISASHVILI, independent deputy of Tbilisi city council: “Pluralism is very good because when 

GDS ignores a protest rally as if it did not take place, Rustavi 2 covers it and it is the GDS that suffers. 

We staged a protest rally against Tamazashvili [the father-in-law of the former prime minister Irakli 

Gharibashvili], to voice our protest against him leaving eight families homeless. We staged the rally 

together with these people on the Saakadze square where Imedi and 1st Channel arrived; GDS did 

not show up there however and it came to pass that GDS did not cover it, neither did Rustavi 2. Then 

we staged a repeat rally and Rustavi 2 reported it and caused uproar…”



15

	 Role of social media

In the opinion of political parties, social media also ensures the existence of more or less free media en-

vironment as it is a free forum to inform society and express own opinions. Ani Mirotadze, a representative 

of the National Forum, which fell within the parliamentary majority, recalled a case when the appointment 

of a judge to the High Council of Justice caused indignation of a segment of civil society and political spec-

trum. The MP expressed her dissenting-with-the-majority opinion via social networks:

ANI MIROTADZE, the National Forum: “When judge Murusidze was elected to the Council of Justice 

I got so indignant that the first thing I did was to post ‘it is a very shameful decision.’ I posted three 

sentences and I remember it perfectly well that exactly a minute later a journalist called me…”

In assessing the media environment, respondents, in general, placed main emphasis on TV media as 

the most influential means of media. They considered large information agencies as an important source of 

releasing information and announcements, mainly, on commercial basis.

3.2.		 WAYS OF COMMUNICATING WITH VOTERS

The survey showed that the majority of political parties (18) view the television, as well as simultaneous 

use of various media, as the best way of communication. Even when naming a simultaneous use of various 

media, respondents gave preference to TV over any other, explaining this, as expected, by a large viewer-

ship (see Figure 2).



16

Figure 2. Ways of communicating with voters

0 2 4 6 8 10 12 14 16 18

18

12

10

9

3

2

TV

Online media

Social media

Print media

Radio

Direct communication

According to the survey, the TV topped the list and was followed by online (12) and social (10) media. 

Print media was named alongside other means of media by nine respondents, whilst in addition to TV, 

social media was one of important communication means for a segment of respondents, for example, the 

independent deputy of Tbilisi city council Aleko Elisashvili and the New Political Center – Girchi. The United 

National Movement, the Republican Party, the National Forum and others also spoke about the importance 

of multiple media resources and their use. Today, there are more than 70 broadcasters (TV and radio), up to 

300 newspapers and an increasing number of web portals in Georgia. According to the public opinion poll 

commissioned by the US National Democratic Institute, which was conducted between 23 February and 

14 March 2016, as many as 86 percent of population receives information from TV whereas 11 percent from 

Facebook.16 According to Freedom House’s 2015 report on the freedom on the net, the indicator of the access 

to Internet in Georgia comprised 49 percent in 2014.17 

16 	 Public attitudes in Georgia, National Democratic Institute (NDI); April, 2016; 
	 https://www.ndi.org/files/NDI%20Georgia_March%202016%20poll_Public%20Issues_ENG_vf.pdf 
17 	 Freedom House (2015) FREEDOM ON THE NET. https://freedomhouse.org/report/freedom-net/2015/georgia



17

3.3. 	 COMPREHENSIVE/INCOMPREHENSIVE COVERAGE

Respondents answered an open question as to which media cover their activities comprehensively/

incomprehensively.

The top five media outlets named by the political parties as the outlets ensuring comprehensive cover-

age are:

Rustavi 2 TV (9); TV Pirveli (8); Maestro TV and Rezonansi newspaper (7 – 7); Georgian Public Broadcast-

er’s 2nd Channel and TV Kavkasia (6-6); Georgian Public Broadcaster’s 1st Channel and Imedi TV were named 

as such by only 2 respondents; another 2 respondents said that all media outlets cover their activities in a 

more or less balanced way (Figures 3 and 4).

Figure 3. Views of political parties about a comprehensive coverage of their activities 

by media outlets (TV channels).

9

8

7 7

6

3

2 2 2 2

1 1

2

1

REGIONAL 
MEDIA 

ALL NONE

NON-PARLIAMENTARY OPPOSITION QUALIFIED SUBJECTS

TV



18

Figure 4. Views of political parties about a comprehensive coverage of their activities 

by media outlets (online media, radio, print)

6

5

4 4

3

2

1 1

2

1

NON-PARLIAMENTARY OPPOSITION

QUALIFIED SUBJECTS

PRESS, 
ONLINE MEDIA, 

RADIO

1

ALL NONE

At the time of survey, a dispute among Maestro owners was under way. The majority of respondents 

said that their assessments were related to the manner of coverage under the former management.

A separate topic for assessment was the Georgian Public Broadcaster, which is provided as a separate 

chapter in this report (see, page 33).

Respondents ranked the TV channels which provide incomprehensive coverage in the following order: 

Imedi (12), followed by the Georgian Public Broadcaster (10) and GDS (10); Rustavi 2 (6) and Maestro (5) 

(see Figures 5 and 6). The list of channels providing incomprehensive coverage did not include Kavkasia TV 

company, TV Pirveli and regional TV media (as representatives of political parties say they do not face any 

problems in presenting their views in talk-shows on regional broadcasters).



19

Figure 5. Views of political parties about an incomprehensive coverage of their activities 

by media outlets (TV channels)

10 10

6

5

2

1 1

REFRAINED FROM 
SPECIFYING

NON-PARLIAMENTARY OPPOSITION

QUALIFIED SUBJECTS

TV

Figure 6. Views of political parties about an incomprehensive coverage of their activities 

by media outlets (online media)

Which media outlet covers activities of your political party incomprehensively?

4

2

1 1 1

ONLINE MEDIA

REFRAINED FROM 
SPECIFYING

NON-PARLIAMENTARY OPPOSITION

QUALIFIED SUBJECTS

12

Which media outlet covers activities of your political party incomprehensively?



20

Respondents were also asked to explain what type of coverage they regard as comprehensive/incom-

prehensive. 

A segment of political parties believe that a comprehensive coverage is when media provide in-depth 

reporting of issues, show interest towards positions of all parties, provide background information (8). 

However, several political parties expect more from comprehensive coverage: for example, a segment 

of political parties (5) (including the ruling party Georgian Dream-Democratic Georgia) consider it im-

portant that they are given an ample time to present their positions (the format of 2nd Channel of Public 

Broadcaster was cited as an example, which is analogous to C-SPAN;18 another example cited was the 

program Spektri aired on Kavkasia TV). Yet another characteristic of positive coverage, as named by po-

litical parties, is an extensive coverage of topics initiated by them (or their achievements) rather than a 

short report or a video with one or two syncs (3). Such expectations were expressed by representatives 

of Georgian Dream-Democratic Georgia, United National Movement and New Political Center – Girchi 

(Figure 7).

18	 2nd Channel is analogous to American C-SPAN (Cable-Satellite Public Affairs Network), which provides live coverage of 
plenary sittings of parliament of Georgian, important committee hearings and also provides live on-air time to political 
parties daily. This format of cooperation among the Georgian Public Broadcaster, parliament of Georgia and political parties 
was established under the memorandum of understanding signed in February 2010, which was renewed in 2013. Source: 
http://mediameter.ge/ge/media-profiles/meore-arxi-sazogadoebrivi-maucqebeli



21

Figure 7. Interpretations of comprehensive/incomprehensive coverage

8

5

3

In-depth coverage of political topics with all diverse positions expressed 

What type of coverage 

do you consider 

comprehensive?

1

Providing time to a political party to explain its position

Extensive coverage of a topic initiated by a political party

Inviting to talk shows, inquiring about political party position 
on various topics

7

7

6

Provide coverage when our political positions coincide

What type of problems do 

you usually encounter 

in relationship with media?

6

Do not invite to talk shows and do not ask for comment

Do not report in primetime programs

Do not cover comprehensively with comments and background

5

6

5

Media arrive for an event but do not report on it

3

Media ignore us

Do not have problem

Do not cover our initiative as a topic

2

2

2

Do not cover our initiative as a topic

Provide coverage only when contract is signed

Defame us

5Other

The views of parties about incomplete coverage is quite diverse.

	 The gravest accusation was made concerning a deliberately negative coverage of political parties. In 

particular:

	 Three qualified political parties complained that when being covered their activities are devalued by 

negative information or efforts to create a negative image of concrete persons (Georgian Dream-Dem-

ocratic Georgia, Republican Party, United National Movement). 

	 Negative coverage was also mentioned by those qualified political parties which believe, in general, that 

the majority of media ignore them (Democratic Movement – United Georgia, the Alliance of Patriots).

	 Most frequently (7) respondents said that the activities of their political parties were covered only when 

the editorial policy of media outlets coincided with message-boxes of political parties (including 2 qual-

ified and 5 non-parliamentary opposition parties).



22

	 According to seven respondents, their representatives were not given a possibility to participate in 

talk-shows (of qualified political parties such complaints were made mainly by the Alliance of Patriots, 

Democratic Movement – United Georgia and the Labor Party, whereas the United National Movement 

made such a complaint towards the Georgian Public Broadcaster. A large segment of unqualified po-

litical parties also claimed that they were not represented in talk-shows of 1st Channel of the Public 

Broadcaster though did not make complaints about that).

	 Many of the complaints of respondents (6-6) were related to the time of coverage, namely that reports 

on the activities of political parties were not aired on main news programs during primetime.19 More-

over, they said the coverage was incomprehensive and lacked comments and background information 

and reports were not always produced on the topics they put forward (including three qualified political 

parties). 

	 According to respondents (5) there were instances when media attended events but did not thereafter 

report on them (4 representatives of non-parliamentary opposition and the Labor Party). Such instances 

may be explained, on the one hand, by newsworthiness of topics – something which is decided by the 

editorial staff themselves, and on the other hand, by elements of self-censorship which can be evaluat-

ed according to topicality of separate themes and degree of criticism.

	 An important feature is that representatives of political parties agree to a certain extent that the in-

tensity of coverage of political parties should be linked to their ranking (a status of a qualified party, 

the ratings in most recent opinion polls) (United National Movement, Alliance of Patriots, Democratic 

Movement – United Georgia, New Rights, National-Democratic Party, others). The political parties also 

believe that the authorship of significant initiatives and the degree of involvement in political process 

should also be taken into account (for example, working on election legislation within the inter-faction 

group (New Rights, National-Democratic Party); spearheading important legislative amendments (Gir-

chi), et cetera).

To better understand features characteristic of comprehensive/incomprehensive coverage, we will con-

sider examples cited by respondents. We would like to note that the assessments of qualified and unqual-

19	 Air time from 18:00 to 24:00.



23

ified political parties of the degree of coverage differ. The former mainly complained about the timing of 

coverage, the size and content of report whereas the latter mainly complained about being neglected.

	 Not receiving coverage in primetime news programs

Qualified political parties believe that covering a topic in the daytime program and refusing to produce 

report on an initiative or a fact in a primetime news program is one of most tested methods to stifle main 

accents of activities of their parties. Representatives of non-parliamentary opposition parties do not get 

coverage in primetime news programs either, but they do not complain much about that.

The United National Movement believes that Imedi TV conducts an intensive campaign against the 

party and applies the above mentioned method to stifle events of the party:

IRMA NADIRASHVILI, United National Movement: “Imedi TV company is busy waging a campaign 

against the United National Movement; this is apparent in every detail. Imedi tries either to not cov-

er our initiatives and positions or when covering to stifle them in its primetime news programs. For 

example, on 23 February we announced about our alternative draft law on land registration which 

we are going to submit to the parliament. This issue was covered only in daytime news slots. On the 

next day, however, Imedi aired a report on the initiative of Girchi in the primetime news program. 

Girchi proposed this initiative long before that but Imedi did not report on it until we put forward our 

initiative.”

For his part, representative of the New Political Center – Girchi, Zurab Japaridze, complained about the 

coverage of the same initiative by other TV channels:

ZURAB JAPARIDZE, New Political Center – Girchi: “We proposed an interesting initiative regarding 

the land registration though the majority of TV channels reported about it only in daytime news 

programs…”

A representative of non-parliamentary opposition believes that apart from the coverage in primetime 

news, the order of the stories appearing on the program should correspond to the ratings of political parties:



24

BAKUR BAKURADZE, Democratic Movement – United Georgia: “Our activities may receive a very 

brief coverage even in daytime news slots whereas in primetime news program they are covered 

very rarely… In general, the order of stories about political parties in all TV news programs is always 

a problem. By all standards, the order should correspond to the ratings of political parties.”

	 Coincidence of political party positions with TV message-boxes

Several respondents said that the intensity of coverage depends on the coincidence of a political stance 

with the editorial policy of a channel (for example, the New Rights political party; independent deputy of 

Tbilisi city council Aleko Elisashvili, political party Reformers, others).

MANANA NACHKEBIA, New Rights: “This type of conjuncture has always been observed in Georgia: 

where a media outlet expresses interests of a political group and your statements match its interests, 

you get coverage otherwise the media outlet abstains from covering unless something extraordinary 

happens. Therefore, at this stage, I think that we, as a political force in opposition to the government, 

more frequently appear on Rustavi 2 and this is natural. We receive the least coverage from GDS and 

this is natural too. I am neither surprised nor feeling offended and consider this absolutely natural.”

A representative of the political party Reformers explained the coverage of his party by Rustavi 2 with 

the pro-Western orientation of the political party:

IRAKLI GLONTI, Reformers: “We have seen of late the highest degree of support from Rustavi 2 and I 

think, the only explanation to this is that we have common visions about the West. Frankly speaking, 

there are, in reality, a very few pro-Western political groups in Georgia and I am not exaggerating 

when saying that.”

The instances of coverage by Rustavi 2 on the same ground (coincidence of political message-boxes) 

were also mentioned by a segment of those political parties which considered the coverage by this TV 

channel incomprehensive and did not underline that their orientations coincide: the Democratic Movement 

– United Georgia and the Alliance of Patriots.



25

BAKUR BAKURADZE, Democratic Movement – United Georgia: “A declared position of Rustavi 2, 

which our party believes and I believe that the wider public knows too, is that it is a partisan televi-

sion and when our position coincides with its message-boxes, then we receive coverage from it, but 

when it is not interesting for their policy, we do not actually receive coverage…”

	 Creating negative attitude towards a political party

A representative of the ruling party, Gia Volski, believed that none of media outlets ensures a compre-

hensive coverage of the government and the ruling party Georgian Dream-Democratic Georgia. Moreover, 

he claimed that TV companies Rustavi 2 and Tabula cover the activities of the ruling party, but try to belittle 

them with negative information; he also spoke of the use of entertainment programs for the creation of 

negative attitudes:

GIA VOLSKI, Georgian Dream-Democratic Georgia: “Although Rustavi 2 TV company covers our ac-

tivities it belittles them with negative information. Moreover, negative attitudes towards the party 

are spread not only through news programs but also entertainment programs. Social difficulties are 

used against the political party. With regard to Rustavi 2 and in general, TV channels I should note 

that they refuse to give extensive coverage to positive developments, for example, to report about 

newly established enterprises, employed people, new projects.”

Yet another political party falling within the coalition thinks that Rustavi 2 and Tabula deliberately dis-

credit their leaders (Paata Zakareishvili, Davit Usupashvili, Tinatin Khidasheli):

DAVIT ZURABISHVILI, Republican Party: “Rustavi 2 and Tabula TV companies try to discredit the 

political party. For example, Tabula TV company spares no efforts to portray Paata Zakareishvili as 

defender of Russian interests, to mold such an image of him. Negative coverage is also given to 

Tina Khidasheli and Usupashvili; the negative attitudes are basically directed towards these three 

people. The same holds almost true for Rustavi 2.”



26

A representative of the Alliance of Patriots deems the allegations about pro-Russian orientation of her 

party as an anti-campaign:

 

IRMA INASHVILI, Alliance of Patriots: “The Republican Party declares that we are pro-Russian; the 

United National Movement declares the same; Imedi and Rustavi 2 place analogous emphases.”  

The Republican Party and the United National Movement spoke about deliberate spread of negative 

information about their parties by media outlets such as Obiektivi TV, Marshalpress, Asaval-Dasavali, Alia, 

Georgia and World, Postalioni. As an example, the United National Movement cited the release of unau-

thentic phone conversations between leaders of the United National Movement, based on a suspicious 

source (Ukrainian WikiLeaks).

	 Release of incorrect information 

A segment of political parties complained about the release of incorrect information about them. For 

example:

IRMA INASHVILI, Alliance of Patriots: “Media (TV media outlets) covered the process of hunger 

strike, but deliberately distorted the context. For instance, when I said that we were moving onto a 

permanent hunger strike, the TV channels reported as if I stopped the hunger. I did not stop hunger 

strike but carried it on to the end; I just required transfusion. I did not receive any other meal…”

	 Format of a direct dialogue with voters

A segment of non-parliamentary opposition political parties consider only live broadcast as a compre-

hensive coverage:

AKAKI ASATIANI, Union of Traditionalists: “The most comfortable is the conversation with Akubar-

dia on Kavkasia TV, which has its loyal audience and you are given an opportunity to speak exten-

sively and in details about this or that topic.” 



27

	 Restricted access

According to the survey, the highest number of complaints (8-8) were made towards TV companies 

Imedi and GDS; this was followed by the Georgian Public Broadcaster (4 respondents), Maestro (3) and 

Rustavi 2 (2); (See Figure 8).

It is noteworthy that these data include only those media outlets which political parties wanted to pub-

licly express their opinions about.

Figure 8. Access to media outlets

Imedi

GDS

1st Channel

Maestro

Rustavi 2

Tabula

Civil.ge

IPN

Marshalpress

Refrained from specifying

None

8

8

4

3

2

2

2

1

1

1

4
NON-PARLIAMENTARY OPPOSITION

QUALIFIED SUBJECTS

Rustavi 2

Imedi

Maestro

GDS

MarshalPress

Refrained from specifying

None

2

2

1

1

1

5

9

Which media outlet denies you the right of reply?

NON-PARLIAMENTARY OPPOSITION

QUALIFIED SUBJECTS



28

Of qualified subjects, positions about a restricted access were openly expressed by the Alliance of Pa-

triots, the Labor Party and the United National Movement.

The Alliance of Patriots named several media outlets, saying that TV companies Imedi and GDS did not 

consider it necessary to enable her express her opinions during the midterm elections without a special 

application.

IRMA INASHVILI, Alliance of Patriots: “Imedi does not report about us; none of my meetings or brief-

ings was covered by it. Rustavi reports only about 10 percent, even less – 5 percent of 100 percent and 

I have never participated in any talk show hosted by Gabunia although I am the leader of a qualified 

political party.”

Yet another qualified political party, the Labor Party, also had complaints towards Imedi TV company. A 

representative of the party said that talk shows on Imedi were closed to them and the TV channel showed 

no interest to cover initiatives and events of the political party even when a TV crew arrived to shoot. This 

position was shared by a large segment of non-parliamentary opposition; for example:

PAATA DAVITAIA, European Democrats: “While seeing microphones of, say, Imedi at a briefing, you 

cannot see a report about my briefing in any news program of Imedi; this never happens. I do not 

even speak about the percentage share of the coverage – it does not cover by 100 percent.”

The independent candidate of Tbilisi city council, Aleko Elisashvili, who was distinguished, during the 

conduct of the survey, for his criticism and accusations of ex-prime minister Bidzina Ivanishvili and the 

leaders of the Georgian Dream, spoke about a sheer neglect on the part of TV company GDS:

ALEKO ELISASHVILI, independent candidate of Tbilisi city council: “I have never been invited to GDS, 

though they speak about me all the time, dedicating at least several programs a week to me and I 

have never been in its studio, not even when Bidzina Ivanishvili was sitting there with invited guests 

busy condemning and cursing me. I wondered, why this man did not invite me to the studio instead of 

‘talking’ with me from distance. A lot of programs were on GDS and I had a live link up from Borjomi 



29

only once, but was never invited to the studio. They once approached me and I gave them a 30-min-

ute-long interview, but they edited it so that distorted everything what I had said; such things did not 

happen even during the Soviet Union.”

One should also note the existing dissatisfaction with a trilingual web portal Civil.ge. This online edition, 

which targets international community rather than local population, was named by representatives of the 

former ruling political party (the United National Movement) and the Alliance of Patriots as a media outlet 

which they did not have access to:

IRMA NADIRASHVILI, United National Movement: “The Internet portal does not report on our parlia-

ment initiatives and our position. It does not cover novelties we provide. However, this news agency 

is an important source as it is trilingual and its target audience comprises international organizations 

and international community. We repeatedly tried to communicate with it but without any result.”

Similar complaints were expressed towards the web portal by the Alliance of Patriots which believes 

that this news agency deliberately blocks the communication of the political party’s position to internation-

al community:

IRMA INASHVILI, Alliance of Patriots: “It pursues a targeted policy… They have to merely ask me for 

a comment and express my position in their materials. This is a real thing to do, is it not? Conse-

quently, I think that Civil.ge pursues the aim to discredit me; it does this not for Georgian audience 

and Georgian farmer. It does this for the aim of isolating me from the West, European structures, the 

USA, the Congress, our embassies.”

THE RIGHT OF REPLY

The situation with the right of reply is mixed. More than two third of political parties said that they had 

no problem with that or they refrained from specifying any media outlet (14). Their majority think that it 

makes no sense to reply or they reply via other media outlets or the Facebook.



30

 Two instances were named of the use of Charter of Journalistic Ethics as the right of reply mechanism. 

One of them was recalled by a representative of the ruling party Georgian Dream – Democratic Georgia.20 It 

concerned the program hosted by journalist Inga Grigolia on Imedi TV company. The main topic of Grigolia’s 

program Reaction, aired on 20 March 2015, was a protest rally scheduled for 21 March. In the announcement 

of the program Grigolia said: “Our guests from the United National Movement will be Irma Nadirashvili 

and Mikheil Machavarani; as regards the parliamentary majority, we received a categorical demand from 

the parliamentary majority of the Georgian Dream that this topic not be covered in the talk show format 

or they would not come to the program. Let us see whether they come or not. We, naturally, do not bow to 

demands of the government as to which topic to cover or not.” During the program, Grigolia repeated this 

twice; Gia Volski declared that this information was not true and a representative of the political party filed 

a complaint with the Charter of Journalistic Ethics regarding Grigolia’s statement. The Charter failed to 

take a decision on this case because of a tie vote.

The Charter of Journalistic Ethics was also used by the United National Movement as a mechanism to 

deny information. It concerned an incident which took place in Baku international airport, at the Azerbaijani 

border, on 19 June, when MPs Irma Nadirashvili and Zurab Japaridze were stopped by border officers. The 

news item released by the news agency InterPressNews noted that the members of the United National 

Movement were bringing electroshock weapons and a large amount of money to Georgia. Irma Nadirashv-

vili demanded that the news agency correct the information. The council of the Charter of Journalistic 

Ethics resolved that the journalist violated Article 1 of the Charter which require from journalists to respect 

the truth and the right of the public to accurate information.21 

As the interviews revealed, other political parties did not officially apply to media outlets to exercise the 

right of reply. The majority of them opt for responding via other media outlets, holding a briefing or releasing 

a statement. The majority of respondents said that they refrain from responding to information released by 

online agencies and newspapers. They often use Facebook to express their position which becomes a topic 

of interest for various media outlets.

20	 Parliamentary majority vs Inga Grigolia, 23 June, 2015; http://bit.ly/1OLWMHw
21	 Irma Nadirashvili and Zurab Japaridze vs Nata Mumladze, 7 December 2014; http://bit.ly/22odqoq



31

3.4. 	 POLITICAL AFFILIATION

During the survey, respondents named politically biased TV channels and online editions. Respondents 

refrained from answering an open question about political affiliation, though named the following TV chan-

nels: TV Obiektivi (Alliance of Patriots) (19); GDS (Georgian Dream) (17); Rustavi 2 (United National Move-

ment) (17); Tabula (United National Movement) (17); Imedi (the government) (8); Georgian Public Broadcast-

er (5) (the government).

In case of the first four TV companies, respondents named owners and managers, content, and declared 

positions of TV companies as proofs of affiliation. In case of Imedi, respondents named the content as well 

as the involvement of persons close to Imedi and its owners in the disputes over the ownership of Rustavi 

2 and Maestro TV companies. In case of Public Broadcaster, respondents named the content.

The interviews showed that despite noting political affiliations of media outlets, a segment of political 

parties, when it comes to coverage by those media outlets, do not speak about incomprehensive coverage 

by those media outlets (see Figures 2, 3 and 5).

The situation is different in terms of online editions. In contrast to TV channels, when assessing polit-

ical bias of online editions the political parties believe that the activities of these editions are deliberate-

ly directed against them. On top of the list of such media outlets is Marshalpress (7) which is regarded by 

a segment of respondents as affiliated with the government (special services). The list of media outlets, 

waging a targeted campaign against pro-Western political parties, include: Postalioni (2), Reportiori (2), 

Asaval-Dasavali (1), Georgian and World (1). For.ge (1). On the other hand, the online editions named as 

working against government included: Pirveli Radio (1), Presa.ge (1), tzona.ge (1), Newspost (1) (see Figure 

9).



32

Figure 9. Politically affiliated web portals acting against political parties

An interesting opinion was expressed by a member of the Georgian Dream coalition, the Republican 

Party, saying that the eclecticism of the government makes it difficult to identify government-affiliated 

media:

DAVIT ZURABISHVILI, Republican Party: “The government itself is eclectic today; we have several 

centers of power – president, parliament, prime-minister, Church, former prime minister – all sepa-

rately and since we do not have a concentrated government, it is difficult to single out pro-govern-

ment media. However, if one may say so, one may feel in media the interest supporting the conser-

vative segment of government; also an interest against us.”

Marshalpress

Postalioni

Reportiori

Pirveli Radio

Asaval-Dasavali

PRESA.GE

TZONA.ORG

Newpost

Georgian and World

FOR.GE

PIA

Does not specify

None

7

2

2

1

1

1

1

1

1

1

1

3

5

NON-PARLIAMENTARY OPPOSITION QUALIFIED SUBJECTS



33

22	 http://bit.ly/1NKTOYU
23	 Activities of political parties should be reported impartially. Allocation of airtime to political parties depends on their political 

activity, which is not simply estimated by frequency of press conferences arranged by them. Accordingly, it is not necessary 
(save election campaigns) that parties be allocated the same airtime. However, in reporting major political parties and their 
judgements, the balance needs to be attained over a definite time interval (for instance, during a month). http://gpb.ge/files/
documents/2006/04/b80766114bede8515fda6dab805e19e5.pdf

3.5.	 	 GEORGIAN PUBLIC BROADCASTER 

The Georgian Law on Broadcasting22 assigns a special role to Georgian Public Broadcaster in the cover-

age of political and pre-election developments. The Code of Conduct23 of the Georgian Public Broadcaster 

stipulates the obligation the Broadcaster has regarding the coverage of political parties. Considering these 

very obligations and given the mission of the Broadcaster, all election subjects have higher demands and 

consequently, claims towards the Public Broadcaster than towards private broadcasters.

Assessments of 1st and 2nd channels of the Public Broadcaster differ.

The 2nd Channel of the Public Broadcaster was named by seven respondents, including four non-parlia-

mentary opposition political parties, as a medium giving them comprehensive coverage (among qualified 

political parties, the channel was named by the Georgian Dream-Democratic Georgia, the Alliance of Pa-

triots, the Labor Party). However, it should be noted as well that respondents emphasize poor effect of the 

channel because of its restricted reach and poor viewership.

The situation is different with regard to the 1st Channel of the Public Broadcaster. This channel was 

named by the total of four political parties as the channel offering comprehensive or more or less compre-

hensive coverage. The Republican Party is the sole party which said that this channel is the most balanced 

one.

DAVIT ZURABISHVILI, Republican Party: “The most objective TV company today is the Public Broad-

caster. It is more balanced; it is neither clearly pro-government – does not report with great fanfare 

about the inauguration of a bridge somewhere – nor excessively critical; it communicates a balanced 

position, has good talk shows of late, is more objective. Realuri Sivrtse is a good program; all parties 

are presented. Mtavari hosted by Tamar Chikovani, Interview hosted by Salome Asatiani are more 

or less interesting programs.”



34

Out of interviewed respondents 10 named the Public Broadcaster as an example of incomprehensive 

coverage (including five qualified political parties).

Problems which political parties see in relation to the Public Broadcaster differ in their degree. One of 

main complaints is that the Broadcaster does not cover their events even when the microphone of the 1st 

Channel is seen, for example, at a news conference (Democratic Movement – United Georgia, Alliance 

of Patriots, New Rights, Reformers, National-Democratic Party, Freedom, Union of Traditionalists, Aleko 

Elisahvili, European Democrats).

The ruling party also had complaints about the Public Broadcaster. The representative of the Georgian 

Dream-Democratic Georgia said that the channel does not report positive development and is oriented on 

scandal.

According to the United National Movement, the Public Broadcaster ignores their representatives in 

talk shows and the political party gets an extensive coverage in primetime news programs only when the 

information about them is negative.

IRMA NADIRASHVILI, United National Movement: “The Public Broadcaster covered an incident with 

Chiora Taktakishvili’s father24 in the news program. Moreover, although the attention towards this 

minor incident was drawn because of party affiliation of Chiora Taktakishvili, the report was pro-

duced so that the channel did not contact the political party and the position of the party to the 

incident was taken from Chiora Taktakishvili’s Facebook wall.”

A representative of the Alliance of Patriots also thought that the Public Broadcaster ignored their polit-

ical party and cited the midterm elections in Sagarejo as an example.

IRMA INASHVILI, Alliance of Patriots: “None of my meetings were reported by any of TV channels. I 

requested airtime on the Public Broadcaster, but it said it did not have the right to allocate airtime to 

a candidate of the midterm election.”

24	 On 13 February an incident occurred in a Tbilisi supermarket was covered, in which a 75-year old man, MP Chiora Taktakishvili’s 
father, was detained on charges of stealing a bar of chocolate. Police has already instituted a proceeding; investigation is 
underway under article 177 of the Criminal Code of Georgia. 



35

Complaints towards the Public Broadcaster are also related to the absence of debates on the channel.

Article 551 of the Law of Georgia on Broadcasting requires that: “In the period between elections, the 

Public Broadcaster and the Ajara TV and Radio of the Public Broadcaster shall weekly broadcast pro-

grammes intended to hold political discussions on the most important developments in the country; the 

Public Broadcaster and the Ajara TV and Radio of the Public Broadcaster shall also ensure representation of 

political forces functioning within the Parliament of Georgia (factions) in a non-discriminatory manner, as 

well as representation of the political unions that are financed from the State Budget of Georgia.” Despite 

this obligation, the termination of political debates25 was pointed out by, for example, a representative of 

the political party Free Georgia:

KAKHA KUKAVA, Free Georgia: “This is a scandal. The 1st Channel closed down political debates, 

this is an unspeakable anachronism, it is a conflicting oxymoron; it does not do something which it is 

given 40 million lari for and instead, makes millions of other stupid programs about folklore, religion, 

foreign policy; its main function is to show diversity of opinions existing in society and it does not 

fulfil this function; there is no public broadcaster in the world, other than the Georgian Public Broad-

caster, that does not have political debates.”

3.6. 	 REFUSAL TO COOPERATE WITH MEDIA

During the survey several political parties openly said that they do not cooperate, in principle, with cer-

tain type of media because of their editorial policy.

25	 The talk show Pirveli Studia was taken off the air in autumn 2015. On 4 September 2015, a consultant to the Georgian Public 
Broadcaster explained the dismissal of the talk show host (Eka Mishveladze) with the conflict of interest as she married 
a politician Buka Petriashvili. On 8 September the talk show host filed an application with the Prosecutor’s Office with the 
request to start investigation into an illegal spying on her. The talk show host Eka Mishveladze received the first official 
explanation about the closure of her program on 10 February 2016, which sais that Pirveli Studia was taken off the air whereas 
a project of a new program which she submitted did not get approval of the broadcaster. http://www.mediameter.ge/ge/
media-cases?field_media_tid=All&field_violation_typology_tid=All&page=2#case-114



36

Table 1. Media outlets which political parties refuse to cooperate with

TV Obiektivi, Asaval-Dasavali, Georgia and World, et cetera 							      Tabula TV

United National Movement															               Democratic Movement – United Georgia

New Political Center – Girchi														              Alliance of Patriots 

Republican Party

	

Representatives of the United National Movement and the New Political Center – Girchi said that they 

do not give interview to pro-Russian media such as TV Obiektivi and Asaval-Dasavali. The representative of 

the Republican Party also said they try not to cooperate with antagonistic media outlets, naming Georgian 

and World amongst.

In parallel, there are two political parties that refuse to cooperate with Tabula TV.

According to the representative of the Democratic Movement – United Georgia, the Tabula magazine, 

after the events of 26 May (2012), published Nino Burjanadze’s photo with a caption “Justice Awaits.” As 

the political party states, the TV company and online edition belong to one media group and the political 

party demands that TV company apologize to Nino Burjanadze, otherwise the political party refuses to 

cooperate with the TV company.

The leader of the Alliance of Patriots, Irma Inashvili, cited personal reasons as the ground of refusal to 

cooperate with Tabula. According to her, the director of this TV company brands her as an enemy, a spy of 

Russia and with other similar labels. “I offered the director of Tabula to come to Obiektivi TV company and 

only after that I would go to Tabula. However, she turned down this offer,” Inashvili said.

3.7. 	 CONTRACTS WITH MEDIA/WAYS OF MEDIA MONITORING

According to the survey, the majority of political parties use paid service of media mainly in pre-election 

period or significant political events. This service, except for election advertisement service (mainly in TV 



37

media), basically means signing contracts with news agencies to publish information and press-releases 

as well as to place banners (See Figure 8).

Figure 10. Contracts with news agencies

Do you use paid service of any 
media outlet?

In case you use paid service of a 
media outlet, what does this 

service include?

Do you use media monitoring 
service?

8

5

5

1

5

11

6

13

3

In case of refusing to use paid 

service have you encountered 

problems in releasing information?

11

6

1

Release of information

Placement of advertisement

FB advertisement

Have you hired a company 

or an employee to conduct 

media monitoring?

13

3

3

Internal monitoring

Hired company

No

YES NO DO NOT INTEND REFRAINED FROM SPECIFYING

Moreover, it should be noted that member parties of the coalition (for example, four member parties of 

the Georgian Dream or a member of the United National Movement coalition, Christian-Conservative Party) 

use paid pre-election services within the framework of common policy.

Rare exceptions are political parties acting independently (for example, the Republican Party had a 

short-term contract with the news agency InetrPresssNews) in the period of their party forum.

It is worth noting that almost all political parties who noted that they have or had contracts with media 

for paid services (except for TV advertising) named the news agency InetrPresssNews as one of (or the 

HAD BUT DO NOT HAVE NOW



38

only) media outlet they had such a relationship. As political parties explain the reason of it is the authority 

of the news agency, diverse package of services and popularity.

Political parties avoided answering open answers to a question whether they faced any problems with 

the release of information after terminating paid service contracts. The total of five political parties gave a 

positive answer to this question.

Moreover, apart from those five political parties, a segment of respondents said that after they termi-

nated contracts on the release of information with the news agency, the news agency refused to report 

about them unless it was a scandalous or high-profile event. However, these political parties did not view 

such an attitude problematic and consequently, did not express their stance in the column concerning prob-

lems in the release of information.

The same holds true for the purchase of media monitoring service – the majority of political parties 

rely on their internal resources to conduct media monitoring during which they also use paid monitoring 

resources available for parliamentary factions or coalitions.

The survey also revealed that out of interviewed 19 political parties only six political subjects used media 

monitoring service independently.


